آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۲/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۳/۱۲

‌شماره: ۸۱۳۳ت۲۲۸۴۵ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۳.۲

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۲.۱۸ بنابه پیشنهاد شماره ۵۳۶.۲۸۴-۱۰۲.۴۲ مورخ ۱۳۷۹.۲.۶ سازمان برنامه و بودجه و به استناد تبصره (۵۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – کلیه دستگاههای اجرایی استانی می‌توانند برای اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی خود، از خودیاری و مشارکت مردم استفاده کنند.

‌تبصره ۱ – دریافت هرگونه وجهی به اجبار تحت عنوان خودیاری و مانند آن ممنوع و قابل تعقیب است.

‌تبصره ۲ – اختصاص اعتبار برای ساختمانهای اداری (‌به استثنای پاسگاههای انتظامی) ممنوع است.

‌ماده ۲ – مبلغ یکصد و دو میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۱۰۲) ریال اعتبار ردیف (۵۰۳۰۷۹) قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل ‌کشور – اعتبار موضوع بند (‌الف) تبصره (۱۶) – دراختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌گیرد تا با توجه به عملکرد مالی و فیزیکی پروژه‌ها ‌و به نسبت محرومیت و استعداد استانها، در طی سال بین استانهای مختلف کشور تقسیم و ابلاغ کند.

‌ماده ۳ – اعتبار هر استان به پیشنهاد استاندار یا مسئول دستگاه اجرایی مربوط و تصویب کمیته برنامه‌ریزی استان، بین شهرستانهای
‌تابع توزیع خواهد شد تا برای اجرای پروژه‌های کوچک جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه
تمام استانی در مناطق عشایری و روستاهای مرزی
‌و توسعه نیافته با رعایت ضوابط مربوط به اخذ خودیاری و در قالب موافقتنامه‌های
مبادله شده بین دستگاه اجرایی و سازمان برنامه و بودجه
‌استان به مصرف برسد. اعتبار مصوب هر شهرستان توسط کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به پروژه‌های ذی‌ربط اختصاص می‌یابد.

‌ماده ۴ – کمیته برنامه‌ریزی شهرستان متشکل از فرماندار (‌رییس کمیته)، نماینده سازمان برنامه و بودجه و عضویت رؤسای اداراتی
‌که مدیران کل آنها عضو شورای برنامه‌ریزی استان هستند، خواهد بود. نمایندگان
دستگاههای ذی‌ربط غیر عضو با دعوت رییس کمیته و
‌با حق رای به هنگام بحث درباره موضوع مرتبط حسب مورد عضو کمیته برنامه‌ریزی
شهرستان خواهند بود.

‌ماده ۵ – برای اجرای پروژه‌های مناطق عشایری و روستاهای مرزی و توسعه نیافته ده درصد (%۱۰) ، در سایر بخشها و روستاها ‌بیست درصد (%۲۰)، در شهرهای زیر پنجاه هزار نفر سی‌ درصد (%۳۰) و در شهرهای بالای پنجاه هزار نفر پنجاه درصد (%۵۰) اعتبار آنها به ‌صورت خودیاری توسط مردم پرداخت می‌شود. وجوهی که بابت خودیاری داوطلبانه و مشارکت برای اجرای طرح‌های عمرانی پرداخت ‌می‌شود، در مورد مؤدیان مالیاتی از درآمد مشمول مالیات آنان کسر می‌شود.

‌تبصره ۱ – بر اساس بند (‌الف) تبصره (۳۷) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، مناطق توسعه نیافته به استناد جز (۴) از بند (ب ( ‌راهکارهای اجرایی فصل هشتم سند برنامه تعیین می‌شوند.

‌تبصره ۲ – مجموع خودیاری و سهم هر پروژه از محل اعتبار ردیف (۵۰۳۰۷۹) باید برای تکمیل عملیات اجرایی پروژه و بهره ‌برداری از آن کفایت کند.

‌تبصره ۳ – خودیاری می‌تواند به صورت نقدی، جنسی از جمله زکات، منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی باشد. خودیاری ‌غیرنقدی توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط یا دفتر فنی استانداری براساس آخرین فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه تقویم ریالی می‌شود.

‌تبصره ۴ – پرداخت هر گونه وجهی از بودجه عمومی برای اجرای پروژه‌های مذکور، منوط به پرداخت وجه خودیاری یا اجرای پروژه ‌به میزان تعیین شده در قانون توسط متعهد خودیاری است.

‌ماده ۶ – ده درصد (%۱۰) از اعتبارات ردیف (۵۰۳۰۷۹) برای تکمیل و تجهیز مساجد، کانونهای قرآن و مجتمعهای اسلامی به صورت ‌تکلیفی در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی هر استان قرار خواهد گرفت.

‌ماده ۷ – در هر استان باید حداکثر سی درصد (%۳۰) اعتبارات اختصاص یافته از محل ردیف (۵۰۳۰۷۹) در شهرها و حداقل هفتاد ‌درصد (%۷۰) آن در روستاها و مناطق عشایری هزینه شود.

‌ماده ۸ – از محل اعتبار موضوع این تبصره، شروع پروژه‌هایی که به تنهایی قابل بهره برداری نباشند و بیش از چهار صد میلیون (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۴۰۰) ریال هزینه داشته باشند، ممنوع است.

‌ماده ۹ – کلیه وجوه خودیاری برای اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی استانی که توسط کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تعیین شده ‌است، باید با معرفی دستگاه اجرایی به حساب خاصی که به همین منظور تحت عنوان “‌خودیاری” توسط نمایندگی خزانه معین در استان ‌افتتاح می‌شود، واریز شود.

‌تبصره ۱ – در صورتی که خودیاری اخذ شده بابت اجرا و تکمیل پروژه‌هایی باشد که به نحوی از بودجه عمومی دولت به آنها اعتبار ‌اختصاص یافته است (‌اعم از اعتبار ردیف (۵۰۳۰۷۹) یا دیگر اعتبارات قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور) وجوه موضوع این ماده به منظور ‌اجرای هزینه پروژه‌های مورد نظر به حساب پرداخت طرح‌های عمرانی ذی حسابی مربوط منتقل می‌شود تا پس از اصلاح و مبادله ‌موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد.

‌تبصره ۲ – در صورتی که خودیاری اخذ شده بابت اجرای پروژه ای باشد که همه آن از
محل خودیاری مردم تأمین اعتبار شده باشد،
‌خودیاری مذکور بابت وجوه موضوع این ماده به طور مستقیم در اختیار دستگاه اجرایی
قرار می‌گیرد. دستگاه اجرایی این گونه پروژه‌ها ‌مکلف به حفظ و نگهداری کلیه اسناد مالی مربوط می‌باشد.

‌ماده ۱۰ – دستگاه اجرایی مکلف است میزان و شرح عملیاتی را که از محل خودیاری
تأمین شده است، همچنین هزینه انجام شده را
‌به تفکیک پروژه، هر شش ماه یک بار به سازمان برنامه و بودجه استان گزارش کند.
سازمان برنامه و بودجه استان عملکرد پروژه‌ها را به
‌مرکز ارسال می‌کند تا پس از جمع بندی، گزارش عملکرد برای ارایه به هیات دولت و
کمیسیونهای برنامه و بودجه، شوراها و امور داخلی
کشور و امور اقتصادی و دارایی و تعاون مجلس شورای اسلامی تهیه شود.

‌ماده ۱۱ – مصرف مانده وجوه مربوط به خودیاری در سال بعد بلامانع است.

‌ماده ۱۲ – یک نسخه از موافقتنامه‌های مبادله شده مربوط به سهم اعتبارات مناطق توسعه نیافته موضوع این تبصره به دفتر امور ‌مناطق محروم کشور – ریاست جمهور ارسال می‌شود.

‌ماده ۱۳ – به منظور تکمیل طرح‌های ملی و استانی نیمه تمامی که حداقل چهل درصد (%۴۰) عملیات و هزینه‌های آن توسط افراد ‌خیر یا با مشارکت آنها ساخته و پرداخت شده است و همچنین طرح‌های استانی در حال اجرا، اعتبار ردیف (۵۰۳۱۵۶)- کمک به پروژه‌های ‌نیمه تمام مردمی موضوع بند (ب) تبصره (۱۶) – به شرح زیر اختصاص می‌یابد:
۱ – وزارت آموزش و پرورش: پنجاه و هفت میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۵۷) ریال
۲ – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: پانزده میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۱۵) ریالُّ
۳ – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: پنج میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۵) ریال
۴ – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: پنج میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۵) ریال
۵ – سازمان تربیت بدنی: پنج میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۵) ر یال
۶ – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران: نه میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۹) ریال
۷ – نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: دو میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۲) ریال.

‌تبصره ۱ – مبلغی که توسط دولت برای تکمیل هریک از طرحها اختصاص می‌یابد، حداکثر معادل یک و نیم برابر مبلغی است که ‌توسط افراد خیر پرداخت می‌شود.

‌تبصره ۲ – به دستگاههای اجرایی فوق اجازه داده می‌شود برای اتمام طرح‌های در دست اجرای استانی از اعتبارات مذکور نیز مبلغی ‌اختصاص دهند.

‌تبصره ۳ – دستگاههای اجرایی فوق موظفند نسبت به ارایه پیشنهاد اعتبار در چارچوب مصوب (‌موضوع ردیف ۵۰۳۱۵۶) و تفکیک ‌طرح‌های تکمیلی ملی و استانی که چهل درصد (%۴۰) عملیات و هزینه‌های آن توسط افراد خیر ساخته و پرداخت شده است، همچنین ‌طرح‌های نیمه تمام استانی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اقدام کنند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور