‌آیین‌نامه تکریم هنرمندان پیشکسوت

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۶/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۸/۰۸

‌شماره: ۳۲۲۱۳ت ۲۲۶۴۶ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۷.۲۵


‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۶.۱۳ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۳۷۳۳۰ مورخ ۱۳۷۸.۱۲.۱۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد‌ اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه تکریم هنرمندان پیشکسوت را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۶]
هنرمند پیشکسوت موضوع این آیین‌نامه به کسی اطلاق می‌شود که در یکی از حوزه‌های موسیقی، نمایش، شعر، ادبیات‌ داستانی، سینما، معماری، هنرهای سنتی و تجسمی، خوش‌نویسی و صنایع دستی به خلق آثاری ارزشمند اشتهار و اشتغال داشته یا دارد و‌ واجد شرایط زیر می‌باشد:

‌الف – بیش از ۳۵ سال سابقه آفرینش حرفه‌ای هنری.

ب – بیش از ۶۰ سال سن.

ج – در جامعه هنری کشور از حسن شهرت برخوردار بوده و صاحب سبک ویژه خویش باشد.

تبصره – هنرمندی که کمتر از ۶۰ سال سن یا کمتر از ۳۵ سال سابقه فعالیت حرفه‌ای داشته اما به سبب سانحه و یا هر علت‌ دیگری قادر به فعالیت نباشد، به شرط داشتن سایر ویژگی‌های موضوع این ماده مشمول این آیین‌نامه خواهد بود.


‌ماده ۲ – مرجع تعیین هنرمند پیشکسوت موضوع این آیین‌نامه، شورای ارزشیابی هنرمندان کشور می‌باشد.


‌ماده ۳ –
[اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۲] –
[اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۶]
میزان پاداش ماهانه هر هنرمند با توجه به شرایط شخصی، ویژگی‌های هنری و شان اجتماعی هنرمند بین هفتصد و پنجاه‌ هزار (۰۰۰‌ر۷۵۰)‌ ریال تا یک میلیون و دویست هزار (۰۰۰‌ر۲۰۰‌ر۱) ریال‌ بنا به پیشنهاد شورای ارزشیابی هنرمندان و تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل اعتبارات‌ مصوب مربوط تعیین خواهد شد که از طریق انجمن رشته هنری مربوط‌ و یا معاونت امور هنری وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ پرداخت می‌گردد.

تبصره ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۳/۶]
این پاداش پس از فوت هنرمند به همسر یا فرزندان تحت تکفل وی تعلق می‌گیرد. پرداخت پاداش مذکور به همسران و یا فرزندان تحت تکفل هنرمندان پیشکسوتی که قبل از تاریخ تصویب این آیین‌نامه فوت شده‌اند نیز قابل تسری خواهد بود.

تبصره ۲ ـ [الحاقی ۱۳۸۳/۳/۶]
در صورت وجود اعتبار در ذیل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، میزان حداقل و حداکثر پاداش ماهانه موضوع این ماده همه ساله با توجه به افزایش ضریب حقوق موضوع ماده (۱) قانون نظام هماهنگ‌ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب ۱۳۷۰ ـ افزایش می‌یابد.


ماده ۴ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبار مربوط را در ردیف جداگانه به عنوان کمک در ذیل اعتبارات وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی پیش بینی نماید.


‌ماده ۵ – تاریخ اجرای این آیین‌نامه ۱۳۸۰.۱.۱ خواهد بود.


حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور