آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۵۱ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۸/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۰/۱۰

[به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌، نسخ ضمنی شده است.]

‌شماره: ۴۳۰۸۸ت۲۳۰۶۳‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۹.۲۶

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۸.۱۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۴۳۴۵ مورخ ۱۳۷۹.۸.۱۱ ستاد هماهنگی آموزش های فنی و حرفه ای‌ کشور، به استناد ماده (۱۵۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – آیین‌نامه اجرایی ماده‌یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – ستاد هماهنگی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که در این آیین‌نامه به اختصار ستاد نامیده می‌شود مرجع هماهنگی سیاستگذاری های بخش‌ آموزش فنی و حرفه‌ای است.

‌ماده ۲- آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عبارت است از آموزش‌های رسمی یا غیر رسمی که
منجر به ایجاد یا افزایش مهارت شغلی می‌گردد و شامل‌ آموزش‌های متوسطه فنی و
حرفه‌ای و کار دانش، کاردانی فنی و حرفه‌ای و علمی – کاربردی، ضمن خدمت و مدیریت
حرفه‌ای تخصصی و سایر‌آموزش‌های فنی و حرفه ای کوتاه مدت می‌باشد.

‌ماده ۳- اهداف ستاد به شرح زیر است:
۱ – کمک به تحقق اهداف کمی و کیفی قانون برنامه توسعه از طریق ارتقای سطح
مهارت‌های شغلی، فنی، حرفه ای و همچنین دانش تخصصی‌نیروی انسانی شاغل (‌شامل
بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات)
۲ – هماهنگی در ارایه آموزشهای فنی و حرفه ای با در نظر گرفتن نکات زیر:
‌الف – تأکید بر بهره‌برداری مؤثر از امکانات بالقوه و بالفعل کشور
ب – ارتقای منزلت مادی و معنوی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جامعه
ج – برقراری رابطه منطقی و متناسب بین آموزش های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های عمومی و عالی
‌د – تشویق بخش تعاونی و خصوصی به سرمایه گذاری و مشارکت در گسترش آموزش‌های فنی و
حرفه‌ای هـ – تأکید بر ویژگی‌های منطقه ای و‌تخصصی برنامه های آموزش فنی و حرفه‌ای
‌و- تأکید بر زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیازهای بانوان
۳ – ایجاد ارتباط منطقی بین آموزش های فنی و حرفه ای و نیاز بازار کار در زمینه های مختلف تخصصی با تأکید بر تقویت روحیه کارآفرینی و‌ خوداتکایی نیروی انسانی.
۴ – افزایش کیفیت و ارتقای کارآیی نظام آموزش های فنی و حرفه ای به منظور تأمین و اصلاح هرم نیروی انسانی.

‌ماده ۴ – وظایف ستاد عبارتند از:
۱ – تعیین راهبردها و سیاست‌های بخش آموزش فنی و حرفه‌ای در چارچوب قانون برنامه
توسعه کشور و با درنظر گرفتن نتایج حاصل از پژوهش‌در زمینه
مسائل،‌ تنگناها،‌امکانات،‌ قابلیتها و نیازهای کلیه بخش‌ها
۲ – متناسب سازی آموزش‌های فنی و حرفه ای با توجه به وظایف و امکانات دستگاههای اجرایی
۳ – تعیین سهم سرمایه گذاری دولت و بخش غیر دولتی در آموزش های فنی و حرفه‌ای و
ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش غیر دولتی کشور‌ و مناطق مختلف آن
۴ – بررسی و تصویب سیاست‌های تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بخش فنی و حرفه‌ای
۵ – بررسی و ارایه راهکارها و مقرراتی که توسعه، تعمیق و تقویت مشارکت واحدهای تولیدی و خدماتی را تسهیل و تسریع نماید.

‌تبصره – جلسات ستاد با حضور اعضا رسمیت یافته و پیشنهادها با حداقل ۵ رأی به تصویب می‌رسد.

‌ماده ۵ – دبیرخانه ستاد در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل خواهد شد.

‌ماده ۶ – وظایف اصلی دبیرخانه ستاد به شرح زیر است:
۱ – تنظیم دستور جلسات ستاد، صورتجلسات و ابلاغ مصوبات آن به دستگاههای ذی‌ربط
۲ – پیگیری مصوبات ستاد و تهیه اطلاعات بازخوردی
۳ – تهیه بانک اطلاعات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی بین بخشی
۴ – سایر امور محول شده مربوط از طرف ستاد

‌تبصره – دبیرخانه ستاد دارای کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود که با حضور نمایندگان متولیان دستگاههای ذی‌ربط و افراد صاحبنظر تشکیل‌ می‌شود تا پیشنهادهای ارایه شده را بررسی کارشناسی نماید.

‌ماده ۷ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور فقط آن دسته از برنامه های آموزش فنی و حرفه ای را در لایحه بودجه کل کشور منظور خواهد نمود‌ که با سیاست‌های مصوب ستاد هماهنگ بوده و مغایرت نداشته باشد.

‌ماده ۸ – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه و با توجه به انحلال شوراهای عالی هماهنگی
آموزش فنی و حرفه ای کشور، کارآموزی و آموزش های‌ علمی کاربردی، کلیه امکانات و
تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و نیروی انسانی شاغل دبیرخانه شورای عالی هماهنگی
آموزش فنی و حرفه‌ای‌کشور در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار می‌گیرد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور