‌اساسنامه صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۰/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۱/۱۵

‌شماره: ۴۹۹۸۶ت۲۳۵۵۶‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۱.۵

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۰.۲۵ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دفتر امور‌ مناطق محروم کشور- رییس جمهور، موضوع نامه شماره ۷۹.۱۷۳ مورخ ۱۳۷۹.۷.۳ دفتر یاد شده و به استناد بند “‌د” ماده (۱۳۷)‌ قانون برنامه سوم‌ توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -‌مصوب ۱۳۷۹- اساسنامه صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی را به شرح‌ زیر تصویب نمود:

‌اساسنامه صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی

‌فصل اول – کلیات

‌ماده ۱- صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی که در این اساسنامه به اختصار “‌صندوق” نامیده می‌شود، طبق این اساسنامه تأسیس‌می‌گردد.

‌ماده ۲- صندوق دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است.

‌ماده ۳- صندوق با تابعیت ایرانی و برای مدت نامحدود تأسیس می‌گردد و مرکز اصلی آن در تهران است.

‌ماده ۴- ‌منابع صندوق توسط دولت و مردم تأمین خواهد شد.

‌تبصره ۱ – سهم دولت در تأمین سرمایه اولیه صندوق از محل اعتبار ردیف (۵۰۳۵۲۹)
قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۹ قابل تأمین است.

‌تبصره ۲ – سهم مردم در سرمایه صندوق توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات خیریه تأمین می‌گردد.

‌ماده ۵- هزینه های اداری، پرسنلی، عملیاتی و سرمایه ای صندوق از طریق کارمزد دریافتی تأمین می‌گردد.

‌تبصره – به منظور پرهیز از توسعه تشکیلات موازی و رعایت اصل “‌حداقل هزینه جاری و
حداکثر کارایی”، کلیه فعالیتهای عملیاتی صندوق از‌ طریق بانک کشاورزی انجام خواهد شد.

‌فصل دوم – موضوع

‌ماده ۶- موضوع و حدود عملیات صندوق به شرح زیر می‌باشد:
۱ـ اعطای وجوه قرض الحسنه و تسهیلات به اشخاص (‌حقیقی و حقوقی) ساکن در مناطق
روستایی به ویژه مناطق توسعه نیافته روستایی به‌منظور ایجاد اشتغال در مناطق یاد شده.
۲ـ قبول سپرده قرض الحسنه پس انداز در جهت تقویت بنیه مالی صندوق.
۳ـ قبول کمکهای بلاعوض نقدی در جهت تقویت بنیه مالی صندوق و مصرف آن در چارچوب
وظایف صندوق و در جهت اهداف کمک کننده.
۴ـ هماهنگی با دستگاههای ذی‌ربط جهت ارایه خدمات فنی و آموزشی به متقاضیان اشتغال.
۵-‌شوراهای اسلامی روستایی بر اساس ضوابط مصوب هیأت امنا و متناسب با سقف اعتبار
مربوط به هر روستا متقاضیان واجد شرایط را تعیین و‌برای دریافت قرض الحسنه به
صندوق معرفی می‌نمایند.
۶ – سهم مناطق توسعه نیافته همه ساله با اولویت توسط هیأت امنا تعیین و جهت پرداخت
در مناطق فوق‌الذکر به بانک کشاورزی ابلاغ می‌گردد.
‌تبصره – سیاستگذاری و نحوه پرداخت تسهیلات در مناطق توسعه نیافته با پیشنهاد رییس
دفتر مناطق محروم کشور – رییس جمهور به تصویب‌ هیأت امنا می‌رسد و نظارت بر اجرای
آن نیز به عهده دفتر مذکور می‌باشد.
۷ – کمک های فنی و مالی صندوق در جهت اشتغال به مناطق توسعه نیافته روستایی اختصاص می‌یابد.

‌فصل سوم – ارکان

‌ماده ۷- صندوق دارای ارکان زیر است:
۱ـ هیأت امنا
۲ـ هیأت مدیره
۳ـ مدیر عامل
۴ـ بازرس قانونی و حسابرس

‌ماده ۸- ‌اعضای هیأت امنای صندوق عبارتند از:
۱ – وزیر جهاد کشاورزی یا معاون وی (‌رییس هیأت امنا)
۲ – معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی
۳ – معاون وزیر کشور
۴ – معاون وزیر کار و امور اجتماعی
۵ – معاون رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
۶- رییس دفتر امور مناطق محروم کشور – رییس جمهور
۷ – مدیر عامل بانک کشاورزی
۸ – معاون وزیر تعاون
۹ – پنج (۵) نفر از اعضای شورای عالی استانها (‌در صورت تشکیل)

‌تبصره ۱ – ریاست هیأت امنا با وزیر جهاد کشاورزی یا معاون وی می‌باشد.

‌تبصره ۲ – دبیرخانه هیأت امنا در وزارت جهاد کشاورزی مستقر می‌باشد.

‌ماده ۹- ‌وظایف و اختیارات هیأت امنا عبارت است از:
۱ـ بررسی و تصویب خط مشی و سیاستهای کلی صندوق.
۲ـ رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات سالانه و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان.
۳ـ بررسی و تصویب بودجه سالانه که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد می‌شود.
۴ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق.
۵ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر مواردی که از طرف هیأت مدیره یا هر یک از اعضای هیأت امنا پیشنهاد می‌شود.
۶ـ انتخاب و عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل.
۷ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و لاوصول.
۸ـ تصویب تشکیلات و آیین‌نامه های داخلی صندوق در زمینه های مالی، معاملاتی،
اداری، استخدامی و اعطای تسهیلات با پیشنهاد هیأت مدیره‌و رعایت مقررات مربوط.
۹ـ سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه یا قوانین و مقررات به عهده هیأت امنا می‌باشد.
۱۰ ـ نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه‌های مصوب.
۱۱- تعیین مؤسسه حسابرسی برای حسابرسی در صورت درخواست بازرس قانونی یا تصمیم هیأت امنا برای رسیدگی به حسابها و ترازنامه.

‌تبصره ۱- جلسات هیأت امنا با حضور دو سوم اعضا و حضور رییس یا معاون وی رسمیت
خواهد یافت و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت‌ اعضای حاضر در جلسه معتبر است. جلسه
هیأت امنا به صورت فوق العاده با پیشنهاد هر یک از اعضای هیأت امنا و رییس هیأت
مدیره یا مدیر عامل‌صندوق و به دعوت رییس هیأت امنا با ارسال دعوتنامه و ذکر خلاصه
دستور جلسه در دعوتنامه تشکیل خواهد شد.

‌تبصره ۲- جلسات عادی هیأت امنا حداقل سالی دو بار تشکیل می‌شود.

‌ماده ۱۰- هیأت مدیره صندوق دارای سه (۳) یا پنج (۵) نفر عضو می‌باشد که با پیشنهاد
رییس و تصویب اعضای هیأت امنا برای مدت دو سال‌ انتخاب می‌گردند و حداقل یکی از
آنان از بانک کشاورزی خواهد بود.

‌تبصره – اعضای هیأت مدیره تا تعیین جانشین به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

‌ماده ۱۱- جلسات هیأت مدیره بنا به دعوت رییس هیأت مدیره و با حضور حداقل سه (۳) نفر از اعضا رسمیت می‌یابد. تصمیمات هیأت مدیره‌ با حداقل سه (۳) رأی موافق حاضران در جلسه معتبر است.

‌ماده ۱۲- کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور با امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره و مهر صندوق معتبر خواهد بود.

‌ماده ۱۳- ‌وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است:
۱ـ اجرای اساسنامه و مصوبات هیأت امنا.
۲ـ تصویب دستور العمل اجرایی اعطای قرض الحسنه.
۳ـ صندوق به منظور حصول اطمینان از وصول مطالبات خود کافی است در قالب قرارداد لازم‌الاجرا با متقاضی نسبت به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام نماید.
‌تبصره- ‌در صورت ضرورت صندوق می‌تواند افراد محلی روستایی را که فاقد سابقه سوء مالی بوده ولو دارای تمکن مالی هم نباشند، به عنوان‌ ضامن در قرارداد لازم الاجرا بپذیرد.
۴ـ پیشنهاد تشکیلات و آیین‌نامه های داخلی صندوق در زمینه های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و اعطای تسهیلات و اصلاح مقررات‌ مربوط به هیأت امنا.
۵ ـ رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارشهای مدیر عامل و بازرسان و گزارش حسابرسی و حساب سود و زیان و ترازنامه صندوق برای طرح در‌ هیأت امنا.
۶ـ اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به منابع و مصارف و اخذ اعطای تسهیلات و هر موضوع دیگری که از طرف مدیر عامل پیشنهاد می‌گردد با‌ رعایت خط مشی و سیاستهای کلی و در چارچوب مقررات مربوط.
۷ـ اتخاذ تصمیم لازم در مورد وصول مطالبات صندوق و پرداخت دیون آن.
۸ـ ارایه پیشنهاد یا نظر مشورتی در خصوص تغییر مفاد اساسنامه یا مسایل مربوط به صندوق، به هیأت امنا.
۹ـ هیأت مدیره مکلف است برنامه کار و زمان بندی اجرایی آن را به هیأت امنا تسلیم و گزارش پیشرفت عملیات را در هر چهار ماه یک بار به هیأت‌ امنا ارسال نماید.
۱۰ـ تنظیم خلاصه صورت دارایی و بدهیهای صندوق هر شش ماه یکبار و تسلیم آن به بازرس قانونی.

‌ماده ۱۴- ‌مدیر عامل از میان اعضای هیأت مدیره،‌ با پیشنهاد رییس و تصویب اعضای
هیأت امنا برای مدت دو سال انتخاب و با حکم رییس‌ هیأت امنا منصوب می‌گردد. انتخاب
مجدد وی بلامانع است.

‌ماده ۱۵- وظایف و اختیارات مدیر عامل عبارت است از:
۱ـ انجام امور اداری و مالی و عملیات موضوع صندوق و اجرای مصوبات هیأت مدیره و
هیأت امنا با رعایت مفاد ماده (۱۲).
۲ـ مسؤولیت نمایندگی رسمی صندوق در مقابل سازمانهای دولتی و غیر دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع قانونی.
۳ـ صلح و سازش و ارجاع به داوری و استرداد دعوا با رعایت قوانین و مقررات مربوط با تصویب هیأت مدیره.
۴ـ تهیه بودجه سالانه و ترازنامه و حساب سود و زیان گزارشهای مالی و سایر گزارشها برای ارایه به هیأت مدیره.
۵ـ ارایه پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه و سایر پیشنهادها به هیأت مدیره.
۶ـ اقدام در مورد وصول مطالبات و بستانکاری های صندوق و تشخیص مطالبات مشکوک الوصول جهت ارایه به هیأت مدیره.
۷ـ انجام اقدامات لازم در مورد تعهدات صندوق.
۸ـ ایفای وظایف و اختیاراتی که هیأت مدیره به مدیر عامل تفویض می‌نماید.

‌ماده ۱۶- صندوق دارای یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل خواهد بود که توسط هیأت
امنا برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند و‌ انتخاب مجدد آنها بلامانع است. بازرس
قانونی و حسابرس نمی‌تواند به عنوان مدیر عامل یا عضو هیأت مدیره انتخاب شود و بالعکس.

‌ماده ۱۷- سال مالی صندوق از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه
همان سال خاتمه می‌یابد؛ به استثنای سال اول تأسیس که از‌ تاریخ تشکیل تا آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.

‌ماده ۱۸- ترازنامه، حساب سود و زیان و سایر صورتهای مالی صندوق که به تائید
حسابرسی صندوق رسیده است حداقل (۳۰) روز قبل از‌تشکیل جلسه هیأت امنا سالانه باید
از طریق هیأت مدیره در اختیار بازرس قانونی صندوق قرار گیرد تا پس از رسیدگی از
طرف بازرس ضمن گزارش از‌طریق هیأت مدیره به هیأت امنا تسلیم گردد.

‌ماده ۱۹- انحلال و تصفیه صندوق در صورت لزوم طبق مقرراتی خواهد بود که به پیشنهاد هیأت امنا با تصویب هیأت وزیران به صورت لایحه‌ تقدیم و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.