‌آیین‌نامه نحوه محاسبه حق استفاده از فرکانس در امور ارتباط رادیویی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۱/۱۴

‌[به موجب ماده ۱۰ آیین‌نامه نحوه محاسبه میزان حق استفاده از بسامد (فرکانس)، لغو شده است.]

شماره: ۵۹۱۹۳ت۲۱۵۲۶هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹/۱۲/۲۳

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۰.۱۴۵۳۴ مورخ ۱۳۷۸.۴.۹ وزارت پست و تلگراف و تلفن و به استناد ماده (۳)‌ اصلاحی قانون استفاده از بیسیمهای اختصاصی و غیرحرفه‌ای (‌آماتوری) ـ مصوب ۱۳۶۰، آیین‌نامه ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ ـ حق استفاده از فرکانس مبلغی است که از دارندگان پروانه موضوع ماده (۳) قانون استفاده از بیسیمهای اختصاصی و غیرحرفه ای (‌آماتوری) ـ‌مصوب ۱۳۶۰ ـ در قبال فرکانس واگذار شده طبق ضوابط این آیین‌نامه محاسبه و دریافت می‌شود.

‌ماده ۲ ـ حق استفاده ماهانه برای هر شبکه رادیویی (‌بیسیم) به واحد ریال از حاصلضرب ضرایب زیر به دست می‌آید:
‌الف ـ ضریب پهنای باند
ب ـ ضریب موقعیت جغرافیایی
پ ـ ضریب ویژگی باند فرکانسی برای خدمات رادیویی مختلف
ت ـ ضریب مدت زمان استفاده در یک شبانه روز
ث ـ ضریب سطح پوشش رادیویی شبکه
ج ـ ضریب نرخ پایه بر حسب ریال
۱ ـ ۲ ـ ضریب پهنای باند مورد استفاده در شبکه رادیویی، عبارتست از خارج قسمت تقسیم مقدار پهنای باند تخصیص داده شده در پروانه بهره‌برداری‌ مگاهرتز بر یک مگاهرتز.
۲ ـ ۲ ـ ضریب موقعیت جغرافیایی شبکه، عددی است که با توجه به منطقه جغرافیایی، از نظر تراکم جمعیت و تقسیمات کشوری طبق جدول زیر‌ تعیین می‌شود:

‌ضریب موقعیت جغرافیایی
‌سراسری‌ شناور ‌شناور یا‌ هوانورد ‌مناطق‌ خالی از‌سکنه ‌روستاها ‌مراکز‌ بخش
‌مراکز‌ شهرستان ‌مراکز‌ استان ‌تهران ‌محل‌ ایستگاه
۱.۷ ۱ ۱ ۱.۵ ۳ ۴.۵ ۶ ۸ ‌ضریب

۳ ـ ۲ ـ ضریب ویژگی باند فرکانسی برای خدمات رادیویی، عددی است که با توجه به باند تخصیص یافته، در جدول ملی فرکانس امواج رادیویی و نوع‌ سرویس رادیویی، طبق جدول پیوست ( ) تعیین می‌شود.
۴-۲- ضریب مدت زمان استفاده در یک شبانه روز عددی است که بر اساس فعالیت شبکه در طول بیست و چهار ساعت در بخشهای مختلف شبانه‌روز، طبق جدول زیر تعیین می‌شود. در صورتی که مدت استفاده کمتر از یک ساعت باشد، معادل یک ساعت محاسبه خواهد شد.

‌از ساعت ۱۸ تا‌ساعت ۲۴
‌ارزش = ۲ ‌از ساعت ۱۴‌تا ساعت ۱۸
‌ارزش = ۳ ‌از ساعت ۰۷ تا ساعت۱۴
‌ارزش = ۴ ‌از ساعت ۰۰ تا ساعت ۷
‌ارزش = ۱ ‌بخش شبانه‌روزی
۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ۴ ۳ ۲ ۱ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ‌تعداد ساعات
۱۲ ۱۰ ۸ ۶ ۴ ۲ ۱۲ ۹ ۶ ۳ ۲۸ ۲۴ ۲۰ ۱۶ ۱۲ ۸ ۴ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ‌ضریب
۵ ـ۲ ـ ضریب سطح پوشش رادیویی شبکه، عبارتست از خارج قسمت تقسیم مقدار سطح منطقه تحت پوشش شبکه به کیلومتر مربع بر یک کیلومتر‌ مربع.

‌ماده ۳ ـ ضریب نرخ پایه برابر با یک دهم نرخ پالس تلفن به ریال می‌باشد.

‌تبصره ـ ‌حق استفاده از فرکانس خدمات ماهواره‌ای متحرک که توسط شرکتهای خارجی ارایه می‌شوند تا سه سال از تاریخ تصویب این آیین‌نامه بر مبنای‌ سالیانه سی و پنج هزار (۳۵.۰۰۰) دلار آمریکا به ازای هر مگاهرتز پهنای باند مورد استفاده، محاسبه می‌شود. در صورتی که مبلغ کل محاسبه شده به‌مأخذ فوق از چهار درصد (۴%) هزینه مکالمه اخذ شده از مشترکان ثبت شده در کشور کمتر باشد، حق استفاده از طیف برابر چهار درصد (۴%) هزینه‌ مکالمه مأخوذه فوق، محاسبه و منظور می‌شود.

ماده ۴ ـ ‌استفاده کنندگان از دستگاههای بیسیم، موظفند اطلاعات مورد نیاز مربوط به موارد موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه را به وزارت پست و تلگراف‌و تلفن اعلام نمایند، در غیر این صورت حداکثر ضریب مندرج در جدول مربوط منظور و محاسبه خواهد شد.

‌تبصره ـ ‌وزارتخانه‌های اطلاعات،‌دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروهای نظامی و انتظامی، اطلاعات مورد نیاز را حسب توافق وزارت پست و‌تلگراف و تلفن، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه‌های ذی‌ربط اعلام می‌نمایند.

‌ماده ۵ ـ استفاده کنندگان از دستگاههای بیسیم، در صورت عدم نیاز به دستگاههای مذکور، مکلفند مراتب را به طور کتبی به وزارت پست و تلگراف و‌تلفن اعلام نمایند، در غیر این صورت حق استفاده ماهیانه از فرکانس واگذار شده، طبق آیین‌نامه محاسبه و دریافت خواهد شد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور