آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۱/۱۵

‌شماره: ۵۸۷۰۰ت۲۳۹۳۷هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۲۱

[اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۱۰]

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۳۱۹.۱۵۷۳-۱۰۵.۶۶۷۸ مورخ ۱۳۷۹.۱۰.۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌ و شماره ۱۲۹۵۱ مورخ ۱۳۷۹.۹.۳ وزارت بازرگانی و به استناد بند (‌الف) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹-، آیین‌نامه اجرایی‌ بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- گمرک ایران موظف است حقوق گمرکی و سود بازرگانی مواد اولیه و واسطه ای مورد استفاده در تولید کالاهای صادراتی را که منشأ وارداتی‌ دارند، پس از صدور کالا و حداکثر ظرف بیست روز از زمان تحویل اسناد و تقاضای کتبی، به صادر کنندگان مربوط مسترد دارد.

‌تبصره ـ ‌مبنای محاسبه حقوق گمرکی و سود بازرگانی مندرج در این تصویبنامه، تعرفه‌های مورد عمل در زمان ورود مواد اولیه، یا اقلام به کار رفته در‌ ساخت کالا و محصولات تولیدی صادر شده می‌باشد.

‌ماده ۲- وزارتخانه‌های تولیدی مربوط، حسب مورد، مکلفند میزان مواد، قطعات، تجهیزات و لوازم وارداتی به کار رفته در ساخت کالاهای صادراتی‌ و بسته بندی آنها را، با احتساب ضایعات احتمالی محاسبه و به گمرک ایران اعلام نمایند، تا بر مبنای آنها ضرایب باز پرداخت حقوق گمرکی و سود‌بازرگانی تعیین و اعلام گردد.

‌تبصره ـ به منظور تعیین ضرایب بازپرداخت موضوع این ماده، کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت بازرگانی، گمرک ایران و وزارتخانه‌های تولیدی‌ مربوط، به ریاست گمرک ایران، تشکیل می‌گردد. محل تشکیل جلسات و دبیرخانه کمیسیون مزبور در گمرک ایران خواهد بود.

‌ماده ۳ـ ‌گمرک ایران مکلف است اعتبار لازم برای بازپرداخت مطالبات صادر کنندگان را در بودجه سالانه خود منظور نماید یا بخشی از وجوه دریافتی‌ بابت حقوق گمرکی و سود بازرگانی را تا سقفی که مقتضی می‌داند، برای بازپرداخت مطالبات صادر کنندگان، در حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل‌ نگهداری نماید.

‌ماده ۴ ـ [اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۱۰]
حقوق گمرکی و سود بازرگانی مواد اولیه یا قطعات و تجهیزات وارداتی که از بازار داخلی تهیه شده و در ساخت کالاهای صادراتی به کار رفته‌ و ورود آنها مستقیما” توسط تولید کننده انجام نگرفته است، با رعایت سایر شرایط مندرج در این آیین‌نامه نیز مشمول بازپرداخت خواهد بود و به صادر‌کننده مسترد می‌گردد.

‌ماده ۵ـ [اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۱۰]
اسناد لازم برای بازپرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، عبارتند از:
‌الف) اظهار نامه کالای خروجی، مبنی بر تأیید خروج کالا یا کالاهای صادراتی از کشور و موارد ائلیه وارد شده با ذکر شماره پروانه گمرکی آن.
ب) پروانه ورودی گمرکی ( برگ سبز) دایر بر تأیید ورود مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و سایر کالاهای مورد مصرف از ساخت کالای صادراتی توسط‌ تولید کننده یا صادر کننده.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور