آیین‌نامه مالی سازمان انرژی اتمی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۳/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۴/۲۵

۱۴۱۳۰ت۲۳۰۷۳ه – ۱۳۷۹.۰۴.۱۳


‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۳.۲۹ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان انرژی اتمی ایران (‌موضوع نامه شماره ۳۰.۸۳۷۲ مورخ ۱۳۷۹.۳.۲۸) و به استناد ماده (۱۲۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – آیین‌نامه مالی سازمان انرژی اتمی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:

‌فصل اول – تعاریف و کلیات

‌ماده ۱ – بودجه سازمان، برنامه مالی سازمان است که برای یک سال مالی تهیه می‌شود و حاوی پیش‌بینی درآمد حاصل از فروش محصولات و خدمات‌ و کمک دولت و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیات و فعالیتها و اجرای طرح‌هایی است‌ که طبق قانون، سازمان موظف به اجرای آن است و نیل به هدف های سازمان را در ظرف سال مالی امکان پذیر می‌سازد. درآمدها و سایر منابع تأمین‌ اعتبار و همچنین برآورد هزینه‌ها همه ساله به موجب قانون بودجه کل کشور تعیین و ابلاغ می‌گردد.


‌ماده ۲ – سال مالی سازمان از اول فروردین هر سال شروع می‌شود و در آخرین روز اسفند همان سال پایان می‌پذیرد.


‌ماده ۳ – اعتبار عبارت از مبلغی است که برای مصرف یا مصارف معینی جهت نیل به اهداف سازمان در بودجه سازمان منظور و به تصویب می‌رسد.

‌ماده -۴ درآمد عبارت از وجوهی است که طبق مقررات مربوط در ازای انجام خدمت یا فروش محصولات به درآمد عمومی کشور واریز می‌گردد.

‌ماده ۵ – تشخیص عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختها که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به هدفهای سازمان ضروری است.

‌ماده ۶ – تأمین اعتبار عبارت از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار برای هزینه معینی است.

‌ماده ۷ – تعهد عبارت از ایجاد دین بر ذمه سازمان ناشی از موارد ذیل است:
‌الف – تحویل کالا یا انجام دادن خدمت.
ب – اجرای قراردادهایی که با رعایت قوانین و مقررات منعقد می‌شود.
ج – احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذی صلاحیت.
‌د – پیوستن به قراردادهای بین‌المللی و عضویت در سازمانها و یا مجامع بین‌المللی با اجازه قانون.

‌ماده ۸ – تسجیل عبارت از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد مثبته است.

‌ماده ۹ – دستور پرداخت سندی است که به وسیله رییس سازمان یا مقامات مجاز از طرف او برای پرداخت از محل اعتبارات مربوط عهده مدیر کل امور‌ مالی یا مسئولین مالی واحدها و مؤسسات وابسته در وجه ذی نفع صادر می‌شود.

‌ماده ۱۰ – مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداختها با مقررات سازمان و نظارت کامل بر حسن جریان امور مالی و نگهداری و ‌تحویل وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار با مدیر کل امور مالی سازمان می‌باشد.

‌تبصره – به پیشنهاد مدیر کل امور مالی و تصویب رییس سازمان تمامی یا بخشی از اختیارات و وظایف مدیر کل امور مالی می‌تواند ‌به مدیران مالی واحدها، پروژه‌ها و مؤسسات تابعه سازمان تفویض گردد. لیکن در هیچ مورد تفویض اختیار و مسئولیت، سلب اختیار و ‌مسئولیت از تفویض کننده نخواهد کرد.

‌ماده ۱۱ – درخواست وجه سندی است که برای دریافت وجوه اعتبارات منظور در قانون بودجه کل کشور از خزانه از طرف مدیر کل ‌امور مالی صادر می‌شود.

‌ماده ۱۲ – هزینه عبارت از پرداختهایی است که در قبال انجام تعهد موضوع ماده (۷) و عناوین مشابه که در بودجه سازمان منظور ‌شده به ذی نفع صورت می‌گیرد.

‌ماده ۱۳ – تنخواه گردان حسابداری عبارت است از وجهی که خزانه از محل اعتبارات مصوب برای انجام هزینه های سالانه و تعهدات قابل پرداخت سالهای قبل در اختیار سازمان قرار می‌دهد.
– تنخواه گردان بودجه واحدها و مراکز مستقل عبارت است از وجهی که از محل تنخواه گردان بودجه سازمان از طریق مدیر کل امور ‌مالی برای انجام هزینه ها در اختیار مسئولین مالی واحدها و مراکز مستقل یا اداره کل تدارکات گذارده می‌شود.
– تنخواه گردان پرداخت عبارت است از وجهی که از طرف اداره کل امور مالی یا مسئولین مالی واحدها و مراکز مستقل یا اداره کل ‌تدارکات در اختیار کارپردازان واحدهای تدارکاتی یا سایر مأمورانی که به لحاظ وظایف قانونی خود مجاز به دریافت تنخواه گردان می‌باشند ‌گذارده می‌شود. کارپردازان و مأمورین مذکور از لحاظ مقررات مربوط به واریز تنخواه گردان در حکم مسئولین مالی محسوب می‌شوند.

‌تبصره – دستورالعمل نحوه واگذاری و تسویه تنخواه گردان به پیشنهاد مدیر کل امور مالی و تصویب رییس سازمان تهیه و ابلاغ ‌خواهد شد.

‌ماده ۱۴ – پیش پرداخت عبارت از پرداختی است که از اعتبارات مربوط طبق احکام و مقررات و قراردادها پیش از انجام تعهد صورت ‌می‌گیرد.

‌ماده ۱۵ – علی الحساب عبارت از پرداختی است که به منظور ادای قسمتی از تعهد صورت می‌گیرد.

‌ماده ۱۶ – دستورالعمل نظام حسابداری و گردش عملیاتی مالی، طرز نگهداری و چگونگی و نحوه ثبت حسابها که با رعایت و انطباق ‌مقررات حسابداری دولتی می‌باشد به پیشنهاد مدیر کل امور مالی و تصویب رییس سازمان تهیه و اجرا خواهد شد.

‌فصل دوم – اجرای بودجه

۱ – درآمد

‌ماده ۱۷ – درآمدهای وصولی سازمان موضوع ماده (۴) این آیین‌نامه به حساب یا حسابهایی که در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران افتتاح گردیده و یا می‌گردد واریز و معادل صددرصد (%۱۰۰) آن از محل اعتباری که به همین منظور در بودجه کل کشور به تصویب ‌می‌رسد در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

‌ماده ۱۸ – وجوهی که به وسیله سازمان به عنوان سپرده و یا وجه الضمان و یا وثیقه و یا نظایر آنها دریافت می‌شود باید به حساب ‌سپرده سازمان که از طرف خزانه در یکی از بانکها افتتاح می‌شود تحویل گردد. رد این وجوه طبق مقررات مربوط به خود به عمل می‌آید.

۲ – هزینه
‌ماده ۱۹ – وجود اعتبار در بودجه سازمان به خودی خود برای اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی ایجاد حق نمی‌کند و استفاده ‌از اعتبارات باید با رعایت مقررات مربوط به عمل آید.

‌ماده ۲۰ – هزینه‌ها و سایر پرداختهای سازمان پس از طی مراحل تشخیص، تأمین اعتبار، تعهد و تسجیل با صدور دستور پرداخت ‌تأدیه خواهد شد.

‌ماده ۲۱ – تشخیص انجام تعهد، تسجیل و صدور دستور پرداخت به عهده رییس سازمان یا مقام مجاز از طرف او می‌باشد. رییس ‌سازمان می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را که در این آیین‌نامه مندرج است به مسئولان دیگر سازمان تفویض نماید و هر یک از ‌مسئولین می‌توانند با کسب موافقت رییس سازمان به نوبه خود تمام یا قسمتی از اختیارات تفویضی را به سایر مسئولین واحد مربوط ‌تفویض نمایند.

‌ماده ۲۲ – تعهدات سازمان تا آخر سال مالی از اعتبار مصوب همان سال قابل پرداخت است و تعهداتی که تا آخر سال پرداخت نشده ‌باشد یا دیون خارج از حدود اختیار سازمان به موجب آرای قطعی مراجع قضایی و یا سایر قوانین و مقررات دولت بر ذمه سازمان ایجاد شده ‌باشد از محل اعتبار مخصوصی که در بودجه سال بعد منظور خواهد شد، پرداخت می‌شود.

‌ماده ۲۳ – در مورد آن قسمت از هزینه های جاری مستمر که نوعاً انجام آن از یک سال مالی تجاوز می‌کند سازمان می‌تواند برای ‌مدت متناسب قراردادهایی که مدت اجرای آن از سال مالی تجاوز می‌کند منعقد نماید. در این صورت سازمان مکلف است در بودجه سالانه خود اعتبارات لازم برای پرداخت تعهدات مربوط را مقدم بر سایر اعتبارات منظور نماید.

‌ماده ۲۴ – در مواردی که لازم است قبل از انجام تعهد وجهی پرداخت شود و یا در مواردی که تهیه اسناد مثبته قبل از پرداخت میسر ‌نباشد با دستور کتبی رییس سازمان یا مقام مجاز از طرف او مبالغ لازم به عنوان پیش پرداخت یا علی الحساب طبق دستورالعمل مربوط ‌تأدیه و در موقع مقتضی واریز می‌گردد.

‌ماده ۲۵ – در صورتی که پیش پرداخت در مواعد مقرر از طرف گیرنده وجه واریز نشود، مدیرکل امور مالی یا نمایندگان او مکلفند ‌علاوه بر کلیه اقدامات لازم، برای واریز آن از محل هرگونه وجهی که باید به بدهکار پرداخت شود، تا معادل پیش پرداخت واریز کنند.


‌فصل سوم – مقررات مختلف

‌ماده ۲۶ – کلیه اعتبارات جاری و عمرانی منظور در بودجه سازمان تا آخر سال مالی قابل تعهد و پرداخت است و مانده وجوه اعتبارات مصرف نشده‌ هر سال حداکثر تا پایان فروردین ماه سال بعد به خزانه برگشت داده می‌شود.

‌ماده ۲۷ – رسیدگی به اسناد مربوط به درآمد و هزینه، دارایی و بدهی و طرز ثبت و نگهداری آنها و همچنین نظارت بر نظامهای مالی و حسابداری‌ سازمان در طول سال توسط حسابرس داخلی که زیر نظر رییس سازمان قرار دارد انجام خواهد شد.


‌ماده ۲۸ – صورتحساب دریافت و پرداخت هر ماه اعتبارات جاری، عمرانی و سایر اعتباراتی که از محل ردیفهای بودجه کل کشور در اختیار سازمان‌ قرار می‌گیرد و نیز حساب نهایی سالانه سازمان پس از رسیدگی حسابرس مستقل مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی به دیوان محاسبات کشور(‌جهت بررسی و درج در گزارش تفریغ بودجه) و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال خواهد شد.


‌ماده ۲۹ – در صورتی که مدیر امور مالی اجرای دستور پرداختی را خلاف مقررات جاری سازمان تشخیص دهد مراتب را کتباً به مقام صادر کننده دستور‌ اعلام می‌نماید، هر گاه مقام مذکور در پاسخ مسئولیت امر پرداخت را به عهده بگیرد و مراتب را کتباً به مدیر کل امور مالی اعلام نماید، نظر مذکور اجرا‌و مراتب به رییس سازمان و حسابرس مستقل کتباً گزارش خواهد شد.
‌هر گاه مسئولین مالی واحدها و مراکز مستقل به مواردی به شرح فوق برخورد نمایند موظفند مراتب را کتباً به مدیر کل امور مالی سازمان اعلام نمایند.


‌ماده ۳۰ – سازمان در مورد هر یک از برنامه ها، طرحها، فعالیتها و پروژه‌ها موافقتنامه لازم با سازمان برنامه و بودجه مبادله می‌نماید و رعایت موارد‌ مندرج در موافقتنامه‌های مذکور الزامی است.


‌ماده ۳۱ – آیین‌نامه اموال سازمان به پیشنهاد سازمان و با تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.


‌ماده ۳۲ – دستورالعمل مربوط به این آیین‌نامه با پیشنهاد واحدهای مربوط و تصویب رییس سازمان ابلاغ و اجرا خواهد شد