‌آیین‌نامه اجرایی بند (م) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۴/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۵/۱۵

‌شماره: ۱۷۴۸۹ت۲۳۱۵۵ه
‌تاریخ:۱۳۷۹.۵.۳

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۴.۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۲۶۸.۸۹۰-۱۰۵.۴۲ مورخ ۱۳۷۹.۴.۱۱ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‌کشور و به استناد بند (م) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ – در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح ذیل به کار می‌روند:
‌الف – مقاوم سازی:
‌مقاوم سازی عبارت از مجموعه اقداماتی است که به منظور افزایش پایداری سازه ساختمانها و مستحدثات برای مقابله با خطر زلزله و ‌دیگر بلایای طبیعی انجام می‌گیرد.
‌مطالعه آسیب پذیری ، باز طراحی سازه ساختمانها و مستحدثات با توجه به آخرین آیین‌نامه های معتبر ملی و بین‌المللی و تهیه ‌نقشه‌های اجرایی لازم ، تدارک مصالح و تجهیزات مورد نیاز و انجام عملیات اجرایی ، مهمترین اجزای مقاوم سازی را تشکیل می‌دهند.
ب – ساختمانهای عمومی و دولتی مهم:
‌ساختمانهای عمومی و دولتی عبارت از بناها و مستحدثاتی هستند که با استفاده از بودجه کل کشور ساخته و یا خریداری شده اند و ‌جزو اموال عمومی به حساب می‌آیند.
‌ساختمانهای مهم به آن دسته از بناها اطلاق می‌شوند که پایداری و عملکرد درست آنها هنگام وقوع بلایای طبیعی نظیر زلزله ، سیل ، ‌طوفان و آتشفشان برای مقابله با بحران ضروری بوده و فقدان آنها فاجعه های بزرگتری را در پی داشته باشد. ساختمانهای اصلی نهاد ‌رهبری ، مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری ، ساختمانهای مرکزی وزارتخانه‌ها، استانداریها و فرمانداریها، دانشگاهها و مدارس، ‌بیمارستانها ، ایستگاههای آتش نشانی ، ساختمانهای نظامی و انتظامی ، ساختمانهای فرهنگی تجمعی ، مراکز مخابراتی ، ایستگاهها و ‌مراکز صدا و سیما ، فرودگاهها، ایستگاههای قطار، پایانه‌های مسافری از جمله مهمترین ساختمانهای عمومی مهم به شمار می‌آیند.
پ – تأسیسات زیر بنایی و شریانهای اصلی و حیاتی:
‌تأسیسات زیر بنایی و شریانهای اصلی و حیاتی کشور آن گروه از مستحدثات هستند که ضامن تأمین نیازهای اصلی مردم نظیر آب ، ‌برق ، خطوط انتقال نفت و گاز و ارتباطات بوده و فقدان آنها هنگام وقوع بلایای طبیعی ، امر اطلاع رسانی ، ارتباطات و تأمین نیازهای ‌نخستین مصیبت دیدگان را دچار اختلال می‌سازد. سدها ، پلها و تونلهای بزرگ واقع در مسیر شریانهای ارتباطی اصلی ، ایستگاههای ‌تقویت فشار آب و گاز و خطوط انتقال آب و برق از جمله این تأسیسات زیر بنایی به حساب می‌آیند.
ت – آموزش عمومی مردم:
‌در این آیین‌نامه هدف از آموزش عمومی مردم ، مجموعه اقداماتی است که سطح اطلاعات و آگاهیهای عمومی را برای مقابله با بحران ‌ارتقا می‌بخشند. تهیه و توزیع جزوه های اطلاعاتی ، پخش برنامه‌های ویژه از طریق رسانه های جمعی ، بر پایی سمینارها و کارگاههای ‌آموزشی به ویژه برای دانش آموزان ، دانشجویان ، کارکنان ادارات و کارگران در کارخانه ها، از جمله این اقدامات است.

ماده ۲- دستگاههای اجرایی موظفند با توجه به مفاد بند (م) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور و تعاریف مندرج در ‌ماده (۱) این آیین‌نامه ، پیشنهادهای خود را برای مقاوم سازی ساختمانها، تأسیسات زیر بنایی و شریانهای حیاتی تحت سرپرستی دستگاه ‌متبوع خود، با اشاره به ویژگیهای فنی و مهندسی ، نوع کاربری ، پیشینه و نقش و اهمیت آنها ظرف دو ماه از تصویب این آیین‌نامه به ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منعکس نمایند.
‌آموزش عمومی مردم که به وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آموزش و پرورش ، علوم، تحقیقات و فناوری و کار و امور ‌اجتماعی و سازمانهای مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود، از طریق مبادله موافقتنامه بین ‌دستگاههای یاد شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت می‌پذیرد.

ماده ۳ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف دو ماه از تاریخ دریافت پیشنهادها، موضوع را در هیاتی مرکب از نمایندگان ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور (‌ستاد اجرایی حوادث غیر مترقبه )، دستگاه اجرایی ‌ذی‌ربط و مهندسان مشاور صاحب صلاحیت ( بدون حق رای ) بررسی و نسبت به تعیین اولویتها اقدام و میزان اعتبار مورد نیاز سال ۱۳۷۹ ‌و جمع اعتبار برای سالهای بعد را به دستگاه اجرایی ذی‌ربط ابلاغ می‌نماید.

ماده ۴- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با هر یک از دستگاههای اجرایی موافقتنامه ای با یکی از عناوین زیر:
‌الف – طرح مقاوم سازی ساختمانهای وزارت ………………………………. در
مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی شامل ……………….. پروژه
ب – طرح مقاوم سازی تأسیسات زیر بنایی وزارت ……………………….. در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی شامل ……………….. پروژه
پ – طرح مقاوم سازی شریانهای حیاتی وزارت ………………………. در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی شامل …………………… پروژه
(‌در حالات خاص، عنوان طرح می‌تواند تلفیقی از مثالهای فوق باشد)، امضا و مبادله خواهد کرد که به موجب آن دستگاه اجرایی ‌ذی‌ربط موظف است نسبت به تهیه طرح مقاوم سازی و اجرای آن اقدام نماید.

ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۷/۱۰]
پنج درصد (%۵) اعتبار مندرج در ردیف ۵۰۳۴۶۶ برای اجرای‌ طرح‌های مشخصی که مسؤولیت اجرای آن با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است در اختیار سازمان مذکور قرار می‌گیرد تا از طریق عقد قرارداد با دانشگاهها ، شرکتهای مهندسی مشاور صاحب صلاحیت، تشکلهای ‌تخصصی ، مراکز تحقیقاتی ، گروههای کارشناسی و سایر مؤسسات نسبت به تهیه دستور العملهای لازم اقدام نماید.

‌تبصره ۱ – به منظور جلوگیری از ایجاد کار به صورت تکراری و یا موازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت مسکن و ‌شهرسازی ترتیبی اتخاذ نمایند تا در جریان اطلاعات مربوط به انجام مطالعات دستگاهها و دستورالعملهای مربوط قرار گیرند.

تبصره ۲ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پایان هر سال گزارشی از پیشرفت کار مقاوم سازی تهیه و آن را به هیات ‌وزیران ارایه خواهد نمود .

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور