واگذاری مالکیت بعضی اموال و داراییهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی و دولت نسبت به اموال و داراییها و سایر‌ حقوق، امتیازات مربوط به آنها به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۱۲/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۱/۱۶

[به موجب تصویب‌نامه شماره ۳۹۱۹۶ت۲۷۱۶۵‌ه‍ – ۱۳۸۱/۱۲/۲۶ لغو شده است.]

شماره ۶۶۵۶۳ت۲۲۵۸۹هـ ـ ۱۳۷۸/۱۲/۲۱

‌تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد نحوه اجرای بندهای (ج) و (ی) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور که بر اساس اصل یکصد‌ و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تصویبنامه شماره ۵۳۴۰۹ت ۲۲۲۸۸ ه‍ـ مورخ ۱۳۷۸.۱۰.۷ به عنوان تصمیم هیأت‌وزیران اتخاذ شده است ، به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود:

‌۱ـ مالکیت سازمان ایرانگردی و جهانگردی و دولت نسبت به اموال و داراییها (‌طبق فهرست پیوست *) و سایر حقوق، امتیازات، تعهدات مربوط به‌ اموال و داراییهای یاد شده و همچنین سهام متعلق به سازمان ایرانگردی و جهانگردی در شرکت توسعه مهمانخانه‌های ایران به نسبت پنجاه درصد (۵۰%) به صندوق بازنشستگی کشوری و پنجاه درصد (۵۰%) به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شود تا طبق مقررات مربوط اداره شود.

۲ـ صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی موظفند اقدامات قانونی را در مورد مالکیت اموال و داراییها و سایر حقوق، امتیازات ،‌ تعهدات مربوط به اموال و داراییهای یاد شده و همچنین سهامی که طبق این تصمیم نامه به آنان واگذار شده معمول دارند.

۳ـ سازمان بورس اوراق بهادار تهران ملزم است حسب درخواست صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی حداکثر ظرف سه ماه از‌ تاریخ درخواست نسبت به قیمت گذاری سهام متعلق به سازمان ایرانگردی و جهانگردی در شرکت توسعه مهمانخانه‌های ایران طبق ضوابط بورس‌ اقدام و گزارش مربوط را به سازمانهای مذکور اعلام نماید. همچنین صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی موظفند با هماهنگی‌ سازمان ایرانگردی و جهانگردی حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصمیم نامه با انتخاب کارشناس یا کارشناسان رسمی نسبت به تعیین قیمت هر‌یک از اموال و داراییها و سایر حقوق و امتیازات (‌پس از کسر تعهدات مربوط) اقدام نمایند.
‌سازمانهای مذکور موظفند ظرف یک هفته پس از ابلاغ تصمیم نامه ، درخواست خود را جهت تعیین قیمت سهام به سازمان بورس اوراق بهادار تهران‌ اعلام نمایند و ظرف دو هفته پس از ابلاغ تصمیم نامه، کارشناس یا کارشناسان رسمی را با هماهنگی سازمان ایرانگردی و جهانگردی انتخاب کنند و‌ درخواست خود را جهت تعیین قیمت هر یک از اموال و داراییها و سایر حقوق و امتیازات و تعهدات مربوط به آنها اعلام دارند.

۴ـ صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی موظفند پانزده روز از تاریخ وصول گزارش سازمان بورس، مراتب را جهت ثبت در دفاتر‌ قانونی مربوط به دستگاههای ذی‌ربط اعلام نمایند. همچنین سازمانهای مذکور موظفند حداکثر ظرف سه هفته از تاریخ وصول گزارش کارشناسی و‌ تعیین بدهیهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی ناشی از وامهای دریافتی برای تکمیل و راه اندازی و اجرای هر یک از پروژه‌های موضوع این تصمیم‌نامه که در تعهد سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری خواهد بود مبلغ خالص داراییها را در هر مورد تعیین و جهت ثبت در دفاتر‌ قانونی دستگاههای ذی‌ربط اقدام نمایند.

۵ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (‌خزانه‌داری کل کشور) و دستگاههای ذی‌ربط معادل مبالغ قیمت واگذاری خالص اموال و داراییها و سهام به‌ سازمانهای فوق الذکر را که در اجرای بند (ج) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور تعیین می شود به نسبت سهام سازمانهای یاد شده بابت رد‌بودن دولت به آنها منظور و اقدامات لازم را معمول دارند.

۶ـ سایر شرایط:
‌الف ـ صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی باید کاربری اراضی ، مهمانسراها و هتل و تأسیسات و قطبهای واگذاری را حفظ نموده و‌ در جهت گسترش مجتمع های بین راهی و استفاده بهینه از آنها در صنعت جهانگردی اقدام نمایند.
ب ـ تعهدات سازمان ایرانگردی و جهانگردی نسبت به کارکنان شاغل واحدهای واگذار شده عیناً با حفظ سوابق و مطالبات آنها (‌قسمتی از تعهدات بند ۲ این تصمیم نامه) به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی منتقل می‌شود.

۷ـ سرمایه دولت در سازمان ایرانگردی و جهانگردی معادل قیمت دفتری اموال و سهام واگذار شده پس از کسر تعهدات مربوط کاهش می‌یابد.

۸ـ در مواردی که مالکیت قطعی سازمان ایرانگردی و جهانگردی نسبت به اموال، حقوق و سهام فوق الذکر ثابت نیست محاسبه تهاتر مابه ازای آن،‌ مشروط به ثبوت مالکیت قطعی حسب اسناد مثبته خواهد بود.

۹ـ کلیه هزینه‌های مورد نیاز جهت انجام تشریفات قانونی موضوعات این تصمیم نامه به نسبت درصد سهام واگذار شده بین سازمان تأمین اجتماعی و‌ صندوق بازنشستگی کشوری تقسیم خواهد شد.

‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور