آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۰) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۷/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۸/۰۱

شماره: ۳۱۳۳۷ت۲۳۵۱۱‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۷.۱۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۷.۶ بنا به پیشنهاد شماره ۳۴.۱۰۹۳-۱۰۵.۲۸۳۸ مورخ ۱۳۷۹.۶.۳۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به‌ استناد ماده (۱۵۰) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را‌ به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – تعاریف :
‌الف – آموزش ضمن خدمت: آموزشهایی که کارکنان در مسیر شغلی خود به منظور متناسب ساختن دانش، مهارت و بینش خود با نیازهای شغل مورد‌ تصدی طی می‌نمایند.
ب – پودمان آموزشی : مجموعه ای از دانش، معلومات و مهارتهایی است که با استفاده از آنها اجرای یک مرحله مفید از کار یا انجام بخشی از وظایف‌ شغل به طور مستقل امکانپذیر می‌گردد.
ج – آموزش پودمانی: شکلی از آموزشهای ضمن خدمت است که تخصصهای شغلی در قالب پودمانهای آموزشی مستقل و جدا از هم به کارکنان‌ آموزش داده می‌شود. هر یک از پودمانها مهارت خاصی را ایجاد می‌کند و در عین حال در کنار سایر پودمانهای منجر به ایجاد یک مهارت جدید و‌ جامع‌تر می‌گردد.
‌د – دوره‌های آموزشی مدیران: آموزشهایی که به منظور ایجاد و افزایش مهارتهای فنی، رفتاری و ادراکی مدیران در نظام جامع آموزش مدیران کشور‌پیش بینی شده است:
‌هـ – آموزشهای کوتاه مدت: آموزشهایی که مدت آن کمتر از یکسال آموزشی است و برای آماده کردن فرد جهت انجام بهتر وظایف و یا ایفای نقشهای‌ جدید ارایه می‌گردد.
‌و – آموزشهای بلند مدت: آموزشهایی که مدت آن بیشتر از یکسال آموزشی است و برای افزایش دانش و مهارتهای فرد جهت ایفای نقشهای جدید ارایه‌ می‌گردد. آموزشهای بلندمدت ممکن است به تشخیص سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دارای ارزش استخدامی نیز باشد.

‌ماده ۲ – کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات دولتی موظفند به منظور ارتقای دانش و مهارت و افزایش سطح کارایی نیروی انسانی اعم از مدیران‌ و کارکنان، سالیانه یک درصد از اعتبارات جاری و عمرانی خود را برای طراحی و اجرای دوره‌های آموزش ضمن خدمت هزینه نمایند.

‌تبصره ۱ـ شرکتهای دولتی موظفند به منظور ارتقای دانش و مهارت و افزایش سطح کارایی نیروی انسانی اعم از مدیران و کارکنان سالیانه یک درصد (۱%) از اعتبارات جاری و تا یک درصد (۱%) از اعتبارات عمرانی خود را برای اجرای دوره‌های آموزش ضمن خدمت هزینه نماید.

‌تبصره ۲- حداقل سی درصد (۳۰%) از اعتبارات موضوع این ماده به منظور تأمین هزینه‌های آموزش مدیران و سرپرستان اختصاص می‌یابد.

‌ماده ۳ – دستگاههای مشمول این آیین‌نامه موظفند براساس ضوابط موجود، کلیات برنامه‌های آموزشی مربوط به سالهای برنامه سوم را در چارچوب‌ برنامه جامع نیروی انسانی دستگاه به تفکیک هر سال تنظیم و در اولین فرصت برای تأیید به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نمایند.

‌ماده ۴- شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی مصوب از پرداخت هزینه آموزش معاف می‌باشند.

‌ماده ۵- دستگاههای اجرایی می‌توانند به ازای حداقل یکصد و هفتاد و شش (۱۷۶) ساعت آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت مصوب که کارکنان با‌ موفقیت طی خواهند کرد، معادل یک ماه حقوق و فوق‌العاده شغل برای یک بار در طول سال از محل اعتبارات خود پرداخت نمایند.

‌ماده ۶- در اعطای فرصتهای آموزشی خارج از کشور، انتقال به محل جغرافیایی خدمت مورد درخواست مستخدم و انتصاب به پستهای سرپرستی و‌ مدیریت در شرایط مساوی اولویت با کارکنانی خواهد بود که آموزشهای موضوع این آیین‌نامه را در مسیر شغل خود طی نموده باشند.

‌ماده ۷- از تاریخ تصویب این آیین‌نامه هرگونه ارتقای گروه و سطوح شغلی مستخدمان دولت به استثنای گروههای تشویقی منوط به طی دوره‌های‌ آموزشی مندرج در شرایط احراز مشاغل یا تعیین شده از سوی مراجع مربوط خواهد بود.‌ کمیته‌های اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل (‌موضوع ماده ۱۲‌ آیین‌نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل) کلیه دستگاههای اجرایی موظف به رعایت مفاد این ماده خواهند بود.
‌شورای امور اداری و استخدامی کشور موظف است ضوابط انتصابات را متناسب با این ماده اصلاح و به دستگاههای اجرایی ابلاغ نماید.

‌ماده ۸- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است با اصلاح نظام آموزشی کارکنان دولت، ضمن محدود نمودن دوره‌های آموزشی بلندمدت‌ کارکنان دولت به دوره‌های کاردانی، مجوز اجرای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را صرفا” در مواردی که نظام آموزش عالی برای آن رشته‌ نیروی متخصص تربیت نمی‌کند، صادر نماید.

‌حسن حبیبی – ‌معاون اول رییس جمهور