‌آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۵۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۹/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۹/۲۶

‌شماره: ۳۴۰۱۱ت۲۳۶۴۶‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۹.۱۵


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۹.۲ بنا به پیشنهاد مشترک شماره .۱۰۷۲۵س مورخ ۳۷۹.۸.۱ سازمان ملی جوانان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۱۵۷) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۷۹ـ آیین‌نامه اجرایی‌ ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

‌الف ـ قانون: قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

ب ـ مرکز: مرکز ملی جوانان.

پ ـ سازمان: سازمان ملی جوانان.

ت ـ شورا: شورای عالی جوانان.


ماده ۲ ـ ‌سازمان مسؤول انجام مفاد این آیین‌نامه می‌باشد و موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و نهادهای غیر دولتی، راهکارهای‌ اجرای مفاد این آیین‌نامه را در چارچوب سیاست‌های مصوب مراجع ذی‌ربط تدوین و بر حسب مورد اجرای آن را پیگیری و هر سه ماه یک بار گزارش‌ لازم را برای هیأت وزیران و شورا و در صورت لزوم سایر مراجع ارسال نماید.


‌ماده ۳ ـ ‌به منظور اجرای مفاد ماده (۱۵۷) قانون و متناسب‌سازی امکانات موجود مرکز با فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای سازمان، ساختار زیر برای‌ سازمان تعیین می‌شود:

‌الف ـ سازمان مؤسسه‌ای است دولتی که زیر نظر رییس جمهور تشکیل می‌شود.

ب ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی است و بودجه سالانه آن به طور جداگانه در قوانین بودجه سنواتی کل کشور منظور می‌شود.

پ ـ سازمان برای انجام وظایف قانونی خود و حصول به اهداف سازمان برحسب ضرورت نسبت به ایجاد تشکیلات مورد نیاز، متناسب با فعالیت‌های‌ ستادی و مطالعاتی، با همکاری دستگاه‌های اجرایی، پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام می‌نماید.

ت ـ رییس سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان است که با حکم رییس‌جمهور منصوب می‌شود و با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوط و مفاد این‌ آیین‌نامه و ضوابط اداری، مالی و استخدامی دارای اختیارات تام است و انجام کلیه اقدامات لازم در حدود قوانین و مقررات به منظور تحقق اهداف،‌ برنامه‌ها و مصوبات شورا و نمایندگی سازمان در کلیه مراجع قانونی و حقوقی با حق توکیل به غیر را به عهده دارد.

ث ـ کلیه امکانات، دارایی‌ها، کارکنان و اموال خریداری شده از محل اعتبارات مرکز به سازمان منتقل می‌شود.

ج ـ سازمان از نظر مقررات مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی تابع مقررات مربوط به سازمان‌های وابسته به نهاد ریاست جمهوری است.

چ ـ اداره امور دبیرخانه شورا به عهده سازمان است.


‌ماده ۴ ـ ‌به منظور ساماندهی اساسی امور جوانان کشور، وظایف اساسی و نحوه همکاری سازمان با دستگاه‌های اجرایی به شرح زیر تعیین می‌شود:

‌الف ـ مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان به منظور بازشناسی و تبیین مسائل و نیازهای گوناگون جوانان و ارایه راهبردهای مناسب‌ برای حل مسائل آنان و هماهنگی مطالعات کاربردی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه‌ها.

ب ـ تهیه و تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور با عنایت به جایگاه، نقش و مأموریت‌های اساسی دستگاه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی‌ مرتبط با امور جوانان.

پ ـ دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امور جوانان و بررسی میزان اثر بخشی فعالیت‌های این دستگاه‌ها و ارسال به مراجع ذیربط.

ت ـ مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان در جهت رفع کاستی‌ها و پیشنهاد برای تغییر و اصلاح یا وضع قوانین جدید به مراجع ذیصلاح‌ با همکاری دستگاه‌های ذیربط.

ث ـ تهیه و ارایه گزارش وضعیت جوانان کشور در سطح ملی به مراجع ذیربط.

ج ـ طراحی و مدیریت برنامه‌های ملی ویژه و فرابخشی و نمونه‌سازی فعالیت‌های مربوط به جوانان با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط.

چ ـ ساماندهی فعالیت‌های فراغتی نسل جوان متناسب با مقتضیات دوره جوانی در جهت سازندگی کشور و رفع محرومیت فرهنگی و اجتماعی جوانان‌ در مناطق شهری و روستایی.

ح ـ ساماندهی و نظارت مراکز خدمات مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی جوانان.

خ ـ ارایه شیوه‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های جوانان و بهره‌گیری بیشتر از امکانات و منابع دستگاه‌های اجرایی ذیربط.

‌د ـ همکاری در تعیین ضوابط و استاندارد برای فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری مربوط به جوانان با دستگاه‌های اجرایی ذیربط.

‌ذ ـ شناسایی، نظارت، حمایت و تقویت تشکل‌های غیر دولتی جوانان.

‌ر ـ همکاری با مراجع ذیربط به منظور شناسایی فعالیت‌های قابل واگذاری دستگاه‌های اجرایی به تشکل‌ها و سازمان‌های غیر دولتی جوانان.

‌ز ـ اجرای تصمیماتی که توسط مراجع ذیصلاح اتخاذ می‌شود.


‌ماده ۵ ـ منابع مالی سازمان عبارت است از منابع اعتباری پیش‌بینی شده در بودجه عمومی کل کشور، کمک‌ها و هدایایی که در چارچوب مقررات و‌ ضوابط قانونی از اشخاص حقوقی و حقیقی اخذ می‌شود.


‌ماده ۶ ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند در چارچوب این آیین‌نامه همکاری لازم را با سازمان به عمل آورند و بر حسب تقاضای سازمان نسبت به‌ اعزام نماینده برای جلسات مشورتی و کمیسیون‌های تخصصی ارایه اطلاعات و سایر اقدامات ضروری مساعدت نمایند.


‌ماده ۷ ـ سازمان موظف است گزارش عملکرد سالانه اجرای مفاد ماده (۱۵۷) قانون و این آیین‌نامه را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه‌ نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور