طرح ساماندهی فضاهای ساختمانهای اداری

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۲۸

[مصوبه شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی فضاهای اداری دستگاه‌های اجرایی کشور]

 شماره ۴۳۱/۱۳.ط – ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎  ‎‎‎۱۵/۱۲/۱۳۷۹

شورای عالی اداری کشور در هشتاد و هشتمین جلسه مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۷۹ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور و وزارت مسکن و شهرسازی در اجرای جزء ۱۰ بند ب ماده یک قانون برنامه سوم و بمنظور بهره‏‌برداری مطلوب از ساختمانهای اداری، تخصیص مناسب فضای اداری و کاهش هزینه های ناشی از تأمین ساختمانهای اداری دستگاههای دولتی، موارد ذیل را تصویب نمود:

۱ـ از تاریخ ابلاغ این مصوبه ، تعیین فضای اداری مورد نیاز دستگاههای دولتی براساس ضوابط ساختمانهای اداری که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور ابلاغ می شود انجام می‏پذیرد.

تبصره : ساختمانهایی که دارای کاربری آموزشی، درمانی، ورزشی یا رفاهی می باشند فضای غیراداری تلقی می‏شوند و از نظر طراحی، ساخت و برنامه‌‏ریزی جا و مکان مشمول ضوابط خاص خود می‏باشند.

۲ـ تمامی وزارتخانه‌‏ها، سازمانها، مؤسسات، شرکتهای دولتی، بانکها و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و همچنین نهادهای عمومی غیردولتی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‏نمایند موظف به رعایت مفاد این مصوبه می‏باشند.

تبصره ۱ـ ‎‎‎ دستگاههای موضوع این مصوبه می توانند نسبت به تجمیع ساختمانهای اداری واحدهای وابسته و تابعه در ساختمان واحد با رعایت ضوابط موضوع بند یک اقدام نمایند.

تبصره ۲ـ تمامی دستگاههای موضوع این مصوبه در صورتی می توانند به احداث، خرید و اجاره ساختمانهای اداری مبادرت نمایند که وفق ضوابط بند یک این مصوبه با کمبود فضای اداری مواجه باشند.

تبصره ۳ـ مجامع عمومی شرکتهای دولتی موظفند در تصویب بودجه مربوط به احداث ، خرید و اجاره ساختمانهای اداری، ضوابط این مصوبه را رعایت نمایند.

۳ـ وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نسبت به ایجاد بانک اطلاعات ساختمانهای اداری و تهیه و تنظیم شناسنامه ساختمان برای هر یک از ساختمانهای اداری دستگاههای موضوع بند ۲ اقدام خواهد کرد. تمامی دستگاههای مشمول این مصوبه مکلفند اطلاعات مورد نیاز وزارت مسکن و شهرسازی را در اختیار آن وزارتخانه قرار دهند.

۴ـ تمامی دستگاههای موضوع این مصوبه موظفند براساس دستورالعملی که سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور صادر می‏نماید نسبت به تطبیق وضعیت استقرار نیروی انسانی و واحدهای تابعه مستقر در ساختمانهای اداری برابر با ضوابط بند یک این مصوبه اقدام نموده و گزارش وضعیت تطبیق ضوابط مذکور را با امضای بالاترین مقام دستگاه به سازمان ارائه نمایند.

۵ـ کمیته ای مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور و وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تعیین فضا و ساختمانهای اداری مازاد و همچنین کمیته‌‏ای مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‏‌ریزی کشور و وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تعیین فضا و ساختمانهای اداری مازاد و همچنین تعیین فضای اداری مورد نیاز دستگاههای دولتی موضوع این مصوبه اقدام و گزارش مربوط را ظرف یک سال جهت اتخاذ تصمیم به شورایعالی اداری کشور ارائه خواهد نمود.

تبصره : پیشنهاد لازم درخصوص تکلیف فضا و ساختمانهای اداری مازاد دستگاههای اجرایی در استانها توسط ستاد برنامه‏‌ریزی تحول اداری هر استان به مراجع ذیربط ارائه خواهد شد.

۶ـ وزیر مسکن و شهرسازی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور مسئول حسن اجرایاین مصوبه می باشند.

محمدرضا عارف
معاون رئیس ‏جمهور و دبیر شورای عالی اداری