آیین‌نامه اجرایی بند (ز) تبصره ۴۴ قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۸/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۸/۲۱

‌شماره: ۳۴۷۵۵ت۲۳۶۲۴‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۸.۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۸.۱ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (‌موضوع نامه شماره ۳۱۹.۱۳۴۷-۱۰۵.۳۵۱۷ مورخ ۱۳۷۹.۷.۱۸ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) و به استناد بند ” ز” تبصره (۴۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل‌ کشور آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ـ حقابه‌های جدید عبارت از حق مصرف آبی است که به موجب تبصره “۱” ماده (۱۸) قانون توزیع عادلانه آب در دفاتر جزء جمع قدیم ثبت‌نشده و یا به استناد حکم دادگاه یا مدارک قانونی دیگر برای ملک یا مالک آن تعیین تکلیف نشده باشد.

‌ماده ۲ـ اراضی نو آباد به اراضی گفته می‌شود که سابقه کشت آبی در آنها وجود نداشته (‌اراضی موات ، بایر و دیم ) و یا اراضی آبی که دچار کمبود‌ شدید آب بوده و با اجرای طرح‌های تأمین و انتقال آب به این اراضی ، آب مورد نیاز ( بر مبنای الگوی بهینه مصرف آب) به طور مطمئن تأمین می‌شود.

‌ماده ۳ـ طرح‌های تأمین و انتقال آب طرح‌هایی است که در قالب برنامه‌های تأمین آب ،
شبکه‌های آبیاری و زهکشی و طرح‌های کوچک تأمین آب به‌ اجرا درآمده و یا در حال اجرا
بوده و یا آماده اجرا می‌باشد.

‌ماده ۴ـ سهم آب تخصیصی میزان آبی است که بر اساس وسعت ، الگوی کشت و امکانات آبی
در قالب اسناد ملی آب توسط وزارت نیرو ( سازمان‌ مدیریت منابع آب ایران و سازمانهای
آب منطقه‌ای) تعیین می‌گردد.

‌ماده ۵ ـ حق اشتراک بر حسب نوع مصرف و سهم آب تخصیصی با توجه به میزان سرمایه
گذاری، ارزش افزوده زمین ، وضعیت کمی و کیفی منابع‌ آب و شرایط منطقه‌ای در چارچوب
روش جاری توسط شرکتهای آب منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان (‌حسب مورد) پیشنهاد
و به تأیید وزارت‌ نیرو می‌رسد.

‌ماده ۶ـ حق اشتراک متعلق به ملک است و دریافت حق اشتراک از متقاضی و صدور قبض دریافت و جه به نام پرداخت کننده یا متقاضی، دلیل بر‌ مالکیت یا شناسایی حقی برای وی نسبت به ملک نخواهد بود.

‌ماده ۷ـ مبلغ حق اشتراک در قبال واگذاری انشعاب طی قرارداد منعقده بین وزارت نیرو (‌شرکتها و سازمانهای آب منطقه ای) و متقاضی دریافت‌ می‌شود.

‌ماده ۸ ـ وجوه حاصل از اجرای این آیین‌نامه به حساب درآمد عمومی ردیف ۵۹۴۴۹۰ قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور واریز‌ خواهد شد. معادل وجوه حاصله از ردیف ۵۰۳۴۷۴ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور در اختیار وزارت نیرو (‌شرکتها و سازمانهای آب‌منطقه ای) قرار می‌گیرد.

‌ماده ۹ـ شرکتها و سازمانهای آب منطقه ای مکلفند با رعایت اولویتهای زیر:
‌الف ـ نگهداری ، مرمت ، نوسازی و بهسازی شبکه‌های آبیاری موجود در منطقه طرح.
ب ـ نگهداری ، مرمت ، نوسازی و بهسازی سازه‌های آبی نظیر سدهای مخزنی ، تنظیمی و انحرافی و سایر تأسیسات آبی حوزه آبریز در برگیرنده‌ طرح.
ج ـ اجرای طرح‌های تأمین آب ، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و طرح‌های کوچک تأمین آب که حق اشتراک وصول شده مربوط به آن طرحها‌ می‌باشد.
‌وجوه دریافتی را بر اساس مفاد موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هزینه نمایند.

‌ماده ۱۰ـ وزارت نیرو مکلف است در پایان سال ۱۳۷۹ عملکرد اقدامات انجام شده در خصوص اجرای این آیین‌نامه را به هیأت وزیران گزارش‌ نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور