‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۳) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۸/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۹/۰۷

۳۷۶۴۵ت۲۱۳۱ه‍ – ۱۳۷۹.۰۸.۲۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1379.8.15 بنا به پیشنهاد شماره 10.3329.1326 مورخ 1378.3.5 بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب‌ اسلامی و بـه استناد ماده (13) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان ـ مصوب 1374 ـ آیین‌نامه اجرایی قانون فوق را به شرح زیر‌ تصویب نمود:

‌ماده 1 ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است به منظور تأمین مسکن جانبازان بیست و پنج درصد (25%) به بالا حداقل برای تعداد سی و دو‌ هزار (32000) نفر طبق برنامه زمان‌بندی پنجساله با توافق بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی که در این آیین‌نامه به اختصار “‌بنیاد ” نامیده‌ می‌شود به تعداد لازم زمین آماده‌سازی شده یا مسکن اجاره به شرط تملیک جهت واگذاری به جانبازان با رعایت سیاستهای عمومی کشور در اختیار‌ بنیاد قرار دهد. ‌

تبصره ـ قیمت زمین در صورت پیش بینی در بودجه سنواتی به قیمت منطقه‌ای و در غیر این صورت بر اساس قوانین و مقررات مربوط تعیین‌ می‌شود.

‌ماده 2 ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است هر سال با هماهنگی بنیاد و وزارت مسکن و شهر سازی و بانک مرکزی جمهوری‌ اسلامی ایران، وام مسکن حداقل برای شانزده هزار (16000) جانباز با سود چهار درصد (4%) در لوایح بودجه سنواتی کل کشور به مدت پنج سال‌ منظور نماید.

‌ماده 3 ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است در اعطای تسهیلات خود به ویژه وام مسکن روستایی، جانبازان را در اولویت قرار دهد. ‌
تبصره ـ اعطای تسهیلات به جانبازان موضوع این ماده با تقاضای جانباز و ارایه سفته به عنوان وثیقه و با تعهـد بنیاد مبنی بر کسر اقساط بدهی از‌ مجموع دریافتی جانباز مجاز است.

‌ماده 4 ـ وزارت کشور و شهرداریها مکلفند بخشی از غرفه‌های قابل واگذاری (‌مانند میادین میوه و تره‌بار، بازارچه‌ها و کیوسکهای مطبوعاتی) و‌ تاکسیها را بر اساس سهمیه‌ای که ظرف سه ماه با توافق مشترک وزارت کشور و بنیاد و بر طبق ضوابط و مقررات مربوط تعیین می‌گردد، به جانبازان (‌با‌ معرفی بنیاد) واگذار نمایند.

‌ماده 5 ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) به بالا در صورت مسافرت با هر یک از شرکتهای هواپیمایی دولتی یا راه آهن جمهوری اسلامی ایران‌ از پرداخت پنجاه درصد (50%) درصد هزینه بلیط مسافرت معاف می‌باشند. ‌

تبصره 1 ـ یک دوم (21) از تخفیف موضوع این ماده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بودجه سنواتی کل کشور منظور می‌شود و‌ باقیمانده توسط شرکتهای فوق الذکر تأمین می‌گردد. ‌

تبصره 2 ـ در صورتی که حسب تشخیص بنیاد، جانباز نیاز به یک نفر همراه داشته باشد، با معرفی بنیاد تخفیف پنجاه درصد (50%) موضوع این‌ ماده در خصوص وی منظور می‌شود.

‌ماده 6 ـ وزارت نیرو موظف است:
الف ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۴/۷]
جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر که به تفکیک منطقه محل سکونت از طرف بنیاد معرفی می‌شوند را از پرداخت هزینه برق مصرفی در‌ مناطق غیر گرمسیری تا 80 کیلو وات ساعت در ماه و در مناطق گرمسیری تا 100 کیلو وات ساعت در ماه معاف نماید و برای مصارف بالاتر مطابق‌ تعرفه سایر مشترکان خانگی عمل نماید.
ب ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر معرفی شده از طرف بنیاد را از پرداخت پنجاه درصد (50%) حق انشعاب برق واحد مسکونی تا‌ حد کنتور بیست و پنج آمپر تک‌فاز برای یک بار معاف نماید.
پ ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر معرفی شده از طرف بنیاد را از پرداخت پنجاه درصد (50%) حق انشعاب آب و فاضلاب واحد‌ مسکونی در حد یک واحد متعارف برای استفاده یک خانواده برای یکبار معاف نماید. ‌

تبصره ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است معادل بار مالی این تسهیلات را بر اساس برآورد وزارت نیرو در بودجه‌های سالانه پیش‌بینی نماید و در اختیار وزارت مزبور قرار دهد.

‌ماده 7 ـ شرکت ملی گاز ایران مکلف است حق انشعاب گاز (‌حق اشتراک و هزینه خدمات نصب) یک واحد مسکونی جانبازان بیست و پنج درصد (25%) به بالا را با معرفی بنیاد تا حد کنتور G.6 برای یک مرتبه به صورت رایگان محاسبه نماید. ‌

تبصره ـ در مجتمعهای مسکونی معادل حق انشعاب کنتور G.6 از حق انشعاب کل مجتمع کسر خواهد شد.

‌ماده 8 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است: ‌
الف ـ امکان استفاده کلیه جانبازان با کاهش فرانشیز (‌خودپرداخت) از خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ و درمانی و سازمانهای تأمین اجتماعی و بهزیستی کشور را در قبال دفترچه بیمه خدمات درمانی پس از تأمین اعتبار از محل برنامه بیمه جانبازان فراهم‌نماید.
ب ـ بخشی از ظرفیت تختهای بستری بیمارستانهای تحت پوشش خود را در مراکزی که مورد نیاز بنیاد می‌باشد، به جانبازان نیازمند به بستری‌ اختصاص دهد. ‌

تبصره ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است سالانه حداکثر مبلغ یک میلیون دلار در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی قرار دهد تا با معرفی بنیاد و تشخیص وزارت یاد شده در خصوص اعزام جانبازان به خارج از کشور هزینه شود.

‌ماده 9 ـ سازمان حج و زیارت موظف است سالانه تا هزار سهمیه برای اعزام جانبازان بالاتر از بیست و پنج درصد (25%) به حج تمتع با اولویت‌ بخشیدن به جانبازان بیش از پنجاه درصد (50%) اختصاص دهد.

‌ماده 10 ـ وزارت کار و امور اجتماعی موظف است بخشی از ظرفیت دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای خود را به جانبازان واجد شرایط آموزش‌ برای رشته‌های مورد علاقه آنان از طریق ایجاد هماهنگی لازم با ارگانهای ذی‌ربط استان تخصیص دهد.

‌ماده 11 ـ وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی و سازمانهای تابع موظفند زمینهای قابل واگذاری را در چارچوب قوانین و مقررات مصوب و با‌استفاده از امکانات موجود، با اولویت برای اشتغال جانبازان واگذار نمایند. ‌

تبصره 1 ـ در واگذاری نهاده‌ها و امکانات مورد نیاز کشاورزی (‌از قبیل: سم، بذر، کود، دان جوجه، مواد و خدمات بهداشتی و زیربنایی) اولویت با‌ جانبازان می‌باشد. ‌

تبصره 2 ـ اعتبارات، تسهیلات، خدمات و امکانات مورد نیاز برای احیای اراضی واگذار شده به جانبازان در کمیته‌ای (‌کارگروهی) که با حضور‌ نمایندگان بنیاد، وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی، وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود، تأمین خواهد شد.

‌ماده 12 ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است در صورت وجود امکانات فنی یک خط تلفن ثابت به جانبازان بیست و پنج درصد (25%)‌ و بالاتر و یک خط تلفن همراه به جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر (‌خارج از نوبتهای معمول) مشروط بر اینکه قبلا” تلفن خارج از نوبت نگرفته‌باشند واگذار نماید. ‌

تبصره 1 ـ چنانچه جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر به جای تلفن همراه، تقاضای تلفن ثابت نمایند، وزارت مزبور موظف به تأمین تقاضای‌ آنان می‌باشد. ‌

تبصره 2 ـ چنانچه به علت عدم وجود امکانات فنی تأمین تقاضای متقاضی در زمان درخواست میسر نگردد، وزارت پست و تلگراف و تلفن‌ موظف است به محض فراهم شدن اولین امکانات فنی نسبت به اجابت درخواست متقاضی اقدام نماید. ‌

تبصره 3 ـ در صورت معرفی و تأیید بنیاد وزارت پست و تلگراف و تلفن نسبت به تقسیط بهای تلفنهایی که در اختیار جانبازان قرار می‌دهد، اقدام‌ خواهد کرد.

‌ماده 13 ـ صندوق تعاون مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و در شرایط مساوی، اعطای تسهیلات به تعاونیهای جانبازان را در‌ اولویت قرار دهد.

‌ماده 14 ـ سازمان تربیت بدنی موظف است با هماهنگی بنیاد بخشی از ظرفیت مجموعه‌ای ورزشی خود را به جانبازان اختصاص دهد.

‌ماده 15 ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است نسبت به اختصاص تا پنج درصد (5%) از سهمیه استخدامی جانبازان در صورت‌ داشتن شرایط عمومی استخدام در دستگاههای دولتی اقدام نماید.

‌ماده 16 ـ [اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۱۰]
درصورت فوت جانباز، همسر و‌ی می‌ تواند از امتیازات و تسهیلات مربوط به و‌ام مسکن موضوع این آیین نامه برخوردار شود.

‌ماده 17 ـ در صورت تغییر محل اشتغال جانباز، حسب مورد دستگاه ذی‌ربط مکلف است تسهیلات لازم را برای انتقال همسر جانباز فراهم نماید.

حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور