آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳۴ قانون بودجه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۱/۱۵

[به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۳۴) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، نسخ ضمنی شده است.]

شماره: ۵۹۵۷۱ت۲۳۷۱۳هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۲۷

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۴۵۹۱۵.۳۱.۱۰۰ مورخ ۱۳۷۹.۸.۲ وزارت نیرو و به استناد ماده (۱۳۴) قانون‌ برنامه سوم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ -، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب‌ نمود:

‌ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه تعاریف زیر بکار رفته است:
‌واحد آلاینده : منظور کلیه واحدهای آلاینده تولیدی، صنعتی، معدنی، دامداری، خدماتی و مجتمع‌ها و شهرکهای صنعتی، مسکونی و سایر مواردی‌ است که بیش از ۳۰۰۰ متر مکعب فاضلاب در ماه تولید می‌کنند.
‌آلودگی : منظور آلودگی‌های ناشی از فاضلاب و پسابهای خروجی از واحد آلاینده است.
‌سازمان : منظور سازمان حفاظت محیط زیست و یا واحدهای استانی آن است.
‌وزارت نیرو : منظور وزارت نیرو و یا شرکتها و یا واحدهای تابعه و وابسته به آن است .

‌ماده ۲ ـ ‌سازمان رأسا” یا به درخواست وزارت نیرو میزان آلودگی واحدهای آلاینده را تعیین و به واحد ذی‌ربط و وزارت نیرو اعلام و مهلت مناسبی‌ جهت کنترل و رفع آلایندگی تعیین می‌نماید. واحد آلاینده موظف است تا زمان رفع آلودگی جرایم مربوطه را به خزانه واریز نماید.

‌تبصره ۱ ـ سازمان می‌تواند از امکانات وزارت نیرو برای نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی استفاده نماید.

‌تبصره ۲ ـ سازمان می‌تواند مهلت تعیین شده را تمدید نماید.

‌ماده ۳ ـ ‌در صورتی که واحدها به آلودگی خود ادامه داده و از پرداخت جریمه خودداری کند با اعلام سازمان وزارت نیرو نسبت به قطع آب و تعلیق‌پروانه بهره برداری از منابع آب واحد آلاینده اقدام خواهد نمود. همچنین سازمان طبق آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب ۱۳۶۳.۹.۲۴ هیأت‌وزیران و به استناد ماده (۴۶) قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱.۱۲.۱۶ مجلس شورای اسلامی نسبت به تعطیل کردن واحد آلاینده و معرفی به‌مراجع قضایی اقدام می‌نماید.

‌ماده ۴ ـ در هر استان کمیته ای متشکل از واحدهای استانی سازمان، وزارتخانه‌های نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نماینده استانداری و دستگاه اجرایی ذی‌ربط، تشکیل می‌گردد تا نسبت به رفع اختلاف احتمالی در مورد مهلت داده شده به واحد اتخاذ‌ تصمیم نماید تصمیمات کمیته با سه رأی موافق لازم‌الاجرا است.

‌ماده ۵ ـ مدیریت مجتمع‌ها و شهرکهای مسکونی، صنعتی، تولیدی، خدماتی و مشابه آن که
دارای سیستم متمرکز جمع آوری فاضلاب هستند در‌خصوص مفاد این آیین‌نامه به عنوان
شخصیت حقوقی مسؤول بوده و موظف به پرداخت جرایم متعلقه می‌باشند. مگر آنکه توافق دیگری بین آنان و‌ سازمان به عمل آید.

‌ماده ۶ ـ ‌مبالغ واریز شده به خزانه، از محل ردیفی که در قوانین بودجه سنواتی منظور خواهد شد دراختیار سازمان قرار می‌گیرد تا با پیشنهاد وزارت نیرو‌ و بر حسب نظر سازمان بین دستگاههای اجرایی متولی طرح‌های حفاظت کیفی منابع آب و طرح‌های پیگیری تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب از جمله‌ موارد زیر توزیع شود.
‌الف ـ تعیین، تملک حریم و حفاظت منابع آب سطحی و زیرزمینی.
ب ـ پایش کیفی منابع آب سطحی و زیرزمینی.
ج ـ جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلابهای شهری، روستایی و شهرکها و نواحی صنعتی و پادگانها.

‌هـ ـ [اصلاحی ۱۳۸۱/۶/۱۰]
اطلاع رسانی و آموزش عمومی در جهت حفاظت کیفی منابع آب و تشویق پرسنل و غیرپرسنل در قابل و نسبت به‌ فعالیت و کوشش در جهت حسن اجرای این آیین‌نامه با رعایت ماده (۴۱) قانون‌ استخدام کشوری.

‌ماده ۷ ـ جهت جلوگیری از استمرار در پرداخت جریمه و واداشتن واحدهای آلاینده به رفع آلودگی در مورد واحدهایی که نسبت به رفع آلودگی اقدام‌نکنند. پس از پایان مهلت جریمه با ضریب ۲ محاسبه می‌شود و این ضریب پس از گذشت هرسال دو برابر سال قبل خواهد شد، به طوری که ضریب در‌ مدت یک سال پس از پایان مهلت ۲، برای سال دوم ۴، برای سال سوم ۸ و … خواهد بود.

‌تبصره ـ ‌واحدهایی که به تشخیص سازمان اقدامات مطلوبی را جهت رفع آلودگی انجام داده اند مشمول تا ۹۰% درصد تخفیف از جریمه متعلقه خواهند‌شد.

‌ماده ۸ ـ سازمان مسؤول حسن اجرای این آیین‌نامه بوده و موظف است گزارش عملکرد موضوع این آیین‌نامه را سالانه به هیأت وزیران و سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی ارایه نماید.

‌ماده ۹ ـ تا زمان کاهش آلایندگی و رسیدن به حد استاندارد، نحوه محاسبه جرایم و جداول این آیین‌نامه مطابق با نحوه محاسبه و جداول آیین‌نامه‌ اجرایی بند (ج) ماده (۱۰۴) ـ تصویر پیوست ـ می‌باشد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور