‌آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (۱۳۹) و بند (د) ماده (۱۴۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌ اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۲۰

‌شماره: ۵۶۸۹۹ت۲۴۰۳۳هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۱۰

‌هیأت وزیران، در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و امور‌ اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع نامه شماره ۳۱۹.۱۶۱۷-۱۰۵.۷۴۴۳ مورخ ۱۳۷۹.۱۰.۲۵ سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی بند “ج” ماده (۱۳۹) و بند “‌د” ماده (۱۴۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ” را به شرح زیر تصویب نمود:


‌فصل اول – تسهیلات بانکی

‌ماده ۱- تمام بانک‌های عامل موظفند به هر یک از آزادگان، جانبازان بیست و پنج (۲۵%) درصد و به بالا و خانواده شهدا، مشروط بر این که قبلاً” از‌ تسهیلات یارانه ای (‌بدون سپرده گذاری) مسکن شبکه بانکی استفاده ننموده باشند، با رعایت ضوابط مندرج در این آیین‌نامه، تسهیلات اعتباری (‌بانکی) برای خرید یا ساخت مسکن اعطا نمایند.
‌در مواردی که وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان‌های تابع، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی یا سایر انبوه سازان، واحد مسکونی را برای‌ فروش به آنها اختصاص دهند، می‌توانند برای خرید واحدهای مسکونی اختصاص داده شده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه استفاده نمایند.

‌تبصره – در تسهیلات اعتباری پرداختی موضوع این ماده، نوساز بودن و دست اول بودن سند، الزامی نمی‌باشد.

‌ماده ۲- تسهیلات اعطایی به افراد مشمول این آیین‌نامه در شهرهای با بیش از یک میلیون نفر جمعیت، حداکثر تا پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰)‌ ریال و برای سایر شهرها تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و برای روستاها بیست میلیون ریال (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) می‌باشد. رعایت الگوی مصرف‌ مصوب مسکن الزامی است.

‌ماده ۳-  [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۱۱]
مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی با احتساب دوره مشارکت، حداکثر بیست سال است (‌مشارکت مدنی و فروش اقساطی)

‌ماده ۴- محاسبه سود و کارمزد متعلق به تسهیلات موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه در چارچوب ضوابط (‌مورد عمل) بانک‌ها در بخش مسکن صورت‌ خواهد گرفته و سود و کارمزد قابل دریافت از آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا چهار درصد (۴%) بوده و پرداخت مابه التفاوت آن نسبت به سود مورد‌ انتظار بانک‌ها در بخش مسکن، به عهده دولت می‌باشد.

‌تبصره – واجدین شرایط تا زمان فک رهن می‌توانند از تسهیلات یاد شده استفاده نمایند.

‌ماده ۵ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است تا تسویه کامل مطالبات بانک‌های عامل ناشی از پرداخت مابه التفاوت سود مورد انتظار‌ شبکه بانکی موضوع تسهیلات این آیین‌نامه در بخش مسکن را بر اساس گزارش وزارت مسکن و شهرسازی، همه ساله در لایحه بودجه پیش بینی‌نماید.

‌ماده ۶ – استفاده از تسهیلات وام مسکن بر اساس معرفی ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و بنیاد شهید‌ انقلاب اسلامی، با رعایت شرط عدم استفاده از تسهیلات مسکن یارانه ای (‌بدون سپرده گذاری) خواهد بود.

‌ماده ۷ – ارایه سند مالکیت بنا با قرارداد واگذاری زمین یا واحد مسکونی که از طرف دستگاه با نهادهای ذی صلاح از قبیل سازمان ملی و زمین و‌ مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی صادر می‌شود، به عنوان سند مالکیت و سهم الشرکه متقاضی‌ محسوب می‌شود و قابل توثیق در قبال پرداخت تسهیلات احداث مسکن می‌باشد.

‌تبصره – زمین محل احداث مسکن و نیز واحد مسکونی ایجاد شده تا تسویه کامل بدهی متقاضی در قبال پرداخت تسهیلات احداث مسکن در وثیقه‌ می‌باشد.

‌ماده ۸ – اعطای تسهیلات به مشمولان واجد شرایط یاد شده به صورت گروهی برای ایجاد مجتمع‌های مسکونی، تنها در صورت وجود امکان‌ تفکیک واحدهای احداث شده، مجاز می‌باشد.

‌ماده ۹ – اعطای تسهیلات به مشمولان واجد شرایط موضوع این آیین‌نامه ساکن در روستاها در صورت نبود سند مالکیت با ارایه ضمانت لازم (‌سفته‌ و تعهد نامه کتبی نهاد مربوط) مجاز می‌باشد.

‌ماده ۱۰ – بانک‌های عامل موظف هستند گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در طول برنامه سوم هر سه ماه یک بار در قالب نمونه پیوست به وزارت‌ مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال نمایند.

‌فصل دوم – واگذاری زمین یا واحد مسکونی

‌ماده ۱۱ – اراضی قابل واگذاری به خانواده شهدا، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و به بالا و آزادگان متقاضی مسکن که واجد شرایط مندرج در‌ قانون زمین شهری و آیین‌نامه اجرایی آن باشند، اراضی ملی و موات ملکی که در اجرای قوانین موضوعه به مالکیت دولت در آمده اند، می‌باشد.

‌ماده ۱۲ – مساحت سرانه زمین مورد واگذاری به هر خانوار مشمول این آیین‌نامه در شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر، هفتاد و پنج متر‌ مربع، در سایر شهرها صد متر مربع و در روستاها دویست متر مربع تعیین می‌شود.

‌ماده ۱۳ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۸/۳۰]
بهای واگذاری زمین به مشمولان واجد شرایط موضوع این آیین‌نامه بهای منطقه‌ای سال واگذاری به اضافه هزینه‌های متعلقه است مگر اینکه‌ در قانون بودجه سالانه ترتیب دیگری برای تقویم بهای زمین پیش‌بینی شده باشد که در این صورت در مدت اعتبار قانون بودجه ملاک عمل می‌باشد.

‌ماده ۱۴ – واگذاری زمین به آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و به بالا منوط به معرفی متقاضی از سوی ستاد رسیدگی به امور آزادگان و‌ بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی می‌باشد.

‌ماده ۱۵ – به فرد یا افراد معرفی شده از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی که از بین تمام اقارب درجه یک خانواده محترم شهدا انتخاب می‌شوند، فقط‌یک قطعه زمین یا یک واحد مسکونی واگذار می‌شود.

‌تبصره – واگذاری موضوع این ماده منوط به عدم استفاده سایر اقارب شهید از امکانات دولتی (‌تأمین مسکن یا دریافت یک قطعه زمین) می‌باشد.

‌ماده ۱۶ – به منظور تسریع در اجرای این آیین‌نامه، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان‌های تابع موظف هستند هماهنگی لازم با نهادهای ذی‌ربط (‌ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی) در رابطه با تعیین تعداد متقاضیان، اولویت‌های‌ واگذاری و چگونگی تأمین مسکن از محل اراضی دولت یا اراضی نهاد مرتبط اقدام نموده و حسب مورد بر اساس توافقات فی ما بین اقدام به واگذاری‌ اراضی نمایند.

‌تبصره – اقدامات مربوط به واگذاری اراضی مسکونی در روستاها در چارچوب مقررات این آیین‌نامه به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

‌ماده ۱۷ – انتقال قطعی اسناد اراضی واگذار شده قبلی به خانواده محترم شهدا، جانبازان، آزادگان و همچنین واگذاری‌های موضوع این آیین‌نامه، پس‌ از تهیه صورت مجلس تفکیکی اراضی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بلامانع است.

‌ماده ۱۸ – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را هر شش ماه یک بار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌ ارسال نماید.

‌ماده ۱۹ – دستورالعمل‌های مورد نیاز این آیین‌نامه توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه خواهد شد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور