آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۸) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۹/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۰/۰۱

‌شماره: ۴۱۸۸۲ت۲۳۷۵۱‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۹.۲۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۹.۲ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مرکز امور مشارکت زنان (‌موضوع نامه شماره ۳۱۹.۱۴۲۷-۱۰۵.۴۸۷۵ مورخ ۱۳۷۹.۸.۲۸ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری‌ اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۸) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – را به‌شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – مرکز امور مشارکت زنان موظف است به منظور ایفای نقش مناسب زنان در توسعه کشور و تقویت نهاد خانواده:
‌الف – برای تعریف نقش و جایگاه زنان در خانواده، جامعه و محیط کار با توجه به اصول و مبانی اسلامی و تحولات آینده اقدام لازم را به عمل آورد.
ب – با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و پژوهشی و سازمانهای غیر دولتی برای سازماندهی طرح‌های‌ مطالعاتی در خصوص مسایل و نیازهای زنان تمهیدات لازم را به عمل آورد.
ج – با همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرایی مربوط و مراکز فرهنگی و دینی نیازهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی خاص زنان را شناسایی نموده و‌ طرح‌های مناسب را جهت رفع این نیازها و بسترسازی آموزشی و فرهنگی برای افزایش مشارکت زنان و اصلاح الگوها و نگرشهای غلط فرهنگی رایج‌ در خصوص زنان از طریق وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فن آوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش،‌کار و امور اجتماعی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تربیت بدنی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما و سایر دستگاههای‌ اجرایی مربوط تهیه و برای تصویب به مراجع مربوط پیشنهاد نماید.
‌د – با همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرایی مربوط وضعیت اشتغال زنان را در کشور بررسی و نیازهای اساسی را شناسایی نموده و زمینه‌های لازم‌ را جهت افزایش اشتغال و بهبود وضعیت شغلی زنان و ارتقای آن در جامعه از طریق شورای عالی اشتغال و سایر دستگاههای اجرایی مربوط با اصلاح‌ قوانین و مقررات و ساختار اداری فراهم نماید.
‌هـ – با همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرایی مربوط، مسایل و مشکلات حقوقی و قضایی زنان را شناسایی نموده و طرح‌های لازم را جهت تسهیل‌ و اصلاح امور حقوقی و قضایی زنان از طریق سازماندهی طرح‌های مشترک با دستگاههای مسؤول در قوه قضاییه فراهم آورده و برحسب موارد از طریق‌دستگاههای مسؤول پیگیری نماید.
‌و – با همکاری و هماهنگی کلیه دستگاههای اجرایی، تمهیدات لازم را جهت تشکیل و توسعه سازمانهای غیر دولتی زنان و واگذاری نقشهای بیشتر به‌آنها، با اولویت قایل شدن به فعالیتهای اقتصادی، حقوقی، مشاوره ای، آموزشی و ورزشی فراهم آورد.
‌ز – با همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرایی مربوط وضعیت فعالیتهای اقتصادی زنان را بررسی نموده و زمینه‌های لازم را از طریق وزارتخانه‌های‌ کشاورزی، جهاد سازندگی، بازرگانی، تعاون، صنایع، کار و امور اجتماعی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای اجرایی‌ مربوط جهت افزایش فعالیتهای اقتصادی زنان با اولویت فعالیت در صنایع کوچک، کارآفرینی، خود اشتغالی و کار در خانه فراهم آورده و حسب مورد‌ برای تصویب به هیأت وزیران منعکس نماید.

‌تبصره – در اجرای این آیین‌نامه، زنان بی سرپرست و خود سرپرست مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته و گروه‌های محروم جامعه از اولویت‌ برخوردار هستند.

‌ماده ۲- مرکز امور مشارکت زنان مسؤول انجام امور ستادی ماده (۱۵۸) قانون برنامه پنجساله سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌ اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – و این آیین‌نامه می‌باشد و موظف است مراتب را از طریق دستگاههای دولتی مربوط و سازمانهای غیر دولتی زنان‌ پیگیری نماید.

‌تبصره – دستگاههای اجرایی مربوط، موظف به همکاری با مرکز امور مشارکت زنان می‌باشند.

‌ماده ۳- مرکز امور مشارکت زنان موظف است گزارش عملکرد سالیانه اجرای مفاد ماده (۱۵۸) قانون یاد شده و این آیین‌نامه را به سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور و هیأت وزیران ارایه نماید.

‌ماده ۴- مرکز امور مشارکت زنان موظف است شاخص‌های مربوط به وضعیت زنان در حوزه‌های مختلف را با هماهنگی دستگاههای ذی‌ربط تعیین‌نموده و گزارش سالانه تحولات این شاخص‌ها را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و هیأت وزیران ارایه نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور