‌آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده ۱۳۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۱۰

‌شماره: ۵۴۵۶۳ت۲۴۱۰۴هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۱.۳۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره ۳۱۹.۱۶۳۶-۱۰۵.۷۸۷۵ مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۸ سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۱۳۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور – مصوب ۱۳۷۹ -‌آیین‌نامه اجرایی بند (‌الف)‌ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- تمام متقاضیان مسکن که از ابتدای سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۳ اقدام به خرید یا احداث واحدهای مسکونی با مساحت مفید حداکثر (۱۲۰)‌ متر مربع نمایند، مشمول معافیت موضوع این آیین‌نامه خواهند بود.

‌ماده ۲- معافیت موضوع بند “‌الف” ماده (۱۳۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ -‌ فقط برای یک بار به یکی از افراد خانواده و یا افراد متأهل تعلق می‌گیرد و متقاضی باید تعهد رسمی در خصوص عدم استفاده قبلی از موضوع این‌ معافیت را بدهد و در صورتی که در هر زمان ثابت شود که قبلا” از این معافیت استفاده نموده است، کل خسارت وارده به دولت از وی اخذ خواهد شد.

‌ماده ۳- تسهیلات این آیین‌نامه، شامل کسر اقساط ماهیانه تسهیلات اعتباری مسکن از بانک‌ها از درآمد مشمول مالیات دریافت کنندگان در طول‌ دوره بازپرداخت می‌باشد و مانده درآمد مکتسبه این افراد، مشمول محاسبات مالیاتی قرار می‌گیرد.

‌ماده ۴- مرجع عمل کسر اقساط از درآمد مشمول مالیات در خصوص حقوق بگیرانی که درآمد و مالیات احتسابی آنها به صورت ماهانه می‌باشد‌ کارفرمایان ذی‌ربط و برای دارندگان مشاغل آزاد که مالیات آنها به صورت سالانه اخذ می‌گردد حوزه مالیاتی محل سکونت آنها خواهد بود و اقساط‌ مشمول این آیین‌نامه به عنوان هزینه‌های قابل قبول در اظهارنامه مالیاتی لحاظ خواهد شد.

‌ماده ۵ – متقاضیان باید گواهی بانک عامل را که میزان دقیق اقساط ماهیانه و دوره تقسیط در آن قید شده است، به کارفرمایان ذی‌ربط یا حوزه مالیاتی‌ محل سکونت خود ارایه نمایند.
‌بانک عامل موظف است در صورت فک رهن تسهیلات پرداختی قبل از موعد مقرر، موضوع را به کارفرما و حوزه مالیاتی محل سکونت متقاضی‌ گزارش دهد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور