ضوابط و معیارهای استقرار صنایع

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۱۲/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۱۲/۲۶

[به موجب ماده ۱۲ اصلاحی ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیتهای صنعتی و تولیدی، لغو شده است.]

۶۴۶۷۷ت۱۸۵۹۱هـ ـ ۱۳۷۸/۱۲/۲۶


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۱۲.۱۵ بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد تبصره (۲) ماده (۱۳) قانون نحوه جلوگیری از‌ آلودگی هوا ضوابط و معیارهای استقرار صنایع را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ طبقه‌بندی و تعیین گروه صنایع

‌صنایع با توجه به فرآیند تولید به شرح ذیل طبقه‌بندی می‌شوند:

۱ـ صنایع غذایی

۲ـ صنایع نساجی

۳ـ صنایع چرم

۴ـ صنایع سلولزی

۵ـ صنایع فلزی

۶ـ صنایع کانی غیر فلزی.

۷ـ صنایع شیمیایی

۸ـ صنایع دارویی

۹ـ صنایع برق و الکترونیک

۱۰ـ صنایع کشاورزی

۱۱ـ صنایع ماشین سازی

‌صنایع بر اساس شدت و ضعف آلودگی و دیگر مسایل زیست محیطی در گروه‌هایی با مشخصات زیر قرار می‌گیرد:

‌ماده ۲ـ تعاریف

‌الف ـ صنایع این گروه مجاز می‌باشند تا در مناطق صنعتی یا تجاری مشخص شده در داخل محدوده‌های مصوب طرح‌های توسعه عمران شهری‌ روستایی استقرار یابند.‌ محدوده‌های مصوب شهری و روستایی :

۱ـ محدوده مصوب شهری عبارتست از حسب مورد آخرین محدوده طرح جامع یا هادی مصوب شهر و اضافه محدوده‌های بعدی مصوب آنها.

‌تبصره ۱ـ در مورد شهرهای فاقد طرح‌هادی یا جامع، تا زمان تهیه طرح جامع یا هادی محدوده خدماتی شهر ملاک خواهد بود.

‌تبصره ۲ـ پس از تهیه طرح جامع یا هادی برای شهرهای فوق‌الذکر، محدوده طرح جامع یا هادی ملاک خواهد بود.

۲ـ محدوده روستایی عبارتست از محدوده آخرین طرح‌هادی یا بهسازی روستایی.

‌تبصره ـ در مواردی که نقاط روستایی فاقد طرح‌های فوق باشند محدوده روستایی توسط وزارت جهاد سازندگی به استناد ماده (۹) آیین‌نامه احداث بنا‌ و تأسیسات در خارج از محدوده و حریم تعیین می‌شود.

ب ـ صنایع این گروه مجازند در خارج از محدوده شهرها مشروط به رعایت حداقل ۲۰۰ متر از مراکز مسکونی، درمانی و آموزشی و ۱۰۰ متری مراکز‌نظامی و انتظامی و رعایت حریم رودخانه‌ها و قنوات دایر استقرار یابند. رعایت کلیه حریم‌های قانونی و ضوابط حوزه استحفاظی الزامی است .

‌سکونت‌گاه‌ها:
‌عبارتست از کلیه شهرها، روستاها و مجتمع‌های زیستی که دارای حداقل ۲۰ خانوار ساکن می‌باشند.

ج- [اصلاحی ۱۳۸۴/۵/۲]
صنایع این گروه مجازند در خارج از محدود شهرها و با رعایت حداقل فاصله پانصد متر از محدوده سکونت‌گاهها و مراکز آموزشی و درمانی و یکصد متری مراکز نظامی و انتظامی و رعایت همه حریم های‌ قانونی و ضوابط حوزه استحفاظی جاده استقرار یابند.

‌مناطق صنعتی:
‌مناطق صنعتی عبارتست از محدوده‌ای که به وسیله ارگان‌های ذیربط جهت استقرار صنایع در نظر گرفته شده است. این گونه مناطق در طرح‌های نظیر‌ جامع ناحیه‌ای و توسعه یکپارچه روستایی تعیین می‌گردند.

‌د و ه‍ـ صنایع این گروه مجازند خارج از محدوده قانونی هر شهر مشروط به رعایت فواصل لازم از مراکز حساس مطابق پیوست شماره (۱) استقرار یابند.

‌و ـ محل پیشنهادی جهت استقرار صنایع این گروه با توجه به فرآیند تولید، توپوگرافی منطقه، شرایط اقلیمی، ظرفیت قابل تحمل محیط زیست، جهت‌ بادهای غالب، گسترش شهری و سایر شاخص‌های زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی کارشناسی قرارگرفته و اعلام نظر‌ خواهد گردید.

‌تبصره ۱ـ جابجایی عناوین صنعتی در گروه‌های مختلف با توجه به آلودگی‌های حاصل و نحوه خنثی‌سازی آنها انجام خواهد شد.

‌تبصره ۲ـ استقرار صنایع در اراضی مستعد کشاورزی منطبق با قوانین و مقررات مربوط مستلزم کسب موافقت وزارت کشاورزی می‌باشد.

‌تبصره ۳ـ در کلیه موارد موافقت با ایجاد صنایع (‌از هر نوع) رعایت ضوابط و کاربری‌ها و منطقه‌بندی‌های مصوب صنعتی حسب مورد طرح‌های جامع‌ و هادی شهری، هادی روستایی، طرح‌های جامع ناحیه‌ای (‌شهرستان) و طرح‌های کالبدی منطقه الزامی می‌باشد.


ماده ۳ـ ضوابط عمومی استقرار صنایع :

۱ـ ملاک تشخیص جمعیت شهرها، آخرین سرشماری مرکز آمار ایران است.

۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۵/۲]
در چارچوب ضوابط مربوط‌، احداث هر نوع واحد تولیدی و صنعتی در داخل شهرکهای صنعتی و نواحی صنعتی روستایی مشروط بر اینکه شهرک یا ناحیه‌، دارای طرح استقرار، فضای سبز و سیستم مرکزی‌ تصفیه فاضلاب باشد، بلامانع است‌.

۳ـ این ضوابط نمی‌تواند ناقض مصوبات قانونی از قبیل طرح تعادل صنعت و کشاورزی در استان‌های گیلان و مازندران و ممنوعیت در محدوده ۱۲۰‌ کیلومتری تهران و ۵۰ کیلومتری اصفهان و نظایر آن باشد.


‌ماده ۴ـ در موارد استثنایی که امکان اجرای ضوابط استقرار در استان وجود نداشته باشد. مراتب در کمیته‌ای استانی مرکب از نمایندگان ادارات کل‌ صنایع، معادن و فلزات، حفاظت محیط زیست، مسکن و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، نفت، نیرو، جهاد سازندگی، کشاورزی و استانداری (‌معاون عمرانی)‌ مورد بررسی قرار گرفته و با در نظر گرفتن مواردی از قبیل فرآیند تولید، توپوگرافی منطقه، شرایط اقلیمی، ظرفیت قابل تحمل محیط‌زیست، جهت بادهای غالب و گسترش شهری در مورد محل استقرار صنایع به طور موردی اتخاذ تصمیم می‌نمایند. دبیرخانه کمیته مذکور در اداره کل‌حفاظت محیط زیست استان می‌باشد.


‌ماده ۵ـ نظر به اهمیت تأمین هوای پاک در شهرها و مناطق مسکونی کشور، از استقرار صنایع مولد آلودگی هوا در جهت باد غالب به سوی این گونه‌ مناطق خودداری شود.


‌ماده ۶ـ چنانچه واحد تولیدی و صنعتی در فهرست یکی از شهرهای مندرج در این ضوابط اشاره شده باشد به منظور تعیین کد جدید و یا تطبیق آن با‌ کدهای موجود، موضوع در کمیته‌ای به مسؤولیت سازمان حفاظت محیط زیست و با مشارکت نماینده تام الاختیار ارگان ذیربط صادر کننده جواز‌ مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.


ماده ۸ – [الحاقی ۱۳۸۴/۵/۲]
در مراکز جمعیتی با کمتر از سیصد هزار نفر، صنایع گروه‌های “ب‌”، “ج‌”، “د”، “هـ” مجازند در یک گروه بالاتر (نزدیکتر به مراکز جمعیتی‌) مستقر شوند.


‌حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور