آیین‌نامه تشکیلات حرفه‌ای کاردانهای فنی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۷/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۷/۲۰

‌شماره: ۲۹۲۵۳ت۱۹۲۹۵‌هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹/۷/۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹/۷/۳ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۰.۲۱۵۳۸ مورخ ۱۳۷۶.۱۱.۱۳ وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد ماده (۲۸)‌ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان – مصوب ۱۳۷۴ – آیین‌نامه تشکیلات حرفه ای کاردانهای فنی را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
به منظور انتظام و انسجام امور حرفه ای کاردانهای فنی (‌موضوع ماده (۲۶) آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که من بعد‌ در این آیین‌نامه کاردان نامیده می‌شود)، شاغل در رشته‌های معماری، شهرسازی، عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، نقشه برداری، ترافیک و‌ رشته‌های مرتبط با آن و همچنین ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‌های مذکور و بالا بردن کیفیت خدمات آنها، در تهران و در مراکز استانهایی که وزارت‌مسکن و شهرسازی اعلام می‌کند، سازمان نظام کاردانی ساختمان که از این پس در این آیین‌نامه به اختصار « سازمان» نامیده می‌شود، تشکیل می‌گردد.

‌ماده ۲- کانون دارای شخصیت حقوقی و غیر انتفاعی بوده و تابع قوانین و مقررات مربوط به مؤسسات غیرانتفاعی می‌باشد و می‌تواند در‌ شهرستانهای تابع هر استان دارای شعبه یا نمایندگی باشد.

ماده ۳- برای تشکیل کانون در هراستان وجود حداقل ۳۰ نفر کاردان فنی در رشته‌های مذکور در ماده (۱) این آیین‌نامه یا مرتبط با آن ضروری است.

‌ماده ۴- برای عضویت در کانون احراز شرایط زیر لازم است:
‌الف – دارا بودن مدرک کاردانی (‌فوق دیپلم) در رشته‌های موضوع ماده یک این آیین‌نامه.
ب – نداشتن محکومیت قطعی به محرومیت از اشتغال به کار در هنگام تقاضای عضویت.
پ – ساکن آن استان بودن و حداقل شش ماه ممتد قبل از تسلیم درخواست عضویت، در حوزه استان مقیم باشد، به طوری که فعالیت حرفه ای وی در‌ آن استان متمرکز بوده و اقامت غالب وی در آن استان باشد.
ت ـ پرداخت ورودیه و حق عضویت سالانه طبق تعرفه‌های مصوب مربوط.
ث – تنظیم و تسلیم تقاضای عضویت، طبق فرم مخصوصی که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد همراه با مدارک مقرر در فرم مذکور.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
عضویت اشخاص حقوقی جهت اخذ پروانه اشتغال به کار کاردانی فنی حقوقی در سازمان استان الزامی و میزان ورودیه و حق عضویت سالانه اشخاص مذکور طبق بند (ث) ماده (۱۷) آیین‌نامه تعیین می‌شود.

‌ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
به منظور تشکیل کانون در هر استان، وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شورای مرکزی سازمان موظف است حداکثر‌ ظرف ۳ ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه اقدام به انتشار آگهی‌های لازم و ثبت نام واجدین شرایط و صدور کارت عضویت موقت بنماید.

‌ماده ۶- در هر استان که تعداد متقاضیان واجد شرایط به حد نصاب مقرر رسید وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری سازمان نظام مهندسی‌ ساختمان استان با رعایت مواد آتی اقدام به برگزاری انتخابات اولین هیأت مدیره کانون خواهد کرد.
‌در دوره‌های بعدی، برگزاری انتخابات توسط هیأت مدیره کانون با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به شرح مندرج در مواد آتی این‌ آیین‌نامه صورت خواهد گرفت.

‌ماده ۷- پس از پایان برگزاری اولین انتخابات کانون هر استان شروع به کار کرده و از آن پس وظایف عضوگیری و صدور کارت عضویت برای اعضای‌ موجود و آتی و انجام سایر وظایف و تکالیف مربوطه با رعایت مفاد این آیین‌نامه به عهده هیأت مدیره کانون خواهد بود.
‌در دوره‌های بعد نیز به محض تأیید انتخابات از طرف هیأت نظارت، هیأت مدیره سابق موظف است کلیه اسناد، مدارک، دفاتر، اموال و دارایی کانون را‌ رسما” طی صورتجلسه‌ای به هیأت مدیره جدید تحویل نماید.

ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
متقاضی نمی‌تواند به طور همزمان عضویت سازمان استان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا عضویت بیش از یک سازمان استان را دارا باشد.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
اعضاء سازمان که موفق به ارتقای مدرک تحصیلی در رشته‌های موضوع این آیین‌نامه شده‌اند فقط تا زمانی که به عضویت سازمان نظام‌مهندسی استان پذیرفته نشده باشند می‌توانند عضویت و فعالیت خود را در سازمان ادامه دهند.

‌ماده ۹- در موارد زیر عضویت اعضا قطع می‌شود و در هر زمان، عللی که موجب قطع عضویت شده برطرف شود؛ بنا به تقاضای کتبی متقاضی‌ عضویت او تجدید خواهد شد.
‌الف – استعفا از عضویت کانون .
ب – اخراج از کانون به موجب حکم شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان.
پ – سلب هر یک از شرایط عضویت موضوع ماده (۴) این آیین‌نامه.

‌ماده ۱۰- در استانهایی که به واسطه کافی نبودن تعداد متقاضیان واجد شرایط یا عدم ضرورت، کانون تشکیل نمی‌شود، به تشخیص وزارت مسکن‌ و شهرسازی متقاضیان حوزه آن استان می‌توانند به عضویت کانون استان مجاوری که تشکیل و رسمیت یافته پذیرفته شوند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
در استانهایی که سازمان به دلیل انحراف از اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌های مربوط منحل یا تعطیل شده است به تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی، امور سازمان در آن استان تا تشکیل هیئت مدیره جدید، با سرپرستی سازمان مسکن و شهرسازی استان انجام خواهد شد.

‌ماده ۱۱- ارکان کانون متشکل است از:
‌الف – مجمع عمومی.
ب – هیأت مدیره.
ج – شورای رابط.
‌د – بازرس.
‌هـ – کمیته انتظامی.

‌الف – مجمع عمومی

‌ماده ۱۲- مجمع عمومی کانون از اجتماع تمامی اعضای کانون که دارای کارت عضویت معتبر باشند (‌اعم از اصالتاً یا وکالتاً) تشکیل می‌گردد.

‌تبصره – اعضایی که حق رأی خود را تفویض می‌کنند باید کارت عضویت خود را ضمیمه برگه اعطای نمایندگی نمایند و نمی‌توانند جداگانه در رأی‌گیری شرکت کنند.

‌ماده ۱۳- [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
جلسات مجمع عمومی به طور عادی سالی یک بار و به طور فوق العاده بنا به پیشنهاد هیأت مدیره یا بازرس بازرسان بیست درصد از اعضاء سازمان یا‌ نظر وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل می‌گردد.

‌ماده ۱۴ – ‌دعوت به تشکیل مجمع عمومی باید حداقل ۱۵ روز قبل از تشکیل جلسه از طریق دعوتنامه ارسالی با پست سفارشی و یا آگهی در‌ روزنامه کثیرالانتشار یا محلی صورت گیرد.

‌تبصره – اولین مجمع عمومی در تهران به دعوت وزارت مسکن و شهرسازی و در استانها به دعوت سازمان مسکن و شهرسازی استان به ترتیب فوق‌ تشکیل می‌گردد.

‌ماده ۱۵ – ‌جلسات مجمع عمومی با حصول اکثریت مطلق اعضا اعم از اینکه شخصاً حضور یافته و یا به عضو دیگری نمایندگی داده باشند رسمیت‌ خواهد یافت. در صورت عدم حصول اکثریت لازم جلسه بعد با حداقل ۱۵ روز فاصله تشکیل و با هر تعداد عضو شرکت کننده، جلسه رسمیت می‌یابد.‌ تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت نصف به علاوه یک آرا حاضر در جلسه (‌اصالتاً یا وکالتاً) معتبر خواهد بود.

‌تبصره – در مجامع عمومی که دستور کار جلسه، انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرس می‌باشد احراز حد نصاب فوق الذکر ضروری نیست و‌ انتخاب از طریق مراجعه مستقیم اعضای مجمع عمومی به صندوقها و با رأی مخفی انجام می‌شود.

‌ماده ۱۶ – ‌مجمع عمومی توسط هیأت رئیسه ای مرکب از رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شود. ریاست مجمع عمومی با رئیس هیأت مدیره‌ خواهد بود و منشی و دو ناظر از، بین اعضای حاضر در جلسه با اکثریت نسبی آراء انتخاب خواهد شد. در اولین مجمع عمومی رئیس نیز انتخابی‌ خواهد بود. مذاکرات مجمع در صورت جلسه‌ای توسط منشی درج و پس از امضای هیأت رئیسه مجمع عمومی یک نسخه آن به دبیرخانه ‌نظام‌ مهندسی استان و یک نسخه به سازمان مسکن و شهرسازی استان و یک نسخه به دبیرخانه کانون ارسال می‌شود.

‌ماده ۱۷ – ‌وظایف و اختیارات مجمع عمومی اعم از اینکه به طور عادی یا فوق العاده تشکیل شده باشد به شرح زیر است:
‌الف – انتخاب اعضای هیأت مدیره .
ب – انتخاب یا عزل بازرس اصلی و علی البدل.
پ – بررسی گزارش عملکرد سالانه هیأت مدیره و اعلام نظر نسبت به آن.
ت – بررسی و تصویب ترازنامه سالانه کانون و بودجه پیشنهادی هیأت مدیره.
ث – تعیین و تصویب ورودیه و حق عضویت سالانه اعضا و سایر منابع درآمد کانون بر اساس پیشنهاد هیأت مدیره.
ج – اتخاذ تصمیم در مورد پرداخت حق الزحمه اعضای هیأت مدیره، شورای رابط و بازرس.
چ – تعیین روزنامه کثیرالانتشار.
ح – بررسی گزارش فعالیتهای حرفه ای، علمی و فرهنگی و تصویب پیشنهادات مربوط به آن.
خ – بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادات واصله از سوی هیأت مدیره کانون، شورای رابط یا سازمان نظام مهندسی استان.
‌د – بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری که طبق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به عهده و یا در صلاحیت مجمع عمومی است.

ب – هیأت مدیره

ماده ۱۸ـ  [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
هر سازمان استان دارای هیئت مدیره‌ای خواهدبود که تعداد اعضای اصلی آن با توجه به تعداد اعضاء سازمان استان و به شرح زیر تعیین می‌شوند:
تعداد اعضاء سازمان تا ۲۵۰۰ نفر ۲۵۰۱ تا ۶۰۰۰ نفر ۶۰۰۱ نفر به بالا
تعداد اعضاء هیئت مدیره ۷ عضو ۹ عضو ۱۱ عضو

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
نحوه تعیین تعداد اعضاء اصلی هیئت‌مدیره متناسب با تعداد اعضاء سازمان استان به تفکیک رشته‌های اصلی براساس دستورالعملی خواهدبود که توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

تبصره ۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
در تمـامی موارد اعضای هر یک از « رشته‌های اصلی» باید حداقل مشتمل بر (۱۵) نفر باشند تا حسب مورد، نماینده آن رشته بتواند یک عضو اصلی در هیئت مدیره داشته باشد.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
هیئت‌مدیره در هر یک از رشته‌های اصلی یک عضو علی‌البدل خواهدداشت.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
چنانچه در گروهی به تعداد کافی از رشته‌ای داوطلب واجد شرایط وجود نداشته باشد از سایر رشته‌های آن گروه به تعداد موردنیاز از حائزین بالاترین آرا انتخاب خواهندشد و اگر در هیچ یک از رشته‌های یک گروه، داوطلب واجد شرایط در حدنصاب لازم وجود نداشته باشد، جهت تأمین باقیمانده اعضای هیئت مدیره از رشته‌ها و گروههای دیگر بدون توجه به رشته و به ترتیب حائزین اکثریت آرا انتخاب خواهند شد.

‌ماده ۱۹ – مدت عضویت در هیأت مدیره ۳ سال است و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع می‌باشد.

‌ماده ۲۰ – داوطلبان عضویت در هیأت مدیره کانون باید دارای شرایط زیر باشند:
۱ – تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران .
۲ – نداشتن فساد اخلاقی و مالی و عدم اعتیاد به مواد مخدر .
۳ – نداشتن پیشینه کیفری و عدم وابستگی به گروههای غیر قانونی .
۴ – داشتن حسن شهرت اجتماعی و شغلی و تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام.
۵ – داشتن حداقل ۹ سال سابقه کار مفید و عملی در رشته و حرفه مربوط (‌دارنده پروانه اشتغال به کار کاردانی پایه ۲).
۶ – فاقد محکومیت انتظامی از درجه ۳ به بالا از ۳ سال قبل از تاریخ اعلام داوطلبی.

‌تبصره ۱- اقلیتهای دینی رسمی از شرط تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام مستثنا هستند.

‌تبصره ۲- احراز سابقه کار در اولین دوره انتخابات با وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری سازمان نظام مهندسی استان خواهد بود و در دوره‌های‌ بعد احراز آن وسیله شورای رابط و با نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به شرح مواد آتی انجام می‌شود.

‌تبصره ۳- چنانچه در هر رشته داوطلبی با سابقه مندرج در بند (۵) این ماده وجود نداشته باشد داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار مفید و عملی (‌دارنده‌ پروانه اشتغال به کار کاردانی پایه ۳) الزامی است.

ماده ۲۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
برای انجام انتخابات هیئت مدیره سازمان استان، هیئت اجرایی انتخابات مرکب از (۳) یا (۵) عضو سازمان استان با داشتن حداقل (۹) سال سابقه کار مفید و عملی در رشته و حرفه مربوط و پروانه اشتغال به کار کاردانی حداقل در پایه (۲) تعیین می‌شوند. سازمان مسکن و شهرسازی استان دو برابر موردنیاز از اعضای « سازمان استان» تعیین می‌نماید، نصف افراد یادشده با انتخاب خود آنها و با اکثریت آرا به عنوان هیئت اجرایی انتخابات تعیین و به سازمان مسکن و شهرسازی استان معرفی می‌شوند. هیئت اجرایی انتخابات باید حداقل سه ماه قبل از شروع انتخابات مشخص شوند.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
وزارت مسکن و شهرسازی در اولین دوره انتخابات، هیئت اجرایی را راساً از بین اعضاء « سازمان استان» انتخاب می‌نماید.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
هیئت اجرایی انتخابات سازمان برای استانهایی که تا (۲۵۰۰) عضو دارند (۳) نفر و بیش از (۲۵۰۰) عضو (۵) نفر خواهدبود.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
سازمان مسکن و شهرسازی استان نظارت بر انتخابات سازمان استان را بر عهده خواهدداشت.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
اعضای هیئت اجرایی و هیئت نظارت نمی‌توانند نامزد عضویت در هیئت‌مدیره سازمان استان باشند.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
وزارت مسکن و شهرسازی نظارت عالی بر انتخابات سازمان را در سراسر کشور عهده‌دار خواهد بود.

ماده ۲۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
جلسات هیئت اجرایی با حضور دو سوم اعضاء مذکور و نماینده دستگاه نظارت (بدون حق رأی) رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر خواهد بود.

‌ماده ۲۳ – هیأت اجرایی انتخابات پس از تشکیل موظف است ظرف یک هفته اقدامات زیر را انجام و به روشهای مقتضی آنها را اعلام نماید:
‌الف – اعلام شرایط عضویت در هیأت مدیره و مدارکی که داوطلب باید همراه تقاضای خود ارسال کند.
ب – تعیین مهلت قبول تقاضای نامزدی عضویت در هیأت مدیره که مدت آن نباید کمتر از ۱۰ روز از تاریخ انتشار آگهی باشد و تعیین نشانی و محلهای‌ثبت نام.
پ – اعلام روز و ساعت و محلهای برگزاری انتخابات که باید در یک روز انجام شود.
ت – تعیین و اعلام تعداد اعضای هیأت مدیره در استان مربوط.

ماده ۲۴ – هیأت اجرایی موظف است با رعایت ماده (۲۰) این آیین‌نامه ظرف یک هفته از پایان مهلت ثبت نام جهت احراز شرایط داوطلبان از‌ مراجع ذی‌ربط استعلام و ظرف یک ماه از تاریخ مذکور اعم از اینکه پاسخ استعلامها واصل شده یا نشده باشد با اکثریت آراء نسبت به صلاحیت‌ نامزدها اتخاذ تصمیم و نتیجه را به هیأت نظارت و متقاضی اعلام نماید. افرادی که صلاحیت آنها رد شده است، می‌توانند ظرف مدت سه روز از تاریخ‌ وصول نظریه، شکایت خود را به طور کتبی به هیأت نظارت تسلیم و رسید دریافت دارند. هیأت نظارت موظف است ظرف یک هفته پس از وصول‌ شکایات به آنها رسیدگی و نظر قطعی خود را در مورد صلاحیت شاکیان و سایر داوطلبان به هیأت اجرایی انتخابات اعلام دارد. پس از تأیید فهرست‌ نهایی نامزدها بوسیله هیأت نظارت، هیأت اجرایی فهرست مذکور را تکثیر و توزیع نموده و حداقل ده روز قبل از برگزاری انتخابات آن را در روزنامه‌ محلی یا کثیرالانتشار یا از طریق مقتضی دیگر به اطلاع اعضا برساند.

‌ماده ۲۵ – ‌هر یک از اعضای کانون می‌توانند با ارایه کارت عضویت همان استان به تمام یا هر یک از نامزدها و حداکثر به تعداد اعضای اصلی هیأت‌مدیره رأی دهند.‌در صورتی که بیش از تعداد مذکور در ورقه رأی نوشته شود، اسامی اضافی از آخر حذف می‌شود و چنانچه اسامی افرادی غیر از‌داوطلبان اعلام شده، نوشته شود آن اسامی نیز حذف می‌گردد.

‌تبصره – در اولین انتخابات، اعضای کانون با ارایه کارت موقت صادره از طرف وزارت مسکن و شهرسازی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

‌ماده ۲۶ – ‌پس از خاتمه رأی گیری، هیأت اجرایی زیر نظر هیأت نظارت اقدام به شمارش آراء نموده و افرادی که با رعایت مفاد ماده (۱۸) و‌ تبصره‌های آن دارای رأی بیشتر باشند به ترتیب در فهرست به عنوان اعضای اصلی و علی البدل تعیین شده و اسامی مذکور، صورتجلسه و به امضای‌ اعضای هیأت اجرایی و نظارت رسیده و به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال می‌گردد تا پس از تأیید جهت اطلاع اعضا به نحو مقتضی اعلام و کلیه‌ مدارک مربوط به انتخابات به دبیرخانه کانون ارسال و وظیفه هیأت اجرایی و نظارت خاتمه می‌یابد.

‌ماده ۲۷ – هیأت مدیره که از اعضای اصلی تشکیل می‌شود در اولین جلسه از بین خود یک رییس و یک نایب رییس و یک دبیر و یک خزانه دار‌ برای مدت یک سال انتخاب می‌کند.
انتخاب مجدد اعضای هیأت رییسه در سالهای بعد بلامانع است.
‌رییس هیأت مدیره “‌رییس کانون استان” نیز می‌باشد.

ماده ۲۸ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۹/۶]
جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی دوبار تشکیل و با حضور اکثریت اعضا رسمیت یافته و تصمیمات هیأت مدیره بر حسب تعداد اعضای‌ اصلی (۷ ، ۹ ، ۱۱ نفر) به ترتیب به ۴، ۵ و ۶ رأی معتبر خواهد بود. اعضای علی البدل می‌توانند بدون داشتن حق رأی در کلیه جلسات هیأت مدیره‌ شرکت نمایند.

‌تبصره – در صورت فوت، استعفا یا سلب صلاحیت قانونی هر یک از اعضای هیأت مدیره یا غیبت غیرموجه ۴ جلسه متوالی یا ۸ جلسه متناوب در‌ مدت شش ماه عضو مذکور مستعفی شناخته شده و از عضو علی‌البدل به عنوان عضو اصلی دعوت به عمل خواهد آمد.

‌ماده ۲۹ – اختیارات و وظایف هیأت مدیره به شرح زیر است:
۱ – برنامه‌ریزی به منظور جلب مشارکت افرادی که در امور حرفه ای موضوع این آیین‌نامه فعالیت دارند.
۲ – ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخشهای کاردانی فنی مربوط به ساختمان از طریق ایجاد پایگاههای علمی، فنی، آموزشی و انتشارات.
۳ – دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضا و تشویق و حمایت از فعالیتهای با ارزش آنها.
۴ – تنظیم روابط بین کاردانهای فنی با صاحبان حرفه‌های مهندسی ساختمان موضوع ” قانون نظام مهندسی ساختمان” و سازمانهای نظام مهندسی‌ ساختمان.
۵ – تنظیم روابط بین کاردانهای فنی با کارفرمایان.
۶ – همکاری با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی .
۷ – تهیه و تنظیم برنامه ها و بودجه و ترازنامه سالانه کانون و ارایه آن به مجمع عمومی جهت تصویب.
۸ – تهیه و تصویب نظامنامه اداری، تشکیلاتی، مالی و داخلی کانون .
۹ – تنظیم امور اداری و مالی کانون طبق مقررات و نظامهای مربوط.
۱۰ – تعیین میزان ورودیه و حق عضویت سالانه اعضا و ارایه آن به مجمع عمومی جهت تصویب.
۱۱ – افتتاح حساب بانکی به نام کانون نزد بانکها و برداشت از این حسابها جهت انجام امور کانون و پرداخت هزینه‌ها.
۱۲ – تعیین امضا یا امضاهای مجاز به منظور برداشت از حسابهای بانکی، امضای قراردادها، اسناد و اوراق تعهدآور، اقامه دعوی و صلح و سازش و‌ انتخاب وکیل.
۱۳ – همکاری در برگزاری آزمونهای موضوع قانون نظام مهندسی ساختمان و این آیین‌نامه.
۱۴ – ایجاد تسهیلات لازم به منظور بازآموزی یا آموزشهای لازم حرفه ای.
۱۵ – فعالیت و ایجاد تسهیلات برای ارتقای دانش فنی و حرفه ای آنها.
۱۶ – انتشار خبرنامه.
۱۷ – انجام مشورت و کسب رهنمودهای لازم از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در زمینه‌های آموزشی، حرفه ای و فنی.
۱۸ – ارسال شکایات واصله به شورای انتظامی استان و همکاری با شورای مذکور .
۱۹ – اجرای وظایفی که از طرف وزارت مسکن و شهرسازی در جهت نیل به اهداف قانون نظام مهندسی ساختمان به عهده کانون گذاشته می‌شود.
۲۰ – تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت اعلام آگهیها و اعلامیه‌های کانون.
۲۱ – ایجاد شعبه یا نمایندگی در شهرستانهای استان.

پ – شورای رابط

‌ماده ۳۰ – به منظور ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتر بین حرفه مهندسی و سایر حرف وابسته به آن و همکاری بین سازمانهای نظام مهندسی‌ ساختمان استان و کانون کاردانهای فنی ساختمان شورایی به نام شورای رابط متشکل از ۵ عضو، دو نفر از اعضای هیأت مدیره کانون به معرفی هیأت‌مدیره کانون، دو نفر از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان به معرفی هیأت مدیره سازمان و یک نفر نماینده وزارت مسکن و شهرسازی‌ استان در هر کانون تشکیل می‌گردد.

‌تبصره – مدت تصدی اعضای مذکور ۳ سال است و تجدید انتخاب آنها بلامانع است.

‌ماده ۳۱ – وظایف شورای رابط
۱ – همکاری و هماهنگی با هیأت مدیره کانون جهت ایجاد ارتباط مناسب حرفه‌ای بین اعضای کانون و سازمان نظام مهندسی استان.
۲ – همکاری و هماهنگی با هیأت مدیره کانون جهت برگزاری دوره‌های بازآموزی و ایجاد امکانات و تسهیلات آموزشی برای اعضای کانون.
۳ – ارایه برنامه و نظرات مشورتی به هیأت مدیره در نحوه راهبرد کانون و ارایه گزارش به هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان و سازمان مسکن و‌ شهرسازی استان.
۴ – نظارت بر نحوه عملکرد اعضا و هیأت مدیره کانون و ارایه گزارش به هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان و سازمان مسکن و شهرسازی استان.

‌ماده ۳۲ – جلسات شورای رابط حداقل هر دو ماه یکبار تشکیل و تصمیمات آن با (۳) رأی معتبر خواهد بود.

ت – بازرس (‌بازرسان)

‌ماده ۳۳ – [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
هر سازمان استان بر حسب تعداد اعضا تا (۲۵۰۰) نفر عضو یک بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل و بیش از آن دو بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل خواهد داشت که هم زمان با انجام انتخابات هیأت مدیره وسیله مجمع عمومی از بین اعضای کانون برای مدت ۳ سال انتخاب می گردند و‌ انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

‌تبصره – در مورد داوطلبان تصدی بازرسی کانون به همان شیوه انتخاب داوطلبان برای اعضای هیأت مدیره عمل می‌گردد.

‌ماده ۳۴ – وظایف و اختیارات بازرس (‌بازرسان) به شرح زیر تعیین می‌شود:
۱ – اظهار نظر درباره صحت صورت داراییها و صورتحسابهای دوره عملکرد و ترازنامه هایی که هیأت مدیره برای ارایه به مجمع عمومی تهیه نموده‌ است و تهیه گزارش و تسلیم
آن به هیأت مدیره حداقل ۱۵ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی.
۲ – اظهار نظر درباره صحت مطالب و گزارشها و اطلاعاتی که هیأت مدیره برای مجمع عمومی تهیه نموده است.
۳ – اظهار نظر در مورد اقدامات و عملکرد هیأت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی.
۴ – بازرس یا بازرسان با اطلاع هیأت مدیره حق دارند در هر موقع هر گونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به‌ کانون را از هیأت
مدیره مطالبه و مورد رسیدگی قرار دهند. این رسیدگی نباید به گونه ای باشد که موجب وقفه در عملیات جاری شود.

ث – کمیته انتظامی

‌ماده ۳۵ – ‌در هر کانون کمیته ای تحت عنوان کمیته انتظامی متشکل از ۳ نفر، یک نفر به انتخاب هیأت مدیره کانون از بین اعضای کانون، یک نفر به‌ انتخاب شورای رابط و یک نفر به انتخاب شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان استان تشکیل می‌شود، کمیته مذکور در ارتباط با تخلفات انضباطی‌ و انتظامی اعضای کانون با شورای انتظامی استان همکاری و انجام وظیفه می‌نماید.
‌کمیته انتظامی پس از وصول شکایت و یا با دریافت اعلامیه شورای انتظامی استان اقدام به تشکیل پرونده و رسیدگی مقدماتی نموده و حسب مورد از‌ محل بازدید و از اظهارات شاکی و مشتکی عنه و سایر اشخاصی که با موضوع شکایت ارتباط دارند صورتمجلس و گزارش تهیه کرده و سپس به‌ انضمام نظر خود مبنی بر رد و یا ورود شکایت، پرونده تکمیل شده را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به شورای انتظامی استان ارسال می دارد.‌
تصمیمات کمیته انتظامی با ۲ رأی موافق معتبر است.

ماده ۳۶ـ [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
به منظور ایجاد تمرکز، انسجام و انتظام حرفه‌ای بیشتر بین سازمان استانها و بهره‌برداری از تجارب و رفع ابهامات و مشکلات موجود در استان، شورای مرکزی سازمان از بین اعضای اصلی هیئت مدیره سازمان استانها، براساس دستورالعملی که توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ می‌شود برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای مرکزی سازمان می‌تواند در فواصل زمانی مناسب (یک بار در سال) نسبت به تشکیل گردهمایی اعضاء اصلی هیئت مدیره سازمان در یکی از استانهای متقاضی اقدام نماید.

ماده ۳۷ـ
[الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
[اصلاحی ۱۳۹۰/۱۰/۲۸]
درصدی از وجوه واریزی که از محل پرداخت عوارض صدور پروانه اشتغال به کار کاردانی در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی می‌باشد و یا به استناد ماده (۳۹) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به منظور انجام وظایف قانونی در جهت اعتلای نظام مهندسی، امور کنترل ساختمان، ترویج، توسعه و برقراری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف و ترویج روشهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تعیین‌شده براساس قوانین و مقررات مربوط، در اختیار سازمان استانها قرار می‌گیرد.

ماده ۳۸ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار کاردانهای فنی در بخشهای نـظارت و اجرا و سایر موارد، طبق دستورالعملهایی خواهد بود که وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و شورای مرکزی سازمان، ابلاغ می‌نماید.

‌حسن حبیبی – ‌معاون اول رییس جمهور