اساسنامه مؤسسه جهاد استقلال

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۲/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۳/۰۲

‌شماره: ۱۵۳۲۷ت۲۰۲۲۵ه
‌تاریخ:۱۳۷۹.۲.۲۰

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۲.۱۴ بنا به پیشنهاد شماره ۲۲۴۷۲‌و مورخ ۱۳۷۷.۶.۱۱ وزارت جهاد سازندگی و به استناد تبصره (۲) ‌بند (۱۲) قانون الحاق بندهای (۱۱) و (۱۲) به قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی – مصوب – ۱۳۷۶ اساسنامه مؤسسه ‌جهاد استقلال را به شرح زیر تصویب نمود:

‌اساسنامه مؤسسه جهاد استقلال

‌فصل اول – کلیات:

‌ماده ۱ – نام مؤسسه جهاد استقلال است که در قالب مؤسسه عمومی غیر دولتی اداره و در این اساسنامه اختصاراً” مؤسسه نامیده ‌می‌شود و مرکز آن تهران است.

‌ماده ۲ – مؤسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری است که مطابق این
اساسنامه و قوانین و مقررات ناظر
‌بر مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی اداره می‌شود.

‌ماده ۳ – موضوع فعالیت مؤسسه عبارت است از:
-۱ طراحی ، احداث و اداره واحدهای صنعتی و تولیدی و ارایه انواع خدمات مورد نیاز
بخش کشاورزی و توسعه روستایی.
-۲ انجام امور فرهنگی ، آموزشی و تحقیقاتی.
-۳ مبادرت به انجام فعالیتهای بازرگانی اعم از صادرات و واردات مربوط به موارد
موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده.

‌تبصره – در اجرای مفاد موضوع این ماده مؤسسه صرفاً از طریق شرکتهای تابعه یا از
طریق جلب یا قبول مشارکت با سایر اشخاص
‌حقوقی یا با همکاری اشخاص حقیقی دیگر اقدام می‌نماید.

‌ماده ۴ – فعالیت شرکتها و مؤسسات وابسته به مؤسسه با شخصیت حقوقی و مالی مستقل به
شرح زیر ادامه می‌یابد و اساسنامه آنها حداکثر ظرف‌ مدت سه ماه از تاریخ تصویب این
اساسنامه در چارچوب این اساسنامه اصلاح و به تصویب مجمع عمومی آنها می‌رسد.

‌شرکت نهاده های دامی جاهد

‌شرکت سرمایه گذاری و خدمات صنایع روستایی ، عشایری جاهد

‌شرکت صنایع پلاستیک جهاد زمزم

‌شرکت جها د سبز

‌شرکت جهاد حفاری

‌شرکت جهاد رازی
‌مؤسسه فرهنگی و ورزشی جهادگران
‌مؤسسه فرهنگی و هنری شقایق روستا


‌تبصره ۱ – هیات مدیره مؤسسه به عنوان مجمع عمومی شرکتها و مؤسسات فوق الذکر اتخاذ
تصمیم می‌کند.

‌تبصره ۲ – شرکتهای وابسته به مؤسسه بدون توجه به مالکیت سهام آنها می‌توانند با
رجوع به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی
‌کشور رتبه پیمانکاری اخذ نمایند.

‌تبصره ۳ – ایجاد هرگونه شرکت جدید توسط مؤسسه ممنوع است و شرکتهای وابسته نیز با
تصویب مجمع عمومی مؤسسه
‌می‌توانند شرکت جدید ایجاد کنند که در این صورت بیش از پنجاه در صد سهام شرکتهای
جدید باید متعلق به بخش خصوصی باشد.

‌ماده ۵ – مجمع عمومی مکلف است حداکثر ظرف یک سال پس از لازم الاجرا شدن این
اساسنامه وضعیت کلیه شرکتها و مؤسسات
‌وابسته را از نظر ادامه فعالیت ، ادغام یا انحلال ، در جهت کاهش تعداد آنها مشخص
کند و نتیجه را به هیات دولت ارایه نماید.

‌تبصره ۱ – در صورت ادغام شرکتهای تابعه براساس تکلیف قانون الحاق بندهای (۱۱) و
(۱۲) به قانون فهرست نهادها و مؤسسات
‌عمومی غیر دولتی – مصوب -۱۳۷۶ مؤسسه یا هریک از شرکتها و مؤسسات تابعه آن که
امکانات شرکت ادغام شده را به عهده گرفته اند
‌متعهد به انجام تعهدات شرکت ادغام شده خواهند بود.

‌تبصره ۲ – مجمع عمومی در خصوص واگذاری سهام شرکتهایی که به طریق فوق تعیین تکلیف
می‌شوند به کارکنان مؤسسه ،
‌شرکتهای وابسته و ایثارگران جهاد سازندگی تصمیمات مقتضی را اتخاذ می‌نماید.

‌فصل دوم – ارکان مؤسسه :

‌ماده ۶ – ارکان مؤسسه عبارت است از:
‌الف – مجمع عمومی
ب – هیات مدیره
پ – مدیر عامل
ت – بازرس قانونی

‌ماده ۷ – اعضای مجمع عمومی متشکل است از:
‌الف – وزیر جهاد سازندگی (‌رییس مجمع)
ب – وزیر امور اقتصادی و دارایی
پ – رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

‌ماده ۸ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عبارت است از:
-۱ تعیین خط مشی کلی و سیاستهای اجرایی مؤسسه.
-۲ بررسی ، اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی مؤسسه پس از استماع
گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی مؤسسه.
-۳ بررسی و تصویب بودجه پیشنهادی هیات مدیره.
-۴ نصب و عزل اعضای هیات مدیره و مدیر عامل به پیشنهاد رییس مجمع.
-۵ تصویب آیین‌نامه های مالی ، معاملاتی، اداری ، استخدامی و سایر آیین‌نامه های
مورد نیاز مؤسسه.
-۶ تصویب تشکیلات مؤسسه.
-۷ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیات مدیره و مدیر عامل همچنین حق الزحمه بازرس قانونی.
-۸ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول یا غیر قابل وصول براساس پیشنهاد
هیات مدیره.
۹ – اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع دعاوی به داوری و همچنین صلح و سازش و استرداد
دعاوی از مراجع ذی صلاح با رعایت قوانین و
‌مقررات مربوط .
-۱۰ اتخاذ تصمیم در مورد عضویت مؤسسه در سازمانها و مؤسسه های داخلی و بین‌المللی
با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
-۱۱ اتخاذ تصمیم در خصوص ادغام یا انحلال شرکتها بنا به پیشنهاد هیات مدیره پس از
اجرای ماده (۴) این اساسنامه.
-۱۲ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید ، فروش یا واگذاری اموال غیرمنقول.
-۱۳ اتخاذ تصمیم در خصوص سرمایه گذاری و مشارکت با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.
-۱۴ اتخاذ تصمیم در مورد اصلاحات یا تغییرات اساسنامه و پیشنهاد آن به هیات وزیران جهت تصویب.

‌ماده ۹ – جلسه های مجمع عمومی حداقل سالی دوبار برای تصویب بودجه و ارزیابی
عملکرد مؤسسه و سایر موارد مندرج در ماده (۸) این اساسنامه بنا به دعوت رییس مجمع تشکیل می‌شود.

‌تبصره – تشریفات مربوط به نحوه و زمان دعوت ، حفظ و نگهداری صورتجلسات و مصوبات ، حد نصاب معتبر جهت تصمیمات
‌مجمع عمومی و سایر موارد به تصویب مجمع عمومی می‌رسد .

‌ماده ۱۰ – هیات مدیره مؤسسه مرکب از سه یا پنج نفر عضو است. رییس و سایر اعضای
هیات مدیره از بین اشخاص واجد
‌صلاحیت و مورد اعتماد با پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی برای مدت دو سال
انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان
‌بلامانع است. جلسات هیات مدیره با حضور سه نفر رسمیت یافته و تصمیمات آنها با رای
اکثریت کل اعضای هیات مدیره معتبر است.

‌تبصره ۱ – پس از پایان دوره تصدی هیات مدیره تا زمانی که هیات مدیره جدید انتخاب
نشده است هیات مدیره سابق همچنان
‌وظایف خود را انجام می‌دهد.

‌تبصره ۲ – در صورت فوت، استعفا یا عزل هر یک از اعضای هیات مدیره به هر علت ، مدت تصدی مسئولیت عضو جدید همراه با ‌سایر اعضا پایان می‌پذیرد .

‌ماده -۱۱ وظایف و اختیارات هیات مدیره عبارت است از:
-۱ پیشنهاد خط مشی کلی مؤسسه به مجمع عمومی.
-۲ اجرای مصوبات مجامع عمومی.
-۳ تهیه و تنظیم گزارش عملکرد سالانه ، صورتهای مالی و تسلیم آنها به بازرس قانونی و مجمع عمومی.
-۴ پیشنهاد و تنظیم بودجه سالانه مؤسسه به مجمع عمومی .
-۵ پیشنهاد به مجمع عمومی در خصوص انحلال یا ادغام شرکتهای وابسته در داخل کشور.
-۶ پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و ارایه به مجمع عمومی.
۷ – تهیه و تنظیم آیین‌نامه های اداری ، مالی ، استخدامی ، معاملاتی و سایر
آیین‌نامه های مورد نیاز مؤسسه جهت پیشنهاد به مجمع ‌عمومی.
۸ – پیشنهاد اصلاح و تغییر در مواد اساسنامه به مجمع عمومی .
-۹ بررسی و تایید استفاده از انواع تسهیلات بانکی جهت نیل به اهداف مؤسسه .
-۱۰ پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور یا داوران ، ختم دعوی از طریق سازش
با رعایت قوانین و مقررات جاری و ارایه به ‌مجمع عمومی .
-۱۱ نظارت بر حسن جریان امور اجرایی مؤسسه و عملکرد مدیر عامل.
۱۲ – تعیین نماینده مؤسسه در شرکتهای وابسته یا شرکتهایی که با مشارکت مؤسسه ایجاد شده اند.
-۱۳ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص کلیه امور مؤسسه در حدود اساسنامه به جز
موضوعهایی که اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت ‌مجمع عمومی است.

تبصره – هیات مدیره می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید .

‌ماده-۱۲ مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی است که از بین اعضای هیات مدیره یا خارج
از آن با پیشنهاد هیات مدیره و تصویب
‌مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی منصوب می‌شود. مدیر
عامل مسئول حسن اداره و انجام امور و
‌حفظ حقوق ، منافع و اموال مؤسسه می‌باشد و در برابر هیات مدیره مسئول است انتخاب مجدد مدیر عامل بلامانع است.

‌ماده -۱۳ حدود وظایف و اختیارات مدیر عامل عبارت است از :
-۱ اجرای مصوبات هیات مدیره مطابق با مفاد این اساسنامه و آیین‌نامه های مربوط.
-۲ مدیر عامل با رعایت مصوبات هیات مدیره دارای همه گونه حقوق و اختیار در حدود
مقررات اساسنامه و بودجه مصوب می‌باشد و
‌نماینده قانونی و تام الاختیار مؤسسه بوده و دارای تمام اختیاراتی است که برای
اداره امور مؤسسه لازم است .
-۳ افتتاح انواع حسابهای بانکی و استفاده از آنها به نام مؤسسه با رعایت ماده (۲۲) اساسنامه.
-۴ انجام کلیه معاملات و انعقاد هرگونه قرارداد با شرکتها و مؤسسات و بانکها و
ادارات و سازمانهای دولتی و خصوصی و اشخاص حقیقی
‌و حقوقی در رابطه با موضوع فعالیت و هدفهای مؤسسه با رعایت مقررات مربوط.
-۵ مسئولیت اداره کلیه امور مؤسسه اعم از اعمال نظارتهای مالی و محاسباتی ، مدیریت
امور کارکنان و تشکیلات ، معاملات ، حفظ
‌اموال و داراییها و نظارت مستمر درام ور اداری مالی و فنی و تحقیقاتی.
-۶ برگزاری مناقصه و مزایده در جهت خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول مؤسسه در
چارچوب آیین‌نامه های مصوب.
-۷ اخذ وام از بانکها و مؤسسات اعتباری و اشخاص با تصویب هیات مدیره.
۸ – رهن گذاردن اموال غیرمنقول مؤسسه با رعایت مفاد اساسنامه و تصویب هیات مدیره .
۹ – طرح و اقامه دعاوی و دفاع و جوابگویی هرگونه دعوی حقوقی و جزایی در کلیه مراحل
دادرسی با حق تعیین وکیل با حق توکیل ‌غیر و تعیین کارشناس.
-۱۰ بررسی و پیشنهاد نصب و عزل اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکتها و مؤسسات تابعه به هیات مدیره.
۱۱ – تدوین و تنظیم بودجه پیشنهادی حسب سیاستها و خط مشی کلی مؤسسه و ارایه به هیات مدیره.
-۱۲ تنظیم گزارش عملکرد و سود و زیان و گزارش تفریغ بودجه سالانه مؤسسه و ارایه به هیات مدیره طی فرصتهای قانونی.

‌تبصره – مدیر عامل می‌تواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به هریک از معاونان و یا مدیران و یا کارکنان مؤسسه ‌واگذار نماید.

‌ماده ۱۴ – بازرس قانونی مؤسسه ، سازمان حسابرسی است.

‌فصل سوم – سایر مقررات :

‌ماده ۱۵ – سال مالی مؤسسه از اول فروردین ماه هرسال آغاز و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد.

‌ماده -۱۶ حسابهای مؤسسه در آخر اسفند ماه هرسال بسته می‌شود و مواعد مقرر در خصوص
ارایه ترازنامه و حساب سود و زیان سال
‌مالی مؤسسه به بازرس قانونی و مجمع عمومی، حسب مقررات قانون تجارت و سایر مقررات مربوط است.

‌ماده -۱۷ کلیه اموال و داراییهای متعلق به مؤسسه در شرکتهای وابسته جزو اموال و داراییهای مؤسسه باقی می‌ماند.

‌ماده -۱۸ در صورت انحلال مؤسسه اموال متعلق به آن در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا مطابق قانون محاسبات عمومی کشور نسبت به آنها تعیین‌تکلیف شود.

‌ماده ۱۹ – ارزیابی داراییهای مؤسسه طبق موازین و اصول متداول پذیرفته شده
حسابداری به عمل می‌آید، در ترازنامه باید استهلاک اموال در نظر گرفته‌شود ولو
آنکه پس از وضع استهلاک و اندوخته ها سودی باقی نماند. پایین آمدن ارزش دارایی
ثابت در اثر استهلاک خواه براثر تغییرات فنی و خواه به‌علل دیگر در استهلاک منظور می‌گردد.

‌ماده ۲۰ – برای جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارایی و زیانها و هزینه‌های احتمالی باید ذخیره لازم منظور گردد.

‌ماده -۲۱ تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان از طرف مجمع عمومی به منزله مفاصا حساب برای هیات مدیره است.

‌ماده -۲۲ حق امضای کلیه قراردادها، چکها، سفته ها، بروات ، اوراق و اسناد مالی
تعهدآور با مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره
‌است . مدیر عامل می‌تواند حق امضای خود را در حدود مقررات و آیین‌نامه های مصوب
به هریک از کارکنان مؤسسه تفویض نماید و این
‌امرنافی مسئولیت مدیرعامل در قبال امضای اسناد فوق الذکر نیست.

‌ماده -۲۳ سود مؤسسه در اجرای بند (۴) تبصره (۲) ماده واحده قانون الحاق بندهای (۱۱) و (۱۲) به قانون فهرست نهادها و ‌مؤسسات عمومی غیر دولتی – مصوب ۱۳۷۶ – در چارچوب وظایف قانونی وزارت جهاد سازندگی به تشخیص وزیر جهاد سازندگی به مصرف‌ می‌رسد.

‌تبصره – در اجرای ماده (۱۷۲) قانون مالیاتهای مستقیم حداکثر تا یک درصد (%۱) از
درآمدهای مؤسسه و شرکتهای تابعه به شماره حسابی که تعیین‌ می‌شود واریز می‌شود تا
بر اساس دستورالعملی که توسط هیات مدیره پیشنهاد می‌شود و به تایید وزیر جهاد
سازندگی می‌رسد در جهت رفع مشکلات‌مالی جانبازان ، ایثارگران ، خانواده شهدا و
سایر افراد واجد شرایط جهاد سازندگی هزینه شود.‌مبلغ فوق از نظر مالیات به عنوان
هزینه قابل قبول تلقی و‌طبق ضوابط قابل پذیرش و پرداخت می‌باشد.

‌ماده ۲۴ – نحوه تطبیق وضعیت استخدامی آن دسته از اعضای رسمی وزارت جهاد سازندگی که به این مؤسسه و شرکتهای وابسته ‌انتقال می‌یابند به موجب آیین‌نامه های خواهد بود که بنابه پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی می‌رسد.

‌ماده -۲۵ منابع مالی مؤسسه از طریق همیاری مردمی ، قبول وجوه نقد، صلح و هبه اموال منقول و غیرمنقول یا منافع آنها که ‌از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی به مؤسسه اهدا می‌گردد، همچنین سود شرکتهای وابسته تامین می‌شود.

‌ماده ۲۶- مؤسسه موظف است در اساسنامه شرکتهای وابسته پیش بینی لازم را برای قابلیت واگذاری سهام تقویم شده آن شرکتها ‌به کارکنان مؤسسه ، شرکتهای وابسته و ایثارگران جهاد سازندگی بنماید.

ماده ۲۷ -‌ [اصلاحی ۱۳۷۹/۱۱/۱۶]
کلیه اموال و داراییهای امانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای تابع نزد مؤسسه و شرکتهای وابسته در قالب اجاره به شرط تملیک‌ ده ساله به مؤسسه و شرکتهای وابسته بر اساس قیمت گذاری به ارزش کارشناسی منتقل می‌شود.

‌ماده -۲۸ مواردی که تکلیف خاصی برای آنها در این اساسنامه پیش بینی نشده تابع سایر قوانین و مقررات مربوط است.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور