‌آیین‌نامه اجرایی بند (۲) تبصره (۲۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۱/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۲/۰۳

‌شماره: ۵۰۱ت۲۲۷۱۳ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱.۲۰


‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱.۱۴ بنابه پیشنهاد سازمان بهزیستی کشور و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد ‌تبصره (۵۰)‌ قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند (۲) تبصره (۲۴) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – منظور از واگذاری در این آیین‌نامه واگذاری مدیریت ارایه خدمات با اجاره اموال منقول و غیر منقول به طریق مشارکت ‌می‌باشد.


‌ماده ۲ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۵/۲۶]
مدیریت مراکز موضوع این آیین‌نامه به اشخاص حقوقی تعاونی‌های کارکنان بهزیستی، مؤسسات خیریه‌ای، ‌تشکل‌های هیات‌ امنایی ، مؤسسات غیر انتفاعی، شرکت‌های تعاونی و خصوصی و اشخاص حقیقی واگذار می‌گردد.

‌تبصره ۱ – [حذفی ۱۳۷۹/۵/۲۶]


‌ماده ۳- مراعات کامل و دقیق ضوابط و شرایط عمومی و تخصصی مندرج در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و رعایت حداقل ‌استانداردهای مصوب‌ سازمان بهزیستی برای اداره مراکز واگذار شده و انجام و ارایه خدمات (‌حسب مورد) الزامی بوده و سازمان بهزیستی ‌موظف به اعمال نظارت‌های قانونی‌ در دوره قرارداد است.


‌ماده ۴ – تایید صلاحیت عمومی و تخصصی متقاضیان اداره مراکز مشمول (‌اشخاص حقیقی و حقوقی) قبل از اقدام به عقد قرارداد ‌مدیریت و یا‌ مشارکت می‌باید مورد بررسی و تایید سازمان بهزیستی در هر یک از استان‌های مربوط قرار گرفته باشد.


‌ماده ۵ – موضوع واگذاری از طریق روزنامه‌های کثیر الانتشار به اطلاع عموم می‌رسد.


‌ماده -۶ قرارداد واگذاری مدیریت مراکز موضوع این آیین‌نامه ترجیحاً در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌گردد.

‌تبصره – چگونگی مراقبت و نگهداری اموال منقول و غیر منقول مراکز واگذاری در قراردادهای مربوط ذکر خواهد شد.


‌ماده ۷ – به سازمان بهزیستی اجازه داده می‌شود در قبال معرفی افراد به مراکزی که بر اساس این آیین‌نامه واگذاری مدیریت ‌می‌گردد، تخفیف‌هایی را در‌ قراردادهای مربوط به واگذاری مدیریت موضوع این آیین‌نامه اعمال نماید.


‌ماده ۸ – کارکنان رسمی شاغل در مراکز موضوع این آیین‌نامه و سایر کارکنان سازمان بهزیستی کشور می‌توانند با حفظ پست ‌سازمانی در مراکز واگذار‌شده مأمور به خدمت گردند.

‌تبصره – حقوق و مزایای مستمر کارکنان مأمور به خدمت در مراکز مزبور از طریق سازمان بهزیستی پرداخت می‌گردد و معادل آن از ‌سر جمع پرداخت‌های‌ ماهانه سازمان بهزیستی بابت مشارکت در تأمین بخشی از هزینه‌های نگهداری و توانبخشی و آموزش معلولان و ‌سالمندان و کودکان مراکز شبانه روزی‌ و روزانه و مجتمع‌های حمایتی موضوع قرارداد کسر می‌گردد و مزایای غیر مستقیم کارکنان توسط ‌طرف قرارداد، تأمین و پرداخت می‌شود.


‌ماده ۹ – روستایاران و خدمه روستایی شاغل در مجتمع‌های خدمات بهزیستی روستایی تابع مقررات خود خواهند بود.


‌ماده ۱۰ – ساعات کار کارکنان مأمور به خدمت برابر قوانین مربوط و بر اساس برنامه تنظیمی مراکز می‌باشد.


‌ماده ۱۱ – تخلفات اداری کارکنان مأمور به خدمت حسب مورد در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری (‌در مورد کارکنان رسمی قانون ‌استخدام کشوری)‌ و کمیته‌های انضباطی قانون کار (‌در مورد کارکنان مشمول قانون کار) قابل رسیدگی می‌باشد.


‌ماده ۱۲ – کارکنان رسمی مراکز مزبور در صورت عدم تمایل خدمت در مراکز موضوع این آیین‌نامه می‌توانند به سایر مراکز سازمان ‌انتقال و به پست‌های‌ سازمانی متناسب با مدارک تحصیلی و تجربه منصوب گردند. در صورت فقدان پست ثابت سازمانی برای تخصیص به‌ این گروه از کارکنان طبق قوانین و‌ مقررات مربوط با آنان رفتار خواهد شد.


‌ماده ۱۳ – در رابطه با کارکنان غیر رسمی شاغل در مراکز موضوع این آیین‌نامه بر اساس مصوبه شورای عالی اداری به شماره ۱۳۷۸۴ .‌دش مورخ ۷۵.۱۲.۱ موضوع تعیین تکلیف نیروهای انسانی واحدهای منحله یا واگذار شده رفتار خواهد شد.


‌ماده ۱۴ – اشخاص حقیقی یا حقوقی که با مراعات موازین و ضوابط اجرایی و از طریق قرارداد، مدیریت اداره مراکز به آنها واگذار ‌می‌شود، اجازه دارند‌که تا %۴۰ نیروی انسانی شاغل را بر اساس تشکیلات مصوب آن کاهش دهند.

‌تبصره – نیروهای کاهش یافته در هر یک از شهرستان‌ها و یا استان‌های ذیربط در اختیار ادارات بهزیستی شهرستان و یا سازمان ‌بهزیستی استان مربوط‌ قرار می‌گیرند تا مطابق مقررات قانونی و در چارچوب تشکیلات و پست‌های مصوب در خصوص چگونگی وضعیت‌ آنان تصمیم‌گیری و اقدام نمایند.


‌ماده ۱۵ – سازمان بهزیستی مکلف است در واگذاری مدیریت مراکز موضوع این جز تبصره، سقف حداکثر بیست و پنج درصد (%۲۵) ‌در سطح کشور‌ را رعایت نماید.


‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور