آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۱/۱۵

‌شماره: ۵۹۸۸۵ت۲۴۳۸۵هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۲۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۷ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند ( ب) تبصره (۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – ‌منظور از واگذاری در این آیین‌نامه واگذاری مدیریت ارایه خدمات با اجاره اموال منقول و غیر منقول به منظور استفاده از حداکثر توان مشارکت‌ مردمی و نهادهای خیریه و هیأت امنایی و بخشهای تعاونی و خصوصی می‌باشد.

‌ماده ۲ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۴/۲۰]
مدیریت مراکز موضوع جزء (۱) بند (ب) تبصره (۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور بدون دریافت اجاره بها و اموال منقول و غیر منقول به مؤسسات غیرانتفاعی (‌نهادهای خیریه و هیأت‌ امنایی) واگذار می‌گردد که مجوز انجام فعالیتهای بهزیستی را از مراجع ذی‌ربط کسب نموده‌اند.

‌ماده ۳ – کارکنان سازمان بهزیستی کشور و واحدهای تابع استانی که مجوز انجام فعالیتهای بهزیستی را از مراجع ذی‌ربط کسب نموده اند – موضوع‌ جزء (۲) بند (ب) تبصره (۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور – از اولویت در استفاده از مراکز واگذاری مدیریت برخوردار می‌باشند.

‌ماده ۴- برای اداره مراکز واگذار شده موضوع این آیین‌نامه و انجام و ارایه خدمات (‌حسب مورد) ضوابط و شرایط عمومی و تخصصی مندرج در‌ آیین‌نامه‌ها و دستورالعملها و حداقل استانداردهای مصوب سازمان بهزیستی کشور الزامی است و سازمان بهزیستی کشور موظف به اعمال نظارت‌های‌ قانونی در دوره اجرای قرارداد است.

‌ماده ۵ – صلاحیت عمومی و تخصصی متقاضیان اداره مراکز مشمول (‌اشخاص حقیقی و حقوقی) قبل از اقدام به عقد قرارداد واگذاری مدیریت مورد‌ بررسی و تأیید مدیریت بهزیستی در هر یک از استانهای مربوط قرار می‌گیرد.

‌ماده ۶- موضوع واگذاری توسط سازمان بهزیستی کشور از طریق روزنامه‌های کثیر الانتشار به اطلاع عموم می‌رسد.

‌ماده ۷- ‌اولویت تنظیم قرارداد واگذاری مدیریت مراکز موضوع این آیین‌نامه در دفاتر اسناد رسمی است.

‌تبصره ـ چگونگی مراقبت و نگهداری اموال منقول و غیر منقول مراکز مورد واگذاری در قراردادهای مربوط ذکر می‌شود.

‌ماده ۸ – درآمدها و کمکهای مردمی که به صورت وجوه نقدی و غیر نقدی توسط مؤسسات غیر انتفاعی (‌ نهادهای خیریه و هیأت امنایی) به منظور‌ کسب به مراکز واگذار شده، از اشخاص حقیقی یا حقوقی اخذ می‌گردد متعلق به همان مرکز می‌باشد.

‌ماده ۹ – کارکنان رسمی شاغل در مراکز واگذاری مدیریت موضوع این آیین‌نامه و سایر کارکنان سازمان بهزیستی کشور می‌توانند با حفظ پست سازمانی‌ در مراکز واگذار شده مأمور به خدمت گردند.

‌تبصره – حقوق و مزایای کارکنان مأمور به خدمت در مراکز موضوع این ماده (‌غیر از اضافه کاری) از طریق سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌گردد و‌ معادل آن از سر جمع پرداختهای ماهانه سازمان بهزیستی کشور موضوع ماده (۱۷) این آیین‌نامه بابت مشارکت در تأمین بخشی از هزینه‌های نگهداری و‌ توانبخشی و آموزش و حرفه آموزی معلولان و سالمندان و کودکان بی سرپرست مراکز شبانه روزی و روزانه و مجتمعهای حمایتی روستایی، مهد‌کودکهای شهری، مراکز مشاوره، درمان و بازپروری معتادان موضوع قرارداد کسر گردد.

‌ماده ۱۰ – روستا یاران و خدمه روستایی شاغل در مجتمعهای خدمات بهزیستی روستایی که مطابق مفاد این آیین‌نامه واگذار می‌گردند تابع مقررات‌ خاص خود خواهند بود.

‌ماده ۱۱- ساعت کار کارکنان مأمور به خدمت برابر قوانین مربوط و بر اساس برنامه‌های تنظیمی مراکز می‌باشد.

‌ماده ۱۲ – تخلفات اداری کارکنان مأمور به خدمت حسب مورد در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری (‌در مورد کارکنان رسمی قانون استخدام کشوری)‌ و کمیته‌های انضباطی قانون کار (‌در مورد کارکنان مشمول قانون کار) قابل رسیدگی می‌باشد.

‌ماده ۱۳ – کارکنان رسمی مراکز مزبور در صورت عدم تمایل به خدمت در مراکز موضوع این آیین‌نامه می توانند به سایر مراکز سازمان بهزیستی کشور‌ انتقال یابند و به پستهای سازمانی متناسب با مدارک تحصیلی و تجربه شان منصوب گردند.
‌در صورت فقدان پست ثابت سازمانی برای تخصیص به این گروه از کارکنان طبق قوانین و مقررات مربوط با آنان رفتار خواهد شد.

‌ماده ۱۴ – ‌با کارکنان غیر رسمی شاغل در مراکز موضوع این آیین‌نامه بر اساس مصوبه شماره ۱۳۷۸۴‌دش مورخ ۱۳۷۵.۱۲.۱ شورای عالی اداری،‌ موضوع تعیین تکلیف نیروهای انسانی واحدهای منحل شده یا واگذار شده رفتار می‌شود.

‌ماده ۱۵ – ‌اشخاص حقیقی یا حقوقی که با مراعات موازین و ضوابط اجرایی و از طریق قرارداد، مدیریت اداره مراکز به آنها واگذار می‌شود، می‌توانند با‌ تأیید سازمان بهزیستی کشور تا پنجاه درصد (۵۰%) نیروی انسانی شاغل را بر اساس تشکیلات مصوب کاهش دهند.

‌تبصره – نیروهای کاهش یافته در هر یک از شهرستانها و یا استانهای ذی‌ربط در اختیار ادارات بهزیستی شهرستان و یا مدیریت بهزیستی استان مربوط‌ قرار می‌گیرند تا مطابق مقررات قانونی و در چارچوب تشکیلات و پستهای مصوب در خصوص چگونگی وضعیت آنان تصمیم گیری و اقدام نمایند.

‌ماده ۱۶ – سازمان بهزیستی کشور مکلف است در واگذاری مدیریت مراکز موضوع جزء(۲) بند (ب) تبصره (۲۴)‌ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور‌ حداکثر بیست و پنج درصد (۲۵%)‌در سطح کشور را رعایت نماید.

‌ماده ۱۷ – میزان پرداخت یارانه که از محل اعتبار سازمان بهزیستی کشور و ایجاد هماهنگی و تطبیق شرایط و نحوه واگذاری با مفاد این آیین‌نامه و‌نحوه مراقبت، نگهداری از اموال منقول و غیرمنقول و استفاده از اموال مصرفی موجود در مراکز و چگونگی پرداخت هزینه‌های کارشناسی رسمی‌ دادگستری به موجب دستورالعمل اجرایی که به تأیید رییس سازمان بهزیستی کشور می‌رسد، تعیین می‌شود.

‌تبصره – منظور از یارانه آن میزان از اعتباری است که در ازای معرفی مددجو از سوی سازمان بهزیستی کشور به منظور نگهداری در مراکز موضوع جزء (۱) بند (ب) تبصره (۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور پرداخت می‌گردد و میزان آن بنابه پیشنهاد سازمان بهزیستی کشور به تأیید سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی کشور می‌رسد.

‌ماده ۱۸ – پرداخت یارانه که در ازای معرفی مدد جو به منظور نگهداری از سوی سازمان بهزیستی کشور معرفی می‌گردند، صرفا” از محل اعتبار‌ ردیفهای ۱۳۱۵۱۰ و ۱۳۱۵۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور قابل تأمین می‌باشد.

‌ماده ۱۹ – سازمان بهزیستی کشور موظف است گزارش عملکرد این تبصره را هر شش ماه یک بار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور