آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۰/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۱/۱۵

‌شماره ۳۸۱۷ د ش – ۱۳۷۹.۱۱.۱۵


‌مقدمه:
‌در اجرای تبصره ۴ قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی (‌مصوب جلسه مورخ ۱۳۷۷.۹.۲۲ مجلس‌ شورای اسلامی) و اختیارات تفویضی مقام معظم رهبری (‌نامه شماره ۴۷۳۵۵ـ.۱م مورخ ۱۳۷۷.۱۲.۳)، آیین‌نامه‌اجرایی قانون مزبور در شرح ذیل به تصویب می‌رسد.

‌فصل اول: کلیات

‌ماده ۱ـ در این آیین‌نامه عناوین زیر، جایگزین تعاریف کامل آنها می‌گردد:

۱.۱ـ فرهنگ و تفکر بسیجی: مجموعه رفتار، گفتار، روش و اندیشه را شامل می‌گردد که منبعث از مبانی انقلاب‌اسلامی و تعالیم حضرت امام خمینی (‌ره) و مقام معظم رهبری است. ایثار، شهادت، عدالت خواهی، حسن سلوک،‌عشق به ولایت، حضور در صحنه‌ها، خیرخواهی، خلوص، تعبد و معنویت از شاخصه‌های این فرهنگ غنی است .

۱.۲ـ دانشگاه، مؤسسه یا مرکز آموزش عالی: کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی یا غیر دولتی که امر‌ آموزش بالاتر از مقطع تحصیلی متوسطه را بر عهده دارند.

‌تبصره: هر واحد دانشگاهی وابسته به دانشگاههای دولتی در دیگر شهرها و نیز هر واحد دانشگاه غیر دولتی، یک‌ مرکز یا واحد آموزش عالی مستقل محسوب می‌شود.

۱.۳ـ محدوده دانشگاهها: عبارت است از کلیه فضاهای دانشگاهی ؛ شامل فضاهای آموزشی، پژوهشی، خوابگاهها‌ و محوطه دانشگاه یا دانشکده .

‌تبصره: مراکز پژوهشی محض که فاقد دانشجو هستند مشمول این بند نمی‌شوند.

۱.۴ـ جذب: ایجاد شرایط و بستر مناسب برای همیاری، مشارکت و عضویت داوطلبانه دانشجویان در بسیج‌دانشجویی.

‌تبصره: شرایط عضویت شامل عموم دانشجویان شاغل به تحصیل در آن دانشگاه می‌باشد که به قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و اهداف انقلاب اسلامی اعتقاد دارند.

۱.۵ـ آموزش: برگزاری دوره‌های آموزشی حول محورهای فرهنگی، علمی و دفاعی .

۱.۶ـ سازماندهی: برقراری ارتباط منسجم، منظم و تعیین وظایف مشخص بین اعضاء متناسب با عرصه‌های‌ مختلف فرهنگی، علمی و دفاعی .

‌ماده ۲ ـ اهداف بسیج دانشجویی عبارتند از:

۲.۱ـ تحقق فرامین و رهنمودهای حضرت امام خمینی (‌ره) و مقام معظم رهبری .
۲.۲ـ تقویت روحیه همیاری و مسئولیت پذیری .
۲.۳ـ بسط فرهنگ و تفکر بسیجی .
۲.۴ـ ایجاد آمادگی دفاع همه جانبه از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، علمی و دفاعی.

‌فصل دوم: وظایف

‌ماده ۳ـ بسیج دانشجویی برای نیل به اهداف مذکور از شیوه‌های زیر استفاده خواهد کرد:
۳.۱ـ جذب، آموزش و سازماندهی دانشجویان داوطلب.
۳.۲ـ آشنا ساختن دانشجویان با فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی اسوه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس .
۳.۳ـ همکاری در توسعه تحقیقات و پژوهشهای فرهنگی، علمی و دفاعی در راستای پیشرفت و سازندگی کشور.
۳.۴ـ حفظ و ارتقای روحیه استکبار ستیزی در دانشجویان .
۳.۵ـ برگزاری یاد واره‌ها، همایش‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات مورد نیاز.
۳.۶ـ برگزاری دوره‌ها، اردوها و کلاسهای فرهنگی، علمی و دفاعی.

‌تبصره: دوره‌های عملی دفاعی در خارج از دانشگاه برگزار می‌شود.

۳.۷ـ انتشار جزوات و نشریات بسیج دانشجویی مطابق ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و‌دستورالعمل‌های ذیربط.
۳.۸ـ همکاری با مسئولان دانشگاه و تشکلهای دانشگاهی طبق ضوابط و دستورالعمل‌های نیروی مقاومت بسیج .

‌فصل سوم: اجرا

‌ماده ۴ـ بسیج دانشجویی نیروی مقاومت موظف است با همکاری و هماهنگی با رؤسای دانشگاهها برای نیل به‌ اهداف یاد شده در قانون و این آیین‌نامه نسبت به ایجاد و توسعه بسیج دانشجویی در دانشگاهها اقدام نماید.

‌ماده ۵ـ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی موظفند علاوه بر حمایتهای معنوی و قانونی، امکانات‌ مورد نیاز بسیج دانشجویی از قبیل مکان و… را در حد مقدورات و متناسب با توان دانشگاهها تأمین نمایند.

‌ماده ۶ـ مسئول سازمان بسیج دانشجویی با نظر خواهی از دانشجویان بسیجی هر دانشگاه، سه نفر را کتبا” به ریاست‌ دانشگاه معرفی می‌نماید و با توافق طرفین، یکی از آنان با حکم مسئول سازمان بسیج دانشجویی به عنوان مسئول‌ بسیج دانشجویی دانشگاه منصوب می‌شود.

‌تبصره: نحوه نظر خواهی از اعضای بسیج دانشجویی مطابق شیوه نامه‌ای است که به تصویب نیروی مقاومت بسیج‌ خواهد رسید.

‌ماده ۷ـ بودجه و امکانات مورد نیاز برای فعالیت‌های بسیج دانشجویی از محل اعتباراتی که می‌بایست در بودجه‌ سالانه وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی پیش بینی شود تأمین خواهد شد.

‌ماده ۸ـ وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی و آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت بنیه علمی و حمایت از فعالیت هسته‌های علمی‌ دانشجویان بسیجی از محل اعتبارات پژوهشی در حد توان حمایت لازم را بعمل خواهند آورد.

‌ماده ۹ـ بسیج دانشجویی، فعالیتهای فرهنگی و علمی خود را با ریاست دانشگاه هماهنگ خواهد نمود و در مواردی‌ که فعالیتهای بسیج دانشجویی با حمایت مالی دانشگاه انجام می‌پذیرد اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه‌ ضروری است .

‌ماده ۱۰ـ بسیج دانشجویی ضمن پرهیز از ورود به جناح بندیهای حزبی و سیاسی، با حفظ شأن و منزلت بسیج در‌ خصوص راهپیمایی و تجمعات دانشجویی از هیأت نظارت دانشگاه مجوز خواهد گرفت.

‌آیین‌نامه فوق در ۱۰ ماده و ۵ تبصره، در جلسات ۴۶۸، ۴۷۰، ۴۷۱ و ۴۷۲ مورخ ۷۹.۷.۵، ۷۹.۸.۱۷، ۷۹.۹.۱۵ و ۷۹.۱۰.۱۳ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

‌رئیس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سید محمد خاتمی