تشکیل نشست‌های قضایی در دادگستری‌های سراسر کشور در جهت ارتقای علمی قضات‌

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۷/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۷/۱۱

 بخشنامه به کلیه دادگستری‌های استان‌ها و شهرستان‌ها و دادگاههای عمومی بخش 

ارتقای سطح علمی قضات در سیستم قضایی نظام مقدس جمهوری اسلامی و جبران فاصله‌ آنان از مباحث نظری بعد از فراغت از تحصیل و تسلط بر پیشرفت روزافزون فنون و شیوه‌های‌ دادرسی و تحوّل سریع در سیستم‌های قضایی و تغییرات کلی و اساسی در قوانین مورد عمل دردادگاهها و تحصیل تخصص‌های لازم توسط قضات به منظور سرعت بخشیدن در انجام امور محوّله و هماهنگ شدن با سایر دوایر و ادارات دولتی و کسب اطلاع از اندیشه‌های نو قضایی و آرای سایر قضات و حقوق‌دانان و قوانین جدید، مسلماً ضرورت دارد. بنابراین رعایت مواد زیر توصیه می‌شود:

۱. هر هفته یک جلسه در اول وقت اداری‌، ترجیحاً روزهای پنجشنبه‌، در دادگستری‌های سراسر کشور با عنوان «نشست قضایی‌» تشکیل و قضات محترم بایستی الزاماً در این جلسه شرکت‌ نمایند.

۲. مدت زمان هر جلسه حداکثر دو ساعت باشد و در آن به مباحث اخلاقی‌، حقوقی و قضایی‌ پرداخته شود.

۳. نتیجه مباحث حقوقی و عقاید ابرازی قضات شرکت کننده در جلسات‌، توسط رؤسای کل‌ دادگستری‌های استان‌ها جمع‌آوری و هرسه ماه یک بار در پایان هر فصل به دفتر معاونت آموزش‌ و تحقیقات قوه قضاییه ارسال تا پس از غور و بررسی و طبقه بندی جهت بهره برداری عموم‌ قضات‌، چاپ و تکثیر و در اختیار دادگستری‌های سراسر کشور قرار گیرد.

۴. ریاست و مسؤولیت اداره نشست قضایی به عهده رؤسای کل دادگستری‌های استان‌ها و شهرستان‌ها می‌باشد و در غیاب آنان با قائم مقام یا معاونین آنان خواهد بود.

۵. از قضاتی که فعالیت شایسته و بدیعی در جلسات داشته باشند و در تهیه مقالات تحقیقی و علمی فعال و ارائه بحث‌های حقوقی کوشش نمایند با معرفی رؤسای کل استان‌ها به نحو مطلوبی تقدیر به عمل آید.

۶. حضور رؤسای دادگاههای بخش یا دادرسان و قضات آن حوزه‌ها در جلسات مزبور درصورتی که وقفه‌ای در کارها ایجاد نشود به تشخیص رئیس کل دادگستری استان بلامانع است‌.

 ۷. رؤسای کل دادگستری‌های استان‌ها می‌توانند به منظور آشنایی مردم و مسؤولین محلی با مسایل قضایی و ارشاد حقوقی و قانونی آنان در صورت لزوم از رؤسای سایر سازمان‌های وابسته به دستگاه قضایی در نشست قضایی دعوت به عمل آورند.

۸. رئیس کل دادگستری استان‌ها هر ماهه یک جلسه با رؤسای دادگستری‌های شهرستان‌ها و حوزه‌های قضایی تابعه و قائم مقام و معاونین خود در امر هماهنگی در اداره امور و نشست‌های‌ قضایی مناطق و درمواقع‌مقتضی با رؤسای سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط دستگاه قضایی‌ داشته باشند و نتیجه جلسات به رئیس نهاد قوه قضاییه و معاونت آموزش و تحقیقات ریاست‌ قوه قضاییه منعکس شود.

۹. معاون آموزش و تحقیقات ریاست قوه قضاییه به طریق مقتضی‌، من‌جمله اعزام افراد صاحب‌نظر، و بررسی گزارش‌های واصله‌، نشست‌های قضایی استان‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و فعال‌ترین و کاراترین آنها را شناسایی و در برهه‌های زمانی معیّن ضمن اعلام استان و شهرستان‌ نمونه‌، افراد دخیل را به نحو مقتضی مورد تشویق قرار خواهند داد.

۱۰. عندالاقتضا، نتایج مباحث حقوقی قضات به نام قضات همان استان یا شهرستان در نشریه‌ «دیدگاههای حقوقی‌» منتشره از سوی دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری یا در مجله قوه‌قضاییه منعکس خواهد شد.

سید محمود هاشمی شاهرودی‌ -رئیس قوه قضاییه‌