قانون موافقتنامه همکاریهای تجاری اکو

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۹/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۰/۱۷

‌ماده واحده – موافقتنامه همکاری‌های تجاری اکو مشتمل بر یک مقدمه و پانزده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

‌تبصره – پذیرش اصلاحیه‌های موضوع ماده (۱۳) این قانون از طرف ایرانی منوط به رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی خواهد بود.


‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

موافقتنامه همکاری‌های تجاری اکو

‌مقدمه:
‌دولت‌های امضاءکننده این موافقتنامه (‌از این به بعد طرف‌های متعاهد نامیده می‌شوند) که کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (‌که از این پس «‌اکو»‌ نامیده می‌شود) می‌باشند.
‌با در نظر گرفتن مقاصد و اهداف اکو که در منشور آن یعنی عهدنامه ازمیر مقرر گردیده و همچنین مفاد راهبرد همکاری اقتصادی در منطقه اکو؛‌

با یادآوری بیانیه تهران در اولین نشست سران اکو که در ماه فوریه ۱۹۹۲ (‌بهمن ماه ۱۳۷۰) برگزار شد و اعلامیه و بیانیه مشترک مصوب دومین اجلاس‌ سران که در ماه ژوئیه ۱۹۹۳ (‌تیرماه ۱۳۷۲) در استانبول برگزار شد. همچنین اعلامیه و بیانیه مشترک اسلام‌آباد در سومین اجلاس سران اکو در ماه‌ مارس ۱۹۹۵ (‌اسفند ماه ۱۳۷۴) در اسلام‌آباد و بیانیه‌های عشق‌آباد که در چهارمین نشست سران اکو در عشق‌آباد و اجلاس‌های فوق‌العاده سران که به‌ترتیب در ماه مه ۱۹۹۶ (‌اردیبهشت ماه ۱۳۷۵) و ۱۹۹۷ (‌اردیبهشت ماه ۱۳۷۶) برگزار شد و اعلامیه آلماتی در پنجمین نشست سران اکو در ماه مه۱۹۹۸ (‌اردیبهشت ماه ۱۳۷۷) در آلماتی.

‌با ابراز علاقه به افزایش همکاری تجاری اکو برای حفظ رشد و توسعه اقتصادی تمام کشورهای عضو که برای ثبات و رفاه منطقه لازم می‌باشد؛‌

با تأکید مجدد بر عزم خود برای ایجاد سازوکاری برای ارتقاء تجارت درون منطقه‌ای اکو سازگار با قواعد و اصول پذیرفته شده بین‌المللی با تأکید خاص‌ بر اهمیت تسهیل آزادسازی تجارت در منطقه اکو؛‌

با ترغیب کشورهای عضوی که تا کنون به سازمان جهانی تجارت نپیوسته‌اند به انجام اقدامات ضروری برای انجام این کار؛‌

با تشخیص نیاز به ارائه همکاری، حمایت و مساعدت به کشورهای عضوی که در فرآیند تقاضا یا الحاق به سازمان جهانی تجارت هستند؛‌

با تشخیص اینکه موانع غیر تعرفه‌ای موانعی جدی به ویژه بر سر راه جریان تجارت درون منطقه‌ای اکو هستند؛
‌با توجه به تلاش‌های مهم یک‌جانبه طرف‌های متعاهد در سال‌های اخیر برای آزادسازی تجارت و باز کردن بیشتر اقتصادهای خود؛‌

با تأکید مجدد بر تعهد خود برای نیل به آزادسازی تدریجی تجارت؛‌

با در نظر گرفتن نیاز فوری به ارتقای تجارت درون منطقه‌ای اکو که هم‌اکنون سهم بسیار کوچکی از کل حجم تجارت منطقه اکو را تشکیل می‌دهد؛‌

با تصمیم به از میان برداشتن تدریجی موانع به ویژه موانع غیرتعرفه‌ای برای ارتقاء اساسی تجارت خود؛‌ به شرح زیر موافقت نموده‌اند:

‌ماده ۱ – اصول:

۱ – طرف‌های متعاهد موافقت می‌نمایند تا تجارت دروه منطقه‌ای اکو را بر اساس اصول عدم تبعیض و رفتار عادلانه انجام دهند.

۲ – طرف‌های متعاهد تلاش خواهند کرد همکاری تجاری خود را از طریق آزادسازی تجارت به منظور ارتقای تجارت ابتدا در درون منطقه اکو و متعاقباً‌ بین مناطق تقویت کنند.

۳ – طرف‌های متعاهد به اصل منافع مشترک در اجرای اقدامات یا ابتکاراتی که با هدف افزایش همکاری تجاری اکو صورت می‌گیرد، پایبند خواهند بود.


‌ماده ۲ – زمینه‌های همکاری تجاری:

۱ – طرف‌های متعاهد توافق می‌نمایند که در موافقتنامه تجاری اکو (ECOTA) که حذف تدریجی موانع غیرتعرفه‌ای و کاهش تدریجی تعرفه‌ها در یک‌ دوره زمانی معقول را پیش‌بینی می‌کند، مشارکت نمایند.

۲ – طرف‌های متعاهد دیگر زمینه‌های همکاری را برای تکمیل آزادسازی تجارت، بررسی خواهند کرد.


‌ماده ۳ – تهیه موافقتنامه‌های تجاری اکو (ECOTA):
‌گروه کارشناسان ارشد (HLEG) در زمینه موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در منطقه اکو پیش‌نویس موافقتنامه تجاری اکو را دربرگیرنده حیطه و‌ زمانبندی آن باشد، تهیه خواهند نمود.
‌گروه کارشناسان ارشد همچنین وزرای بازرگانی.‌تجارت خارجی را در انجام وظایفشان به شکلی که در ماده (۹) پیش‌بینی شده است یاری خواهد نمود.


‌ماده ۴ – همکاری تجاری اکو در سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی:‌ برای تکمیل و افزایش همکاری بین طرف‌های متعاهد و به منظور پاسخ به تحولات سریع شرایط و روندهای برونی در تجارت جهانی طرف‌های متعاهد‌ برای تقویت همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی به طور منظم به رایزنی خواهند پرداخت.


ماده ۵ – همکاری در زمینه اطلاعات تجاری:
‌طرف‌های متعاهد موافقت می‌نمایند که شبکه اطلاعات تجاری اکو برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها در زمینه ترکیب و جهت‌گیری تجارت خارجی،‌ ساختار تعرفه‌ها، مقررات تجاری خود و دیگر موضوعات مربوط به بیمه، بانکداری، حمل و نقل، پیشنهادات تجاری، پیشنهادات برای شراکت،‌ مناقصه‌ها، معرفی شرکت‌ها بر مبنای کشور و بخش و سایر خدمات تا حد امکان تشکیل گردد. این داده‌ها برای استفاده سازمان‌های دولتی و خصوصی‌ طرف‌های متعاهد در دسترس آنها قرار خواهد گرفت. هر یک از سازمان‌های اطلاعات تجاری طرف‌های متعاهد برای همکاری جهت تأسیس این شبکه‌ ترغیب خواهند شد.


‌ماده ۶ – تأمین مالی تجارت:
‌به منظور تسهیل زمینه‌های تجاری اعلام شده در این موافقتنامه، طرف‌های متعاهد برای اجرای کارآمد موافقتنامه‌های فعلی تجاری اکو و گسترش‌ همکاری‌های خود در زمینه تأمین مالی تجارت، بانکداری و بیمه همکاری خواهند نمود.


ماده ۷ – همکاری‌های فنی در زمینه تحقیقات و آموزش:
‌طرف‌های متعاهدی که از تسهیلات آموزشی و توانائی‌های تحقیقاتی در زمینه تجارت بین‌الملل برخوردارند، دوره‌های آموزشی را برگزار خواهند کرد.‌ تجارب تحقیقاتی را مبادله خواهند نمود و کمک‌های فنی (‌به عنوان مثال به شکل خدمات کارشناسان و مشاورین) را به طرف‌های متعاهد به ویژه‌ آذربایجان و کشورهای عضو آسیای میانه ارائه خواهند کرد.


‌ماده ۸ – ارتقاء تجارت بین مؤسسات دولتی و خصوصی:
‌طرف‌های متعاهد تلاش خواهند نمود تا تماس و همکاری بین مؤسسات دولتی و خصوصی را برای تشویق تجارت درون منطقه‌ای اکو افزایش دهند.


‌ماده ۹ – کنفرانس وزراء، بررسی پیشرفت کار و نظارت:

۱ – کنفرانس وزراء، در خصوص بازرگانی تجارت خارجی اجرای کلیه موافقتنامه‌های مرتبط با تجارت، را نظارت، هماهنگ و بررسی خواهد کرد.‌ کنفرانس وزراء ممکن است در صورت لزوم گروهی از مقامات عالی‌رتبه را جهت بررسی پیشرفت کار این موافقتنامه و سایر موافقتنامه‌های ناشی از آن‌تعیین نماید. کنفرانس وزراء ترجیحاً یک بار در سال تشکیل خواهد شد.

۲ – رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اکو می‌تواند به عنوان ناظر در کنفرانس وزراء شرکت نماید.


‌ماده ۱۰ – حل و فصل اختلافات:
‌هرگونه اختلاف نظر بین طرف‌های متعاهد در خصوص تفسیر یا اعمال این موافقتنامه تا حد ممکن بین طرف‌های متعاهد به صورت دوستانه حل و فصل‌ خواهد شد. در صورت لزوم، اختلافات توسط کنفرانس وزراء در خصوص بازرگانی.‌تجارت خارجی یا یک گروه مناسب که توسط کنفرانس تعیین‌ می‌گردد، حل و فصل خواهد شد.


‌ماده ۱۱ – سایر ترتیبات:

۱ – این موافقتنامه یا هر اقدامی که به موجب آن انجام می‌شود، به حقوق و تعهدات طرف‌های متعاهد به موجب موافقتنامه‌های کنونی که آنها طرف آن‌ می‌باشند، تأثیر نخواهد گذاشت.

۲ – هیچیک از مفاد این موافقتنامه بر حق طرف‌های متعاهد برای انعقاد سایر موافقتنامه‌هائی که با شرایط و اهداف این موافقتنامه مغایر نباشد، تأثیر‌ نخواهد گذاشت.


‌ماده ۱۲ – استثنائات کلی:
‌هیچیک از مفاد این موافقتنامه طرف متعاهدی را از انجام و اتخاذ اقداماتی که برای حفظ امنیت ملی، ارزش‌های مذهبی و اخلاقیات عمومی، حیات و‌ بهداشت انسان، حیوان یا گیاه و اشیاء دارای ارزش‌های هنری، تاریخی و باستان‌شناسی خود ضروری می‌داند و همچنین اتخاذ سایر تدابیری که با‌مقررات این موافقتنامه در تضاد نباشد، باز نخواهد داشت.


ماده ۱۳ – اصلاحیه‌ها:
‌این موافقتنامه ممکن است از طریق اصلاحیه‌هائی که مورد توافق طرف‌های متعاهد باشد اصلاح شود. اصلاحیه‌ها با پذیرش طرف‌های متعاهد قابل اجرا‌خواهد بود.


‌ماده ۱۴ – لازم‌الاجراء شدن:
‌این موافقتنامه بعد از آنکه حداقل پنج کشور عضو اکو تصویب یا تنفیذ آن را به دبیرخانه اکو اطلاع دهند، لازم‌الاجراء خواهد شد.


‌ماده ۱۵ – مقررات نهایی
‌این موافقتنامه نزد دبیرخانه اکو تودیع خواهد شد که دبیرخانه نیز فوراً نسخه تأیید شده آن را به هر طرف متعاهد تسلیم خواهد کرد.

‌برای گواهی مراتب فوق، امضاء کنندگان زیر، این موافقتنامه همکاری تجاری اکو را امضاء نمودند.
‌این موافقتنامه در تاریخ ششم مارس سال ۲۰۰۰ (۱۶ اسفندماه ۱۳۷۸) در تهران در یک نسخه اصلی به زبان انگلیسی تنظیم و امضاء گردید.

‌از طرف دولت اسلامی افغانستان – از طرف دولت جمهوری اسلامی پاکستان

از طرف دولت جمهوری آذربایجان – از طرف دولت جمهوری تاجیکستان

از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران – از طرف دولت جمهوری ترکیه

از طرف دولت جمهوری قزاقستان – از طرف دولت ترکمنستان

از طرف دولت جمهوری قرقیزستان – از طرف دولت جمهوری ازبکستان


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و پانزده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و هفتم آذرماه یکهزار و‌ سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۹.۱۰.۴ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی