آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۲۷

‌شماره: ۵۸۲۷۱ت۲۳۸۶۵هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹/۱۲/۲۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۱۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع نامه شماره ۳۱۹.۱۵۳۶-۱۰۵.۵۹۳۵ مورخ ۱۳۷۹.۹.۱۹ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۳۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹- آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

[۱۳۸۴/۱۲/۱۴- لغو واگذاری فعالیتهای مربوط به عرضه و توزیع فرآورده های اصلی و فرعی نفتی به بخش غیردولتی مربوط به جایگاه سوخت در فرودگاهها]

‌ماده ۱ـ ‌وزارت نفت موظف است در طول سال‌های برنامه سوم توسعه ، موجبات واگذاری فعالیت‌ها و تصدی امور زیر را به بخش غیر دولتی (‌تعاونی‌ و خصوصی) فراهم آورد.
– خدمات جانبی و رفاهی شرکت‌های تابعه
– خدمات بهداشتی و درمانی
ـ عرضه و توزیع فرآورده‌های اصلی و فرعی نفتی
– حمل و نقل فرآورده‌های نفتی از انبارهای پخش تا جایگاه‌های عرضه
ـ اداره امور پالایشگاه‌ها
– خدمات کارگاهی و تعمیراتی پالایشگاه‌ها
– واحدهای مستقل در پالایشگاه‌ها مانند واحدهای قیرسازی و روغن سازی
– امور پیمانکاری و مشاوره‌ای مربوط به پالایش، خطوط لوله ، ایستگاه‌ها و پخش نفت و گاز

‌تبصره- ‌[اصلاحی ۱۳۸۲/۲/۲۴]
فعالیتهای مربوط به پخش فرآورده‌های نفتی از انبارهای اصلی به بعد آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود. این امر به نحوی صورت می‌گیرد که برای هیچ یک از شرکتهای بخش غیر دولتی موقعیت‌ انحصاری ایجاد ننماید.

[تا پایان برنامه سوم توسعه، حد نهایی تصدی شرکت‌های تابعه وزارت نفت در امر پخش فرآورده‌های نفتی انبارهای اصلی فرآورده‌ها خواهد‌ بود.]

‌ماده ۲- به منظور تسهیل امر واگذاری فعالیت‌هایی که در واحدهای غیر مستقل انجام می‌شوند، وزارت نفت موظف است حتی الامکان نسبت به‌ تشکیل واحدهای قابل تفکیک غیر زیانده به صورت مراکز سود اقدام کند.

‌ماده ۳- با توجه به مفاد بند “ج” ماده (۳) و بند “‌د” ماده (۱۸) قانون برنامه سوم توسعه ، در واگذاری اموال و دارایی‌های شرکت‌های تابعه وزارت نفت و‌ در اجرای ماده (۱) ارجحیت با نیروی انسانی هر بخش ترجیحاٌ در قالب شرکت‌های تعاونی می‌باشد.

‌تبصره- ‌اعمال رجحان‌های مذکور در این ماده بر اساس دستورالعملی است که توسط وزیر نفت ابلاغ خواهد شد.

‌ماده ۴- نیروی شاغل رسمی شرکت‌های تابع و وابسته به وزارت نفت که در اجرای سیاست‌های مذکور در این آیین‌نامه از صنعت نفت منفک می‌شوند‌ می‌توانند بر اساس ماده (۲۷) قانون برنامه سوم توسعه ، همچنان تابع مقررات صندوق بازنشستگی صنعت نفت باشند.

‌تبصره – ‌استفاده این کارکنان از سایر خدمات رفاهی صنعت نفت با موافقت وزارت نفت و طی قرارداد منعقد شده بلامانع است.

‌ماده ۵ ـ در قراردادهای واگذاری اموال که در اجرای این آیین‌نامه منعقد می‌شود باید تضمین‌های لازم برای حصول اطمینان از استمرار انجام خدمات‌ مذکور در ماده (۱) به تشخیص شرکت واگذارنده به ترتیب مناسب پیش بینی شود.

‌ماده ۶ـ ‌برای واگذاری اموال و دارایی‌ها و تأسیسات شرکت‌های تابعه وزارت نفت در زمینه‌های مربوط به این آیین‌نامه، رعایت مفاد فصل سوم قانون‌ برنامه سوم توسعه الزامی است.

‌ماده ۷ـ وزارت نفت موظف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را هر شش ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور