‌آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳۸ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۱/۱۵

‌شماره: ۵۸۴۲۷ت۲۳۴۴۳ هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۲۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۱۴ بنابه پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع نامه‌ شماره ۳۰۹۱.۱۰۰.۰۲ مورخ ۱۳۷۹.۶.۷، آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۳۸) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ – را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – کلیه واحدهای موضوع ماده (۱۳۸) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و این آیین‌نامه از پرداخت‌ مالیات اولین نقل و انتقال قطعی املاک معاف خواهند بود و درآمد مشمول مالیات حاصل از ساخت و انتقال قطعی هریک از این واحدها، فارغ از‌ شخصیت حقیقی یا حقوقی مؤدیان براساس متوسط بهای تمام شده اعیانی در نقاط مختلف کشور که تا پایان فروردین ماه هر سال توسط وزارت مسکن‌ و شهرسازی اعلام خواهد شد، با منظور نمودن ضرایب متفاوت برای واحدهای مسکونی کوچک و بزرگ (‌منظور از واحدهای مسکونی بزرگ‌ واحدهایی هستند که مساحت مفید آنها بیش از الگوی مصرف در منطقه مربوط باشد)، به طور جداگانه و منصرف از تعداد شرکا در مشارکتهای مدنی و‌یا اشخاص حقوقی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و وزارت مزبور مالیات متعلق متناسب با سطوح زیربنایی هریک از واحدها را در موقع‌ صدور گواهی موضوع ماده (۱۸۷) قانون مالیاتهای مستقیم به طور قطعی وصول خواهد نمود، به طوری که مؤدی بابت هیچ یک از واحدهای مسکونی‌ منتقل شده بعدا” مشمول مالیات بر درآمد دیگری نشود.

‌تبصره ۱ – ‌وزارت امور اقتصادی و دارایی ضرایب مالیاتی هرسال را با توجه به وضع بازار مسکن در مناطق مختلف که از طرف وزارت مسکن و‌ شهرسازی اعلام خواهد شد تعیین می‌نماید.

‌تبصره ۲ – متوسط بهای تمام شده اعیانی در اولین سال اجرای قانون ظرف یکماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه اعلام خواهد شد. در صورتی که در‌ سنوات بعد متوسط بهای تمام شده تا پایان فروردین ماه اعلام نشود، متوسط بهای تمام شده قبلی مناط اعتبار می‌باشد.

‌تبصره ۳ – وجود واحدهای غیرمسکونی در مجتمعهای مسکونی موضوع ماده (۱۳۸) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ ـ مشروط بر اینکه تعداد واحدهای مسکونی در مجتمع کمتر از نصابهای مقرر در ماده یاد شده نباشد مانع‌ استفاده از تسهیلات مقرر نسبت به واحدهای مسکونی نخواهد بود.

ماده ۲ –
[اصلاحی ۱۳۸۱/۳/۲۹]
[اصلاحی ۱۳۸۱/۱۰/۲۲]
وزارتخانه‌های نفت، نیرو، شهرداری‌ها و‌ سایر مراجع ذی‌صلاح موظفند در چارچوب تراکم مصوب طرح جامع عوارض صدور پروانه‌ و حق انشعاب‌های آب و برق و گاز و هزینه‌های تأمین و انتقال آب را برای انبوه سازان در محدوده قانونی شهرها به‌گونه‌ای اخذ نمایند که سرانه هزینه‌های دریافتی به ازای هر واحد مسکونی حداکثر معادل هزینه‌های دریافتی از‌ واحدهای انفرادی باشد.‌ میزان هزینه‌های مذکور شامل کلیه هزینه‌های مربوط به انتقال، شبکه، ایجاد پست و سایر‌ هزینه‌های مرتبط بوده و سازمان‌های ذی‌ربط مجاز به اخذ وجه دیگری بابت این موارد نمی‌باشند.

‌تبصره ۱ – [الحاقی ۱۳۸۱/۳/۲۹]
برای انبوه سازانی که تراکم ساختمان آنها بیش از تراکم مصوب طرح‌های جامع شهری است، حق‌ انشعاب آب و برق واحدهای احداثی مازاد بر تراکم مصوب با اعمال ضریب ۱.۲ محاسبه و دریافت می‌گردد.

‌تبصره ۲ – ‌[الحاقی ۱۳۸۱/۳/۲۹]
در مورد ساختمان‌هایی‌ که بر روی املاک دارای انشعاب آب بنا می‌شوند، طبق ماده (۱۱) قانون‌ تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب – مصوب ۱۳۶۹ – عمل خواهد شد.

‌ماده ۳ – ‌معافیتها و تخفیفهای این آیین‌نامه شامل کلیه واحدهایی است که از ابتدای سال ۱۳۷۹ تقاضای خود برای تسویه حساب یا ارایه خدمات‌ مذکور را به سازمانهای ذی‌ربط ارایه می‌دهند.

‌ماده ۴ – [الحاقی ۱۳۸۱/۳/۲۹]
سازمان تأمین اجتماعی موظف است از ابتدای سال ۱۳۷۹ تا پایان سال ۱۳۸۳ مفاصا‌حساب‌ مجتمع‌های مسکونی شامل این آیین‌نامه را در ازای بیمه اجباری کارگران ساختمانی شاغل در پروژه‌ها‌ دریافت و لیست بیمه کارکنان ثابت اشخاص حقوقی سازنده مجتمع را صادر نماید. بخشنامه مربوط باید حداکثر‌ ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این آیین‌نامه توسط سازمان مذکور به واحدهای تابع ابلاغ گردد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور