‌آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۲۳

‌شماره: ۵۶۷۰۵ت۲۴۱۹۹هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۱۰


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۳ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۸۶۶۸ مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۲۷ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند “‌د” ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۷۹- آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به‌شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ـ اعزام مستخدمان ثابت که تصدی مشاغل مدیریتی را بر عهده داشته و نیز کارکنان دارای حداقل مدرک تحصیلی لیسانس با بیش از ۱۵ سال‌سابقه خدمت از شرکت‌های دولتی و شرکت‌های موضوع بند “ج” ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران به صورت مأمور به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشمول و غیر مشمول قانون استخدام کشوری و صرفا” برای تصدی مشاغل مدیریتی حداکثر‌ به مدت سه سال به شرط رضایت مستخدم، شرکت متبوع مستخدم و وزارتخانه یا مؤسسه دولتی محل مأموریت، مجاز است.

‌تبصره ۱ـ حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌های مستخدمان موضوع این ماده در صورت حفظ شغل مستمر تا شش ماه با توافق از محل اعتبار‌ شرکت متبوع مستخدم یا وزارتخانه و مؤسسه محل مأموریت، برابر مقررات مورد عمل، پرداخت می‌شود و برای مدت مأموریت بیش از شش ماه از‌ اعتبارات محل مأموریت و بر اساس پست مورد تصدی محل خدمت، پرداخت می‌گردد.

‌تبصره ۲ـ فوق‌العاده‌هایی نظیر فوق‌العاده اضافه کار و فوق العاده روزانه، حسب مورد،‌از محل اعتبار وزارتخانه یا مؤسسه محل مأموریت، پرداخت‌ می‌شود.


‌ماده ۲ـ ‌به مستخدمان موضوع این آیین‌نامه که محل مأموریت آنان موجب تغییر محل جغرافیایی خدمت می‌گردد، در صورتی که مدت مأموریت بیش از‌شش ماه باشد، در چارچوب ضوابط و مقررات، هزینه سفر و نقل مکان و کرایه حمل اثاثیه توسط دستگاه محل مأموریت پرداخت می‌گردد.


‌ماده ۳ـ پرداخت‌هایی که به مستخدمان موضوع این آیین‌نامه صورت می‌گیرد، فقط از طریق صندوقی باشد که مستخدم طبق مقررات، حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌های خود را از آن طریق دریافت می‌دارد.


‌ماده ۴ـ کسور بازنشستگی یا حق بیمه و سایر کسورات توسط دستگاه پرداخت‌کننده حقوق و فوق‌العاده‌های مستخدم در چارچوب ضوابط و مقررات‌ مربوط، کسر و با اضافه نمودن سهم دولت، به صندوق بازنشستگی یا صندوق پس انداز مستخدم، حسب مورد، واریز می‌شود.


‌ماده ۵ ـ مدت مأموریت مستخدمان موضوع این آیین‌نامه، از لحاظ افزایش سنواتی، بازنشستگی و بازخریدی، جزو سوابق خدمت در شرکت متبوع‌ تلقی گردیده و احتساب این سوابق از نظر ارتقای گروه یا رتبه یا عناوین مشابه تابع مقررات ذی‌ربط می‌باشد.


‌ماده ۶ـ انتقال مشمولان این قانون در مدت زمان مأموریت (سه سال) به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی، در صورت تقاضای دستگاه دولتی و رضایت‌ مستخدم و موافقت شرکت، با رعایت قوانین و مقررات ذی‌ربط، بلامانع است.

‌تبصره ۱ـ در صورتی که حداکثر تا پایان مدت مأموریت موجبات انتقال مستخدمان شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری، موضوع بند “ج” ماده (۴)‌ قانون مزبور به دستگاه‌های دولتی فراهم نگردد، با توجه به سوابق خدمت قابل قبول آنان، بر اساس مقررات مربوط بازنشسته می‌شوند و اگر واجد‌ شرایط بازنشستگی نباشند، بر مبنای ضوابط مورد عمل در خصوص مستخدمان دولت بازخرید خواهند شد. این‌گونه مستخدمان ، در صورت تمایل
به‌ ادامه همکاری با شرکت واگذار شده و نیاز شرکت، می‌توانند با توجه به مقررات جاری شرکت غیر دولتی، به خدمت در آن ادامه دهند.

‌تبصره ۲ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مکلف است ردیف مستقلی در قوانین بودجه سالانه، به منظور پرداخت وجوه بازخریدی و‌ مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده این قبیل مستخدمان، پیش‌بینی نماید.


‌ماده ۷ـ ‌مستخدمان شرکت‌های دولتی و شرکت‌های موضوع بند “ج” ماده (۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌ اسلامی ایران که مشمول قانون کار می‌باشند، در شمول این آیین‌نامه قرار ندارند.


‌ماده ۸ ـ قوانین و مقرراتی که به منظور اعزام مستخدمان به دستگاه‌های مختلف به عنوان مأمور به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسیده است، در صورت‌ عدم مغایریت با مفاد این آیین‌نامه، همچنان به قوت خود باقی و مورد عمل می‌باشد و در صورت مغایرت با مفاد این آیین‌نامه، در طول سال‌های برنامه‌ سوم توسعه موقوف الاجرا می‌گردند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور