آیین‌نامه اجرایی بند (ز) تبصره ۳۳ قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۴/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۵/۱۵

شماره: ۱۷۵۹۱ت۲۳۱۹۰ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۵.۳

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۴.۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ‌بند (‌ز) تبصره (۳۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۵/۱۹]
انواع سوخت عبوری (‌ترانزیت سوخت) مشمول این آیین‌نامه عبارت است از نفت گاز (‌گازوییل) ، بنزین و نفت سفید که به ‌صورت ترانزیت در مسیر شمال به غرب از خاک جمهوری اسلامی ایران حمل می‌شود.

‌ماده ۲ – عوارض دریافتی از انواع سوخت (‌نفت گاز، بنزین و نفت سفید) به ازای هر تن کیلومتر معادل یکصد (۱۰۰) ریال تعیین ‌می‌شود.

‌تبصره ۱ – هر گونه تغییر در مبلغ عوارض بنا به پیشنهاد مشترک وزیر راه و ترابری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و ‌تصویب هیات وزیران خواهد بود.

‌تبصره ۲ – نوع وسیله حمل ،‌کامیون و قطار است و ملیت آن تأثیری در گرفتن عوارض نخواهد داشت.

تبصره ۳ – [الحاقی ۱۳۷۹/۵/۱۹]
فرآورده های نفتی مورد نیاز جمهوری خودمختار نخجوان که از جمهوری آذربایجان حمل می‌شود به مقداری که مورد ‌تایید رییس کمیته نخجوان باشد از عوارض مذکور معاف است.

‌ماده ۳ – سازمان حمل و نقل جاده ای و پایانه‌ها در مرزهای خروجی کشور مسئول دریافت عوارض تعیین شده و واریز آن به حساب ‌درآمد عمومی ردیف ۵۹۷۲۱۰ می‌باشد.

‌تبصره ۱ – در صورت حمل محمولات سوختی ترانزیت در داخل کشور به صورت حمل ترکیبی (‌کامیون – قطار)، کل عوارض ‌مسافتهای طی شده توسط سازمان حمل و نقل جاده ای و پایانه‌ها در مرزهای خروجی وصول می‌شود.

‌تبصره ۲ – چنانچه مواد سوختی ترانزیت مشمول عوارض یاد شده، در کشور تخلیه و مجدداً بارگیری شود مبنای محاسبه هر تن ‌کیلومتر، مبدا اولیه ورودی و مقصد نهایی خروجی می‌باشد و تخلیه و بارگیری تأثیری در عدم دریافت عوارض یاد شده ندارد.

‌ماده ۴ – گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است از خروج وسایل حمل و نقلی که عوارض موضوع این آیین‌نامه را پرداخت نکرده‌اند ممانعت به عمل آورد.

‌تاریخ اجرای آیین‌نامه از ۱۳۷۹.۵.۵ و بعد از آن خواهد بود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور