‌تشکیل کمیته‌ای به منظور انجام اقداماتی در زمینه اعمال مدیریت مصرف آب در شرایط دوره بحرانی در تهران و اتخاذ‌ تصمیماتی جهت کاهش میزان مصرف آب

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۶/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۷/۱۰

‌شماره: ۲۶۴۳۰ت۲۳۲۷۵ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۶.۲۳


‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۶.۱۳ بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری‌ اسلامی ایران تصویب نمود:

۱ – به منظور انجام اقداماتی در زمینه اعمال مدیریت مصرف آب در شرایط دوره بحرانی در تهران کمیته‌ای متشکل از وزرای نیرو،‌ مسکن و شهرسازی، کشور، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شهردار تهران تشکیل
می‌گردد تا طرح‌های مربوط به موضوع فوق پس از‌ بررسی در کمیته یاد شده جهت طرح در هیات دولت ارایه شود.

۲ – وزارت نیرو موظف است ظرف ۹ ماه، مطالعات نهایی منابع آبی حوزه طالقان رود و تقسیم بهینه آب بین حوزه‌های تهران و گیلان‌ و رعایت حقابه‌ها با توجه به نیازهای کشاورزی، شرب، زیست محیطی حوزه سفید رود را انجام داده و سهمیه‌های آبی گیلان، قزوین و‌ تهران را براساس آن تعیین نماید.

۳ – با توجه به محدودیت مستمر و روز افزون منابع آب شهر تهران، کلیه وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی، پادگان‌های نظامی و انتظامی،‌ شهرداری‌ها و بخش خدماتی کارخانجات که از شبکه‌های آب شهری تهران استفاده می‌نماید به استثنای مواردی که مربوط به توسعه‌ ساختمانی یا خط تولید می‌شود، مکلفند طی دوره بحرانی با اعمال انضباط‌های لازم کاهش (%۳۰) درصد نسبت به ابتدای سال جاری از میزان‌ مصرف آب خود را هدف‌گیری نمایند. وزارت نیرو مجاز است در حدود توانایی مالی نسبت به نصب تجهیزات کاهنده و کنترل مصرف،‌ برای این گونه مشترکین اقدام نموده و هزینه مربوطه را با درج در قبوض مصرف آب ظرف یک سال دریافت نماید. گزارش عملکرد این بند به‌ طور ماهانه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام و سازمان مذکور نیز هر سه ماه یکبار گزارش لازم را به هیات وزیران ارایه خواهد کرد.

۴ – وزارت نیرو موظف است برنامه‌های مختلف مدیریت مصرف آب را برای اعمال حداقل ۱۲ درصد (%۱۲) صرفه جویی در مصارف‌ خانگی شهر تهران در دوره بحرانی تهیه و پس از بررسی در کمیته موضوع ماده (۱) برای طرح در هیات دولت ارایه نماید.

۵ – شرکت آب و فاضلاب تهران مجاز است نسبت به اعمال نرخ‌های جریمه‌ای برای آن گروه از مصرف‌کنندگان آب شهری در‌ بخش‌های خانگی و غیر خانگی که در دوره بحران آب شهر تهران بیش از الگوی مصوب، مصرف می‌نماید به صورت پله‌ای اقدام نماید.

۶ – شهرداری تهران و کلیه مؤسسات عمومی دولتی و غیر دولتی موظفند ظرف یکسال کلیه انشعابات آب فضای سبز شهر را از منابع‌ آب با کیفیت پایین‌تر و خارج از شبکه شهری تأمین نمایند.

۷ – وزارت نیرو موظف است برای آن دسته از شهرک‌هایی که در خارج از محدوده ۲۵ ساله شهر تهران تحویل شرکت های آب و‌ فاضلاب می‌گردند به صورت محلی تأمین آب نماید.

۸ – با عنایت به اهمیت اصلاح و تولید تجهیزاتی که به نحوی مصرف آب را کاهش می‌دهند، وزارت صنایع تمهیدات لازم جهت تولید‌ شیرها و سردوشی‌هایی با مصرف کم و کاهش حجم فلاش تانک‌های بهداشتی را به عمل آورد و از سازندگان این گونه تجهیزات حمایت جدی نماید.

۹ – صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است به عنوان وظیفه‌ای ملی نسبت به اطلاع‌رسانی منسجم و گسترده از طریق‌ شبکه‌های محلی و سراسری خود به طور مستمر اقدام نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور