۱: استاد
۱- فراهم آوردن زمینههاى مساعد قانونى و اجرایى براى جذب و گزینش استادان شایسته از نظر علم، ایمان، تقوا، تعهد و آگاهى و پایبندى به مبانى و آرمانهاى نظام جمهورى اسلامى ایران.
۲- جذب و گزینش استادان و مدرسان دروس معارف اسلامى به منظور گزینش استادان و مدرسانى با تواناییها و شایستگىهاى بالاى علمى و معنوى و اخلاقى.
۳- فراهم کردن زمینههاى مناسب مادى و معنوى براى شناسایى و تبیین و تکریم مقام استادان در دانشگاه و جامعه از دیدگاه اسلام به منظور تشویق و ترغیب آنان و افزایش نشاط و تحرک علمى و اجتماعى.
۴- برنامه ریزى به منظور توأم ساختن فعالیتهاى آموزشى و پژوهشى اعضاى هیئت علمى با نقش تربیتى و اخلاقى آنان در مراکز آموزشى و سطح جامعه.
۵- ارتقاى سطح دانش و معرفت دینى، سیاسى و اجتماعى استادان متناسب با رشته تخصصى، علائق و تجارب آنان.
۶- قانونمند کردن فعالیتهاى سیاسى و فرهنگى استادان به منظور فراهم آوردن محیطى سالم و آزاد و مطمئن براى بحث و گفتگو و ارتقاى اندیشه دینى و ایفاى نقش مؤثر آنان.
۷- نظارت و ارزیابى مستمر علمى، اخلاقى و اجتماعى اعضاى هیئت علمى.
۲: دانشجو
۱- ارتقاى سطح بینش اسلامى و اعتقادى دانشآموزان براى ورود به آموزشعالى با توجه به پیوستگى و تلازم میان نظام آموزش عالى با نظام آموزش و پرورش.
۲- گسترش و تقویت ایمان و اعتقاد اسلامى، تهذیب و تزکیه نفس و اعتلاى عقلانى و علمى دانشجویان.
۳- تقویت روحیه آرمانگرایى، کمالجویى، نقادى، آزادگى، ایثارگرى، مشارکتجویى، حقیقتجویى و تشویق و تقویت احساس مسئولیت اجتماعى دانشجویان.
۴- ارتقاى سطح دانش و بینش سیاسى و اجتماعى دانشجویان و تجهیز آنان با تواناییها و قابلیتهاى مورد نیاز براى تحلیل مسائل جامعه و جهان در جهت تحقق آرمانهاى اسلامى.
۵- تشویق و زمینهسازى به منظور مادامالعمر تلقى کردن تحصیل علم به عنوان یک ارزش و فریضه اسلامى.
۶- قانونمند کردن فعالیتهاى فرهنگى و سیاسى دانشجویان به منظور فراهم آوردن محیطى سالم و آزاد و مطمئن براى بحث و گفتگو و تحرک و فعالیت و ارتقاى اندیشه دینى.
۷- حل مشکلات اجتماعى و معیشتى دانشجویان به منظور فراهم آوردن بستر لازم براى فعالیتهاى علمى، فرهنگى و دینى آنان.
۸- نظارت و ارزیابى هدفمند و مستمر علمى و اخلاقى دانشجویان و توصیه و تأکید بر خود ارزیابى آنها.
۳:نظام برنامهریزى فرهنگى
۱- احیا و حفظ و ترویج فرهنگ اصیل اسلام در محیطهاى علمى با استفاده از روشهاى کارآمد و هماهنگ با شئون محیطهاى علمى.
۲- توجه به مبانى اسلامى در تدوین نظام برنامهریزى فرهنگى به منظور تحقق آرمانها و ارزشهاى انقلاب اسلامى.
۳- توجه و تأکید بر توأم بودن نظام برنامهریزى فرهنگى با نظام برنامهریزى درسى،آموزشى، پژوهشى و مدیریت.
۴- توجه به ملازمات و پیوستگى نظام آموزش و پرورش با نظام آموزش عالى در برنامهریزىهاى فرهنگى.
۵- زمینهسازى به منظور ایجاد توانایى بحث و گفتگو و نقد و ارزیابى سایر فرهنگها و تمدنها.
۶- توجه به مقتضیات زمان و نیازها و علائق و رشتههاى تحصیلى دانشجویان در برنامهریزىهاى فرهنگى و ارائه چهرهاى متین و جذاب از آرمانها و ارزشهاى اسلامى.
۷- رعایت ویژگیهاى معمارى اسلامى و ملى در طراحى فضاهاى کالبدى دانشگاه.
۸- توجه و اهتمام ویژه به احداث مساجد و نمازخانهها در مراکز آموزشى و اختصاص امکانات و تسهیلات در خور شأن به آن.
۹- توجه به حفظ عفاف در مراکز آموزشى بویژه روابط بین دانشجویان دختر و پسر و تلاش در جهت فراهم کردن زمینههاى مناسب براى این منظور از قبیل تفکیک کلاسهاى دختران و پسران و کاهش اختلاط آنها.
۱۰- هماهنگى در سیاستگذارى فرهنگى مراکز علمى با رعایت مقتضیات اجرایى.
۱۱- نظارت و ارزیابى هدفمند و مستمر برنامهریزى فرهنگى.
۴: متون و برنامهریزى درسى
۱-طراحى نظام آموزشى، تدوین متون و برنامههاى درسى در تمامى شاخههاى علوم براساس
جهانبینى الهى و پژوهش در پدیدههاى هستى به منظور شناخت و شناساندن آیات الهى در جهان.
۲-توجه به هماهنگى و همسویى علم و دین در طراحى و تدوین برنامهها و متون درسى.
۳-بازنگرى نظام برنامهریزى درسى و اصلاح و تدوین متون درسى با استفاده از روشهاى
نوین و کارآمد علمى و مفاهیم و ارزشهاى اسلامى.
۴-طراحى و تدوین متون و برنامههاى درسى براساس مبانى اسلامى بویژه در رشتههاى
علوم انسانى.
۵-هدایت نظام برنامهریزى درسى به سمت تقویت فضایل اخلاقى و اجتماعى، پرورش قدرت
ابداع و ابتکار و اعتماد به نفس و ایجاد باور به مبانى دینى و التزام به
مسئولیتهاى اجتماعى.
۶-توجه و تأکید بر هماهنگى و تناسب متون اخلاق و معارف اسلامى با نیازهاى جدید و
رشتههاى تحصیلى.
۷-بازشناسى و معرفى مواریث و مفاخر علمى، فرهنگى، تاریخى و معاصر و بهرهگیرى از
آنها در تدوین برنامه ها و متون درسى براى تقویت روحیه خودباورى و استقلالخواهى.
۸-تدوین نظام جامع نظارت و ارزیابى هدفمند و مستمر متون و برنامههاى آموزشى و
درسى.
۵:نظام برنامهریزى آموزشى و پژوهشى
۱-اصلاح و تدوین نظام برنامهریزى آموزشى و پژوهشى با توجه به نیازهاى جامعه و
تحولات روزافزون علوم، با تأکید بر گسترش مرزهاى دانش و براساس مبانى اسلامى.
۲-توجه ویژه به اهمیت رشتههاى علوم انسانى در تربیت و انسان سازى و تأثیرات مثبت
و منفى آنهادر تحولات فرهنگى با عنایت به وجود قابلیتها و ظرفیتهاى فراوان در
کشور.
۳-ایجاد هماهنگى و تناسب بین نظام آموزشى و پژوهشىِ آموزش و پرورش و آموزش عالى با
توجه به ملازمت و پیوستگى آنها.
۴-افزایش انعطافپذیرى به منظور پاسخگویى به نیازها و تحولات علمى و اجتماعى.
۵-بهرهگیرى از تجارب علمى در سطوح ملى و بینالمللى بویژه تجارب حوزههاى
علومدینى.
۶-توجه به هماهنگى و همسویى علم و دین در بینش اسلامى در طراحى و تدوین برنامههاى
آموزشى و پژوهشى.
۷-تقویت روحیه تحقیق و تتبع، آموزش تفکر منتقدانه، استفاده از فنآوریهاى نوین
آموزشى و ارائه الگوهاى جدید به منظور ایجاد تحول و اصلاح در روشهاى تدریس و
پژوهش.
۸-برنامهریزى آموزشى و پژوهشى بر اساس پژوهشهاى علمى و ایجاد تعادل و تناسب میان
آموزش و پژوهش در برنامهها و متون.
۹-نظارت و ارزیابى هدفمند برنامهریزى آموزشى و پژوهشى.
۶:مدیریت
۱-توجه و تأکید بر تقویت ارزشهاى اسلامى و انقلابى، تعهد اجتماعى، زمانشناسى،
قانونمندى، تفاهم و احتراز از خود محورى در طراحى و هدایت نظام مدیریتى.
۲-اصلاح و طراحى نظام جامع و هماهنگ مدیریت براساس ایجاد تعادل در فعالیتهاى
آموزشى، پژوهشى و اجتماعى با توجه و تأکید برحذف مراکز موازى تصمیمگیرى، رایزنى و
مشورت با مسؤولان و دستاندرکاران و جلب مشارکت دانشگاهیان.
۳-اعتماد به مدیران و ایجاد زمینههاى ضرورى استقلال عمل در حوزههاى مدیریتى براى
افزایش توان رقابت سالم و رشد پیشرفت.
۴-تربیت و انتخاب مدیرانى متعهد و متخصص با تأکید بر شایستهسالارى.
۵-توجه به نقش الگویى استادان در رفتار سازى دانشجویان و الگوسازى براساس آن نقش
از طریق شناسایى و معرفى و تشویق مدیران، استادان، دانشجویان و کارمندان شایسته
براساس شاخصههاى مدیریت در نظام اسلامى.
۶-تقویت زمینههاى نظرى و عملى براى اصلاح مداوم روشهاى مدیریتى و افزایش کارآمدى آنها به منظور تحقق ارزشهاى اسلامى و معیارهاى انقلابى.
۷-نظارت و ارزیابى هدفمند و مستمر به منظور تقویت ابعاد علمى و اسلامى مدیریت مراکز آموزشى و علمى.
خاتمه:
رعایت اصول حاکم بر دانشگاهها و سیاستهاى راهبردى مربوط به هر یک از مؤلفهها،
آثار و نتایجى را به بار مى آورد که به صورت شاخصهایى قابل بررسى و اندازهگیرى
است. مهمترین شاخصهاى مربوط به اصول و سیاستهاى عمومى دانشگاهها عبارت است از:
۱-افزایش سهم کشور در ابداعات و اختراعات و اکتشافات علمى.
۲-کاهش وابستگى کشور به بیگانگان بویژه در زمینه علوم و صنایع و فنآورى .
۳-ارتقاى سطح فرهنگ عمومى جامعه و افزایش التزام عملى به مقررات و قوانین.
۴-گسترش زمینههاى بحث و گفت و گوى سازنده و آمادگى براى پذیرش آراى صحیح دیگران.
۵-افزایش دانش آموختگان متعهد، متقى، فاضل، شجاع و حساس به سرنوشت کشور.
همچنین رعایت اصول و ارزشهاى اسلامى در سیاستهاى مربوط به مؤلفههاى مختلف
دانشگاهها و سایر مراکز آموزشى نتایجى را به بار مىآورد که به صورت شاخصهایى
قابل بررسى و اندازهگیرى مىتوان ارائه کرد و مهمترین آنها از این قرار است:
۱-افزایش باور عمومى نسبت به عقاید اسلامى و اعتلاى روح معنویت و مکارم و فضائل اخلاقى.
۲-افزایش میزان تعهد عملى نسبت به احکام و ارزشهاى اسلامى و آرمانهاى انقلاب.
۳-فراهم شدن زمینههاى مشارکت هر چه بیشتر در انجام برنامههاى دینى و اخلاقى .
۴-بالا رفتن توان فکرى و روحى براى دفاع مؤثر و معقول از دستاوردهاى انقلاب و مبارزه با تهاجم فرهنگى.