قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی [مصوب ۱۳۷۹]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۲/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۳/۰۵

‌ماده واحده – به منظور جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی به دولت اجازه داده می‌شود براساس پیشنهاد سازمان برنامه و‌ بودجه تسهیلات و اعتبارات زیر را تأمین و جهت اجراء ابلاغ نماید:

‌الف – تا مبلغ یکهزار و پانصد میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰۰ ۱) ریال از منابع زیر در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد تا به صورت تسهیلات پرداخت‌ شود:
۱- ششصد میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۶۰۰) ریال با افزایش سقف مانده تسهیلات موضوع بند (ج) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور.
۲- نهصد میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۹۰۰) ریال از محل باز پرداخت دیون و تعهدات دولت به سیستم بانکی موضوع بند (ب) تبصره (۲۹) قانون‌ بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور.

ب – حداکثر سه در هزار از بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور به شرح زیر تأمین شود:
۱- معادل سه در هزار مجموع درآمد عمومی و اختصاصی با تصویب هیأت وزیران از اعتبارات مصوب سال ۱۳۷۹ کسر و در ردیف ۵۰۳۴۶۱‌ تحت عنوان «‌پیشگیری و جبران خسارات ناشی از خشکسالی و سایر حوادث غیر مترقبه» منظور گردد.
۲- معادل سه در هزار بودجه مصوب شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از محل صرفه جویی در هزینه عملیات جاری‌ و هزینه‌های سرمایه‌ای به حساب خاصی در خزانه واریز می‌گردد و صددرصد (۱۰۰%) وجوه واریزی از حساب مذکور جهت اجرای این قانون در اختیار‌ دستگاههای اجرائی ذی‌ربط قرار داده می‌شود.

‌تبصره ۱ – مبلغ یکهزار میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۱) ریال از تسهیلات بند (‌الف) برای اعطای تسهیلات جدید به کشاورزان ، دامداران، آبزی‌پروران و عشایر مشمول این قانون و مبلغ پانصد میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰۰) ریال برای پیشگیری از خسارات خشکسالی اختصاص می‌یابد.

‌تبصره ۲ – مهلت باز پرداخت اقساط تسهیلات اعطایی از سوی بانک کشاورزی و سایر بانکها به کشاورزان، دامداران، آبزی پروران و عشایر که در‌سال زراعی ۷۹-۱۳۷۸ به علت خشکسالی و سایر بلایای طبیعی خسارت دیده یا خواهند دید به مدت دو سال تمدید می‌گردد. باز پرداخت معوقه پس‌ از این مدت در سنوات پیش‌بینی شده برای اجرای طرح توزیع می‌گردد.

‌تبصره ۳ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هزینه مربوط به کارمزد تمدید اقساط اصلی و هزینه‌های سود اقساط تمدید شده را تا تاریخ‌ سررسید دو سال بعد به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌نماید تا سازمان مذکور اعتبار مربوط را در بودجه سالهای۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ کل کشور منظور‌ نماید.

‌تبصره ۴ – اعتبارات بند (ب) این قانون از شمول قانون محاسبات عمومی کشور و سایر قوانین عمومی دولت مستثنی بوده و طبق قانون نحوه‌ هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند – مصوب ۱۳۶۴.۱۱.۱۹ -‌قابل مصرف است.

‌تبصره ۵ – دولت مجاز است حداکثر پنج درصد (۵%) از اعتبار ردیف ۵۰۳۴۶۱ و درآمد واریزی به حساب خاص موضوع بند (ب) این قانون را‌ صرف سایر حوادث غیر مترقبه نماید.

‌تبصره ۶ – حق‌النظاره چاههای آب کشاورزی و دامداری که آب دهی آنها قطع و یا به یک سوم مندرج در پروانه تقلیل یافته است بخشوده می‌شود‌ و بازپرداخت بدهی کشاورزان و دامداران خسارت دیده از خشکسالی در سالهای ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ در این مورد به مدت دو سال تمدید می‌گردد.

آیین‌نامه اجرائی این قانون حداکثر ظرف مدت یک ماه به پیشنهاد ستاد خشکسالی و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه اجرایی قانون جبران خسارت و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی]

[قانون استفساریه نسبت به قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی]


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و شش تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یک‌هزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۹/۲/۲۱ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری