‌آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۵/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۶/۱۲

‌شماره: ۲۲۵۴۷ت ۲۳۱۹۷ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۵.۳۱

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۵.۳۰ بنا به پیشنهاد شماره ۵۸۸.۳۵۹-۱۰۵.۵۱ مورخ ۱۳۷۹.۴.۲۲ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‌کشور و به استناد بند (ه) ماده (۶۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – ‌آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – تغییر اعتبار سالانه طرح‌های عمرانی در قوانین بودجه نباید موجب افزایش اهداف و تعداد پروژه‌های مندرج در موافقتنامه‌ها شود. افزایش میزان هدف، حجم عملیات و تعداد پروژه‌های طرح از سوی دستگاه اجرایی صرفاً با پیشنهاد دستگاههای اجرایی و موافقت ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امکان پذیر است.

‌ماده ۲ – مبادله موافقتنامه طرح‌های عمرانی انتفاعی و غیر انتفاعی جدید، افزودن پروژه‌های جدید به طرح‌های در دست اجرا و یا ‌افزایش حجم و شروع عملیات طرحها صرفاً با موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبنی بر رعایت موارد زیر امکان پذیر است:
‌الف – انجام مطالعات مبنی بر وجود توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی.
ب – انجام مطالعات طراحی تفصیلی ( متناسب با روش اجرای طرح ، از جمله روش طراحی اجرایی همزمان)
پ – حصول اطمینان از وجود اعتبار کافی و یا تأمین منابع، با توجه به تعهدات طرح‌های عمرانی در دست اجرای هر یک از ‌دستگاههای اجرایی و رعایت اولویتهای موضوع ماده (۵) این آیین‌نامه.

‌تبصره ۱- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است گزارش عملکرد این ماده را مشتمل بر میزان تعهدات طرح‌های عمرانی ‌بر حسب دستگاه اجرایی، هر شش ماه به هیات وزیران تسلیم کند.

‌تبصره ۲ – دستورالعمل مبادله موافقتنامه طرح‌های عمرانی صرفاً نظامی امور دفاع ملی، باید به پیشنهاد مشترک ستاد کل ‌نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نحوی تهیه شود که حداکثر تا پایان مهر‌ماه سال ۱۳۷۹ به تصویب هیات وزیران رسیده و در تنظیم موافقتنامه‌ها یا اصلاحیه موافقتنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

‌ماده ۳ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است ضوابط و مقررات مهندسی ارزش را برای ساده سازی و ارزان سازی طرح‌های عمرانی شامل ضوابط عمومی طرحها و ضوابط خاص بخشهای مختلف تهیه و قبل از پایان سال ۱۳۷۹ برای اجرا به دستگاههای ‌اجرایی ابلاغ کند.

‌ماده ۴ – دستورالعمل اعمال مهندسی ارزش شامل گردشکار (‌پیشنهاد، انجام مطالعه و تصویب نتایج)، نحوه انعقاد قرارداد، تعیین ‌حق الزحمه انجام مهندسی ارزش و روش تدوین الحاقیه موافقتنامه‌ها و قراردادهای موجود از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ‌تهیه و ابلاغ می‌گردد.

‌ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱۱/۳۰]
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است در سال ۱۳۷۹ با همکاری دستگاههای اجرایی ( مجری و بهره بردار ( ‌طرحها و پروژه‌های عمرانی در دست اجرا را بررسی با توجه به میزان پیشرفت کار و با هدف صرفه جویی در مصرف اعتبارات و تسریع در اجرا و بهره برداری از طرحها و ‌پروژه‌ها، آنها را اولویت بندی کند. فهرست اولویت بندی شده طرحها و پروژه‌های عمرانی مشتمل بر زمان خاتمه ، نیاز دستگاههای ‌بهره بردار و پیش بینی اعتبار سالهای مختلف ملاک تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۸۰ قرار می‌گیرد. در سالهای دیگر برنامه، با توجه به ‌عملکرد طرح‌های عمرانی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در فهرست اولویت بندی طرحها و پروژه‌های عمرانی تجدید نظر کرده و ‌برای استفاده در تنظیم لایحه بودجه سال بعد به هیات وزیران تسلیم می‌کند.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور