‌آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی [مصوب ۱۳۷۹]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۰/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۰۹

[‌به موجب آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوب ۱۳۸۸ لغو شده است.]

‌شماره 3818 د ش – 1379.11.15
(‌مصوب جلسات 469، 470، 473 مورخ 1379.7.19، 1379.8.17 و 1379.10.27 شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی)


‌مقدمه :
‌شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس فرمان مورخ 1363.9.19 رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری‌ اسلامی ایران حضرت آیت ا… العظمی امام خمینی(‌ره) تشکیل شده و پس از رحلت حضرت امام طبق فرمان مورخ 1375.9.14 رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت ا… خامنه‌ای دامت برکاته با افزوده شدن اعضای جدید‌ فعالیت می‌کند.

‌ماده 1ـ هیأت رئیسه شورای عالی مرکب از رئیس، نایب رئیس اول و دوم، دبیر و دو منشی است که رئیس جمهور،‌ رئیس شورای عالی می‌باشد و بقیه هیأت رئیسه از میان اعضا انتخاب می‌شوند.

‌تبصره 1ـ در صورتی به فرد غایب در جلسه می‌توان رأی داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخاب هیأت‌رئیسه، کتبا” نامزدی خود را به دبیرخانه شورای عالی اعلام کرده باشد.

‌تبصره 2ـ انتخاب اعضای هیأت رئیسه، جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با ورقه خواهد بود.

‌تبصره 3ـ چنانچه آرا برای انتخاب هر کدام از نامزدهای هیأت رئیسه با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه‌ تعیین می‌شوند.

‌تبصره 4ـ قبل از اخذ رأی برای هیأت رئیسه، اسامی داوطلبان به ترتیب وصول به دبیرخانه شورای عالی، در جلسه‌ اعلام خواهد شد.


‌ماده 2ـ به پیشنهاد شواری عالی، دبیر از میان اعضا برای مدت دو سال انتخاب و پساز تصویب رهبر انقلاب‌ اسلامی با حکم رئیس شورای عالی منصوب خواهد شد. انتخاب مجدد وی بلامانع است.


ماده 3ـ نواب رئیس در غیاب رئیس شورای عالی به ترتیب، اداره جلسات را بر عهده خواهند داشت .


‌ماده 4ـ جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و حضور رئیس یا یکی از نواب رئیس رسمیت‌ می‌یابد.


‌ماده 5ـ جلسات شورا هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود. جلسات فوق‌العاده با یکی از این دو شرط تشکیل‌ می‌شود:
‌الف: به دعوت رئیس شورای عالی .
ب: به تقاضای یک سوم کل اعضاء.


‌ماده 6ـ تشکیل جلسات و رعایت ترتیب مذاکرات و اجرای آیین‌نامه و حفظ نظم جلسه طبق این آیین‌نامه به عهده‌ رئیس جلسه است .

‌تبصره: جلسات رسمی با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید آغاز خواهد شد.


‌ماده 7ـ اعتبار هر مصوبه منوط است به احراز رأی مثبت اکثریت اعضای حاضر در جلسه، مشروط بر آنکه در هر‌حال تعداد آرای مثبت از 12 کمتر نباشد.


ماده 8ـ مصوبات شورای عالی پس از ابلاغ از طرف دبیرخانه، قابل اجرا است .


ماده 9ـ هر عضوی متعهد است که در کلیه جلسات شورای عالی حضور داشته باشد.

‌تبصره 1ـ غیبتی با اطلاع تلقی می‌شود که حداکثر 24 ساعت قبل از تشکیل هر جلسه، کتبا” به دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع داده شود.

‌تبصره 2ـ اعضایی که مدت طولانی (‌حداقل 3 ماه) به دلایل مختلف مثل فرصت مطالعاتی، بیماری، مأموریت،‌ مسافرت و…. نمی‌توانند در جلسات شرکت کنند در زمان غیبت آنان، رأی و عضویت آنان در حد نصاب رسمیت‌جلسه محسوب نخواهد شد.


‌ماده 10ـ وظایف و اختیارات رئیس شورای عالی عبارت است از :
‌الف: تأیید دستور جلسات شورای عالی .
ب: رئیس شورای عالی می‌تواند بنا به تشخیص خود موضوعاتی را مستقیما” در شورای عالی مطرح کند یا برای‌ بررسی به دبیرخانه شورای عالی، شوراهای اقماری و یا فرهنگستانها ارجاع نماید.
ج: ابلاغ مصوبات شورای عالی .

‌تبصره 1ـ دستور جلسات براساس طرح‌ها و پیشنهادهای واصله از وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی، شوراهای‌اقماری، اعضای شورای عالی و سایر نهادها و مراکز کشور توسط دبیر شواری عالی تنظیم و پس از تأیید رئیس‌شورای عالی، یک هفته و در موارد استثنایی سه روز پیش از تشکیل هر جلسه به اطلاع اعضا می‌رسد.

‌تبصره 2ـ در صورت تصویب اکثریت مطلق اعضای حاضر در جلسه می‌توان موضوعی را از دستور خارج کرد.‌ اکثریت مطلق وقتی حاصل می‌شود که بیش از نصف اعضای حاضر، رأی مثبت دهند.


‌ماده 11ـ حضور افراد غیر عضو در جلسات شورای عالی ممنوع است به استثنای مدیر کل روابط عمومی .

‌تبصره: کارشناسان دستگاهها صرفا” به تناسب موضوع و تشخیص مسئول دستگاه و تأیید دبیر شورا می‌توانند بدون‌ حق رأی و برای ارائه توضیحات در جلسه شرکت کنند.


‌ماده 12ـ اصل بر عادی بودن رسیدگی به طرح‌ها و موضوعات است. طرح‌ها و موضوعاتی که ضرورت رسیدگی به‌ آنها در خارج از نوبت به پیشنهاد رئیس جمهور یا رئیس دستگاه ذی‌ربط و تصویب اکثریت اعضای حاضر و یا با‌ حضور رئیس دستگاه ذی‌ربط و تصویب دو سوم اعضای حاضر باشد بلافاصله در همان جلسه در دستور شورای‌ عالی قرار گیرد.


‌ماده 13ـ در هر جلسه قبل از ورود در دستور، رئیس شورای عالی می‌تواند در مورد حوادث مهم و امور ضروری‌ فرهنگی مطالبی را به اطلاع اعضای شورای عالی برساند. حداکثر مدت برای این مطالب پانزده دقیقه خواهد بود.

تبصره: در هر جلسه اعضاء می‌توانند با تأیید رئیس جلسه به مدت 5 دقیقه درباره مسائل و اخبار مهم فرهنگی نطق‌قبل از دستور نمایند.


‌ماده 14ـ در هر جلسه رسمی، دبیر شورای عالی به ترتیب موضوعات دستور جلسه را مطرح می‌کند، ایشان یا‌نماینده دستگاه اجرایی حداکثر به مدت 10 دقیقه درباره موضوع توضیح می‌دهند سپس حداکثر 4 نفر، هر کدام‌حداکثر به مدت 5 دقیقه اعلام نظر می‌کند و پس از آخرین دفاع پیشنهاد دهنده، رأی‌گیری می‌شود.
‌ادامه بحث به تشخیص رئیس شورای عالی یا پیشنهاد یکی از اعضا و موافقت اکثریت مطلق اعضای حاضر بلامانع‌است .

‌تبصره: پیشنهاد کفایت مذاکره درباره موضوعی بدون بحث به رأی گذشته می‌شود.


‌ماده 15ـ اسناد، نوارها و مشروع مذاکرات شورای عالی دارای طبقه بندی حفاظتی است و مرجع تعیین طبقه بندی‌ آن، دبیرخانه شورای عالی است. اعضای شورا در صورت ضرورت برای استماع نوارهای مذاکرات می‌بایست‌ شخصا” به دبیرخانه مراجعه نمایند.


‌ماده 16ـ شورای عالی می‌تواند طرح‌ها و موضوعاتی را برای بررسی بیشتر به دستگاههای اجرایی، دبیرخانه‌ شورای عالی، شوراهای اقماری و فرهنگستانها ارجاع دهد.


ماده 17ـ طرح‌هایی که در شوراهای اقماری مطرح و به تصویب می‌رسد در دستور جلسه شواری عالی قرار میگیرد‌و در صورتی که پس از اعلام دبیر شورای عالی تا دو هفته کتبا” نظر مخالفی از طرف اعضای شورا به دبیرخانه نرسد‌پس از اعلام مجدد دبیر شورا در جلسه بعدی، به عنوان مصوبه شورای عالی تلقی شده و ابلاغ خواهد شد.

‌تبصره: در صورت اعتراض کتبی هر عضو، صرفا” موارد اعتراض شده و نیز پیشنهادهای جدید در آن خصوص در‌جلسه شورای عالی مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.


‌ماده 18ـ در صورت تساوی آرا، رأی رئیس جلسه مرجح خواهد بود.


‌ماده 19ـ انتخاب نمایندگان شورای عالی در نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها در جلسات شورا و با اخذ رأی‌ صورت میگیرد.

تبصره: [الحاقی ۱۳۸۱/۱/۲۰]
در صورتی که در رأی‏ گیری برای بار اول، نامزدهای مطرح شده حائز اعتبار لازم (ماده ۷) نشوند برای رأی ‏گیری بار دوم، همان افراد و یا افراد دیگر می‎توانند نامزد شوند.


ماده 20ـ عضویت افرادی که به نمایندگی از دستگاهها، نهادها و شوراهای مختلف برای عضویت در مراکز وابسته و‌ شوراهای اقماری معرفی می‌شوند نیاز به طرح در شورای عالی ندارد و پس از احراز صلاحیت آنها توسط دبیرخانه‌ از مراجع ذی‌ربط، با تأیید و حکم رئیس شورای عالی صورت میگیرد.


‌ماده 21ـ در موارد ذیل اخذ رأی مخفی با ورقه الزامی است:
‌الف: انتخاب اعضای هیأت رئیسه (‌به استثنای رئیس شورای عالی) .
ب: انتخاب نمایندگان شورای عالی در نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها و سایر انتخابات راجع به اشخاص .


‌ماده 22ـ به محض اعلام اخذ رأی، دبیر شورا تعداد اعضای حاضر در جلسه را اعلام و بلافاصله اخذ رأی به عمل‌می‌آید و نتیجه رأی‌گیری بوسیله رئیس شورا اعلام می‌شود.

‌تبصره: اعضایی که در هنگام اخذ رأی در جلسه حضور نداشته باشند، در آن رأگیری، حق رأی نخواهند داشت .


‌ماده 23ـ شورای عالی دارای دبیرخانه‌ای است که زیر نظر دبیر شورای عالی به وظایف خود می‌پردازد.


‌ماده 24ـ رئیس شورا در صورت صلاحدید، یکی از اعضای شورا را به عنوان سخنگو تعیین می‌کند.


‌ماده 25ـ صورت جلسات شورای عالی توسط منشی جلسه تهیه و تدوین می‌شود.


ماده 26ـ شرح و تفسیر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده خود این شورا می‌باشد.


‌ماده 27ـ برای طرح مجدد یا لغو هر مصوبه، لازم است که شش ماه از تاریخ تصویب آن گذشته باشد.

‌تبصره: در صورتی که حداقل دو سوم اعضای شورا تقاضای طرح مجدد یا لغو مصوبه‌ای را داشته باشند انقضای‌ مدت شش ماه لازم نیست.


ماده الحاقی- [الحاقی ۱۳۸۳/۲/۱۵]
دبیرخانه شورای عالی موظف است مصوباتی که بار تشکیلاتی و مالی دارند را پس از هماهنگی و اخذ نظر مساعد دولت ابلاغ کند. سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی موظف است ظرف مدت سه ماه به استعلام دبیرخانه پاسخ دهد.

تبصره: در صورتی که ظرف مدت مذکور، پاسخ استعلام واصل نشود، دبیرخانه نسبت به ابلاغ مصوبات مذکور اقدام خواهد کرد.


‌آیین‌نامه فوق در 27 ماده و 15 تبصره در جلسه 469، 470 و 473 مورخ 79.7.19، 79.8.17 و 79.10.27‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

‌رئیس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سید محمد خاتمی