آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۱/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۲/۲۷

‌شماره: ۴۳۹۴ت۲۲۷۷۵ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۲.۱۲

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱.۳۱ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی و به استناد بند (ه) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – تعاریف و مفاهیم
‌الف – بورسیه: به دانشجویی اطلاق می‌گردد که با رعایت ضوابط، کلیه هزینه های ریالی و ارزی وی از طرف دولت پرداخت گردد.
ب – اعزامی (‌ارزبگیر) : به دانشجویی اطلاق می‌گردد که با رعایت ضوابط و مجوز ارزی دولت ، هزینه های ریالی خود را پرداخت ‌می‌کند.

‌ماده ۲ – در مواردی که به منظور بازگشت دانشجویان بورسیه و اعزامی و انجام تعهدات مربوط، تضمین از ضامن اخذ گردیده است، ‌ضامن مکلف به استرداد هزینه ها وارزهای مصرف شده می‌باشد. در هر صورت بدهی ضامن بیشتر از کل بدهی دانشجو نخواهد بود.

‌ماده ۳ – مبلغی که از ضامن دانشجو مطابق این آیین‌نامه دریافت می‌گردد، پس از واریز به حساب مربوط به موضوع بند (ه ( ‌تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، از میزان بدهی دانشجو کسر خواهد شد.

‌ماده ۴ – اداره گذرنامه پس از صدور حکم قطعی دادگاههای عمومی مبنی بر محکومیت دانشجو یا ضامن به پرداخت مطالبات ‌مربوط، نسبت به ممنوع الخروجی آنان تا استهلاک کامل بدهی اقدام خواهد نمود.

‌ماده ۵ – وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از دانشجویان بورسیه معادل ارزهای پرداختی (‌حسب مورد مابه التفاوت ریالی به بالاترین نرخ روز) در زمان بازپرداخت با احتساب سایر هزینه های ریالی و از دانشجویان اعزامی معادل ما ‌به التفاوت ریالی بالاترین نرخ روز و نرخ پرداخت شده قبلی را دریافت و به حساب مربوط واریز می‌نماید.

‌تبصره ۱ – در مواردی که ضامن مکلف به استرداد هزینه ها و ارزهای مصرف شده گردیده است ، برای تقویم ریالی بدهی ضامن ‌مطابق این ماده عمل خواهد شد.

‌تبصره ۲ – بالاترین نرخ روز ارز (‌واریز نامه ای یا مشابه آن)، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای هر ماه تعیین و ‌اعلام می‌شود و تا پایان همان ماه ملاک عمل و مبنای محاسبه خواهد بود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور