‌آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (۱۹۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۲۷

‌شماره: ۵۶۹۰۰ت۲۳۹۴۲هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۱۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۲۶ بنابه پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره ۳۱۹.۱۵۷۵-۱۰۵.۶۶۷۶ مورخ ۱۳۷۹.۱۰.۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ج) ماده (۱۹۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹- آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر‌تصویب نمود:

‌ماده ۱- تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی و سازمان‌های غیر دولتی و مالکان ساختمانهای با مصرف عمومی مکلفند قسمتهای مورد استفاده عمومی‌ اماکن و ساختمانهای (‌خصوصی و دولتی) خود را براساس ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، حداکثر ظرف یک‌ سال، برای افراد دارای‌ معلولیت که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند، مناسب سازی نمایند.

‌تبصره ۱- منظور از اماکن عمومی وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی، فرودگاهها، دانشگاهها، ترمینالها، مراکز تجاری، رستورانها، پارکها و‌ معابر و به طور کلی دیگر مکانهایی است که مورد استفاده عمومی قرار می‌گیرند.

‌ماده ۲- تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی و سازمان‌های غیر دولتی مکلفند حداکثر ظرف دو سال، نسبت به مناسب سازی محیط داخلی اماکن‌ عمومی خود برای دسترسی معلولان به خدمات مرتبط با آنها اقدام نمایند.

‌ماده ۳- شهرداری‌ها موظفند ظرف دو سال، نسبت به آماده سازی و مناسب سازی معابر عمومی با اولویت معابر اصلی و نزدیک به تقاطع‌ها برای‌ تردد معلولان اقدام نمایند.

‌ماده ۴- شهرداری‌ها موظفند ظرف دو سال، نسبت به تجهیز چراغ‌های راهنمایی معابر به علایم صوتی و نیز برجسته نمودن سطوح پیاده روهای‌ نزدیک تقاطع‌ها برای استفاده نابینایان، اقدام نمایند.

‌ماده ۵ – شهرداری‌ها موظفند در توقفگاه‌های عمومی، تمهیدات لازم را برای در نظر گرفتن محل‌های ویژه، برای توقف وسیله نقلیه معلولان پیش‌بینی و فراهم نمایند.

‌ماده ۶- شرکت مخابرات ایران موظف می‌باشد حداکثر ظرف یک سال، نسبت به نصب تلفن‌های قابل دسترسی برای معلولان و ناشنوایان در‌ ساختمان‌ها و اماکن و معابر عمومی اقدام نمایند.

‌ماده ۷- شرکت‌ها و سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی وابسته به شهرداری‌ها و راه آهن شهری تهران (‌ مترو) موظفند ظرف دو سال نسبت به تأمین‌ خدمات ویژه برای افراد دارای معلولیت اقدام نمایند.

‌ماده ۸ – سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران موظفند تمهیدات لازم را برای استفاده معلولان از جملگی خدمات‌ خود فراهم نمایند.

‌ماده ۹ – دستگاه‌های اجرایی دولتی و سازمان‌های غیر دولتی، در تمام ساخت و سازهای اماکن عمومی (‌ خصوصی و دولتی) شامل شهرهای جدید،‌ معابر عمومی و … که بعد از تصویب این آیین‌نامه آغاز خواهد شد، موظف به رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این‌ زمینه خواهند بود.

‌تبصره – شهرداری‌ها موظفند در ساختمان‌ها و اماکن عمومی موضوع این ماده، رعایت ضوابط مندرج در این آیین‌نامه را کنترل نموده و سپس نسبت‌ به صدور گواهی پایان کار اقدام نمایند.

‌ماده ۱۰ – بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ایران مکلف است، در طول برنامه سوم، آسایشگاه‌هایی برای بستری شدن جانبازان زن‌ اختصاص داده و امکان استفاده رایگان از آمبولانس برای جانبازان بالای هفتاد درصد (۷۰%)، قطع نخاع و اعصاب و روان و شیمیایی را از محل منابع‌ داخلی خود تأمین نماید.

‌ماده ۱۱ – صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به تولید و پخش برنامه‌های تبلیغی برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه‌ مناسب سازی اماکن عمومی برای افراد معلول اقدام نماید.

‌ماده ۱۲- ‌اعتبارات لازم برای اجرای مفاد این آیین‌نامه، از محل اعتبارات مصوب دستگاه‌های اجرای ذی‌ربط تأمین و پرداخت خواهد شد.

‌ماده ۱۳ – گزارش مربوط به حسن اجرای مفاد آیین‌نامه در ساختمان‌ها و اماکن مرتبط با شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیر دولتی و اماکن و معابر‌ عمومی، توسط وزارت کشور و گزارش مربوط به حسن اجرای مفاد آیین‌نامه در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی توسط وزارت مسکن و‌ شهرسازی هر شش ماه یک بار تهیه و به کمیسیون امور اجتماعی هیأت دولت ارایه خواهد شد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور