‌واگذاری مالکیت سهام دولتی شرکت ملی نفت ایران نسبت به شصت و شش درصد از سهام شرکت ملی نفت کش ایران به‌ صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۲/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۲/۱۲

‌شماره:. ۸۱۲۴ت۲۲۸۹۷ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۲.۲

‌تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد نحوه اجرای بندهای (ج) و (ی) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور که براساس اصل یکصد‌ و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تصویبنامه شماره ۳۱۴ت۲۲۷۵۶ه مورخ ۱۳۷۹.۱.۳۰ به عنوان تصمیم هیات‌وزیران اتخاذ شده است، به شرح زیر ابلاغ می‌شود:

۱ – مالکیت سهام دولتی شرکت ملی نفت ایران (‌سهامی خاص) نسبت به شصت و شش (%۶۶) از سهام و سایر حقوق و امتیازات مربوط آن در شرکت‌ ملی نفتکش ایران (‌سهامی خاص) به نسبت مساوی به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شود تا طبق مقررات قانون‌ تجارت و با رعایت سایر مقررات مربوط اداره شود. قیمت واگذاری براساس نرخ اعلامی توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران خواهد بود.

۲ – صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی موظفند اقدامات قانونی را در مورد مالکیت سهامی که طبق این تصمیم‌نامه به آنها واگذار‌ شده است، معمول دارند.

۳ – صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی موظفند حداکثر یک هفته پس از ابلاغ این تصمیم نامه، درخواست خود را مبنی بر قیمت‌گذاری توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران به سازمان اخیر الذکر اعلام کنند.

۴ – سازمان بورس اوراق بهادار تهران مکلف است حسب درخواست سازمانهای بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ‌ درخواست نسبت به قیمت گذاری سهام واگذار شده طبق ضوابط بورس اوراق بهادار تهران اقدام و گزارش مربوط را به سازمانهای یاد شده اعلام نماید.

۵ – سازمانهای بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی موظفند حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ وصول اعلامیه قیمت گذاری سازمان بورس اوراق‌ بهادار تهران، مراتب را برای ثبت در دفاتر قانونی به مراجع ذی‌ربط از جمله شرکت ملی نفت ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (‌خزانه‌داری کل‌ کشور) و سازمان برنامه و بودجه اعلام نمایند.

۶ – وزارت امور اقتصادی و دارایی ( خزانه‌داری کل کشور) و دستگاههای ذی‌ربط معادل مبالغ قیمت واگذاری سهام به صندوق بازنشستگی کشوری و‌ سازمان تأمین اجتماعی را که در اجرای بند (ج) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور تعیین می‌شود از یک طرف به حساب فیمابین‌ خزانه‌داری کل و شرکت ملی نفت ایران، بابت مطالبات خزانه‌داری کل ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی (‌سرمایه گذاری ثابت) انتفاعی موضوع ماده (۳۲) قانون برنامه و بودجه کشور – مصوب -۱۳۵۱ که به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد و یا دیگر مطالبات خزانه منظور و به همان میزان مطالبات‌یاد شده تسویه شده تلقی و از طرف دیگر به حساب فیمابین صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی بابت رد دیون دولت منظور خواهد‌شد.

۷ – از تاریخ انتقال سهام موضوع این تصمیم نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط، به مدت پنج سال حق انتخاب نصف به اضافه یک نفر از اعضای‌ هیات مدیره شرکت یاد شده به شرکت ملی نفت ایران واگذار می‌شود.

۸ – با انتقال سهام شرکت ملی نفتکش ایران (‌سهامی خاص)، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی به نسبت سهام واگذار شده،‌ متعهد تضمینهای صادر شده توسط شرکت ملی نفت ایران بابت تضمین قراردادهای ساخت نفتکشهای جدید خواهند بود. ‌صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی موظفند سهام واگذاری طبق این تصمیم نامه را در قبال تضمینهای صادر شده توسط شرکت ملی‌ نفت ایران نزد آن شرکت تودیع نمایند.

۹ – هزینه مالیات فروش و نقل و انتقال به عهده شرکت ملی نفت ایران بوده و سایر هزینه‌های مورد نیاز برای انجام تشریفات قانونی موضوعات این‌ تصمیم نامه بالمناصفه بین فروشنده از یک طرف و خریداران از سوی دیگر تقسیم خواهد شد. سهم هزینه خریداران نیز متناسب با سهام خریداری آنان‌خواهد بود.

۱۰ – صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی می‌بایست با رعایت قوانین و مقررات مربوط ظرف دو سال پس از آزادسازی سهام‌ موضوع بند (۸) این تصمیم نامه، اقدامات لازم را در جهت پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار تهران و سپس واگذاری سهام در مدت سه سال به عموم‌ مردم فراهم نمایند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور