‌آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده ۱۰۶ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۹/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۰/۱۷

[به موجب آیین‌نامه اجرایی بند (ب‌) ماده (۱۰۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نسخ ضمنی شده است.]

‌شماره: ۴۴۰۳۸ت۲۳۷۸۴‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۰.۳

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۹.۱۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های جهاد سازندگی، کشاورزی و نیرو، موضوع نامه شماره ۳۱۹.۱۴۵۰-۱۰۵.۵۰۱۱۰ مورخ ۱۳۷۹.۸.۳۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه سوم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹- آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- ‌به منظور تحقق اهداف این بند سالیانه بخشی از اعتبارات ملی و استانی، منابع داخلی و درآمدهای وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، جهاد‌سازندگی و واحدهای تابعه در بودجه‌های سنواتی و در ردیف مشخصی برای تقویت سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع سرمایه‌ای در بخش کشاورزی‌ اختصاص می‌یابد.

‌ماده ۲- منابع موضوع ماده (۱) از طریق بانک کشاورزی و صندوقهای غیر دولتی توسعه کشاورزی و دامداری در چارچوب مفاد این آیین‌نامه مصرف‌ خواهد شد، نوع، ماهیت و چگونگی فعالیت این صندوقها مطابق اساسنامه صندوق‌ها خواهد بود.

‌ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۸۰/۲/۱۶]
به دستگاههای اجرایی (‌ملی و استانی) اجازه داده می‌شود اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را به عنوان کمک و یا وجوه اداره شده در اختیار‌ صندوقهای غیر دولتی توسعه کشاورزی و دامداری و یا به صورت وجوه اداره شده در اختیار بانک کشاورزی قرار دهند.

‌تبصره – ‌پرداخت وجوه اداره شده و یا کمکهای اعتباری به صندوقهای غیر دولتی توسعه کشاورزی و دامداری توسط وزارتخانه‌های ذی‌ربط انجام‌ می‌پذیرد.

‌ماده ۴- ‌اعتبارات تخصیص یافته که تحت عنوان وجوه اداره شده برای اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه توسط ذی حساب دستگاه اجرایی‌ واگذارنده به حساب مخصوص دستگاه ذی‌ربط که نزد بانک کشاورزی (‌در مرکز شعبه مرکزی و در استانها، شعبه مرکز استان) و یا نزد حساب مشخصی‌که به نام صندوق غیر دولتی توسعه کشاورزی و دامداری موضوع این آیین‌نامه در بانک کشاورزی افتتاح خواهد شد، تودیع و با اعلام وصول توسط‌ بانک و صندوقها مبالغ مزبور توسط ذی حساب به حساب هزینه قطعی دستگاه ذی‌ربط منظور می‌شود. موجودی این حسابها به عنوان وجوه اداره شده‌ برای اجرای طرح‌های مصوب کار گروه (‌کمیته) مشترک موضوع این آیین‌نامه منظور می‌گردد.

‌تبصره – ‌اعتبارات تخصیص یافته تحت عنوان کمک به صندوقهای غیر دولتی نیز در چارچوب مفاد این آیین‌نامه به عنوان هزینه قطعی دستگاه‌ اجرایی تلقی می‌شود.

‌ماده ۵- دستورالعمل استفاده از وجوه پرداختی موضوع این آیین‌نامه شامل کمکها و وجوه اداره شده متضمن نحوه مصرف و نظارت بر آن و سایر‌ اقدامات ضروری توسط کارگروه (‌کمیته) مشترک مشتمل بر وزارتخانه ذی‌ربط و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و از طریق وزیر دستگاه‌اجرایی ابلاغ خواهد شد.

‌تبصره – در تنظیم آن بخش از دستورالعمل مذکور که مربوط به تلفیق وجوه اداره شده و منابع بانک به عاملیت بانک کشاورزی می‌باشد بانک مذکور‌ نیز در کار گروه (‌کمیته) فوق عضویت خواهد داشت .

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور