آیین‌نامه چاپ و تحویل شناسنامه

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۱۰

‌شماره: ۵۴۵۶۶ت۲۴۰۵۶ هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹/۱۱/۳۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹/۱۱/۲۶بنا به پیشنهاد شماره ۷۱۲۴۵.۱ مورخ ۱۳۷۹.۱۰.۲۹ وزارت کشور و به استناد تبصره (۲) ماده (۴۶)‌ قانون محاسبات عمومی کشور – مصوب ۱۳۶۶ – آیین‌نامه چاپ و تحویل شناسنامه را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
‌الف ـ سازمان : سازمان ثبت احوال کشور.
ب ـ هیأت : هیأت موضوع ماده (۴۶) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶.

پ – چاپخانه: [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۱۳]
چاپخانه دولتی ایران، چاپخانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و چاپخانه سایر بانک ‌های دولتی.


‌ماده ۲ ـ چاپ اوراق شناسنامه بنا به تشخیص و سفارش سازمان و اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی در چاپخانه با استفاده از کاغذهای واتر مارک‌ زیر نظر هیأت انجام می‌گیرد.


‌ماده ۳ ـ چاپخانه با حضور نماینده هیأت، اوراق شناسنامه‌های چاپ شده را طی صورتمجلس حاوی تعداد، شماره مسلسل و دیگر مشخصات‌ شناسنامه به نماینده تام الاختیار سازمان که بطور کتبی به چاپخانه معرفی می‌شود تحویل می‌نماید.

‌تبصره ـ یک نسخه از صورتمجلس در هر مرحله به سازمان و یک نسخه به اداره کل اوراق بهادار تحویل می‌شود.


‌ماده ۴ ـ مراحل تکمیل تولید شناسنامه پس از چاپ اوراق آن در چاپخانه جهت صحافی و تجلید مناسب و آماده نمودن برای صدور از طریق سازمان‌ با نظارت هیأت انجام می‌شود.


‌ماده ۵ ـ کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز تولید شناسنامه به وسیله سازمان خریداری می‌شود.


‌ماده ۶ ـ اقدامات لازم در خصوص ترخیص و حمل کاغذ به انبار، سفارش و کسری احتمالی کاغذ و تحویل کاغذ به چاپخانه برای چاپ اوراق‌ شناسنامه، امحای لوازم چاپ و ضایعات و باطله کاغذ و تسویه حساب کاغذ دریافتی توسط چاپخانه بر اساس مفاد آیین‌نامه اجرایی ماده (۴۶) قانون‌ محاسبات عمومی کشور، موضوع تصویبنامه شماره ۴۱۴۶ت۴۰۹ مورخ ۱۳۶۸.۴.۲۸ با جایگزینی چاپخانه یا سازمان حسب مورد به جای شرکت‌ سهامی چاپخانه دولتی ایران در آیین‌نامه مذکور انجام خواهد شد.


ماده ۷ـ‌ شناسنامه‌های چاپ شده غیر قابل استفاده و او‌راق زاید مربوط به مراحل مختلف چاپ شناسنامه، طی صورتجلسه‌ای توسط نماینده چاپخانه که کتباً به هیأ‌ت معرفی می‌شود جهت تسهیل در امر نظارت هیأ‌ت به کمیسیون موضوع ماده (۱۶) تصویبنامه ۴۴۴۴ت۴۰۹ مورخ ۱۳۶۸/۴/۲۸ جهت انجام اقدامات لازم تحویل می‌گردد.


ماده ۸ ـ [الحاقی ۱۳۸۶/۳/۱۳]
چاپ و تحویل اوراق کارت شناسایی ملی نیز مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهد بود.

تبصره ـ اوراق واتر مارکت کارت شناسایی ملی فاقد هرگونه علامت بوده و صرفاً دارای عبارت “سازمان ثبت احوال کشور” خواهد بود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور