مصوبه شورای‌ عالی‌ اداری‌ در خصوص واگذاری‌ امور عمومی‌ و خدماتی‌ به‌ بخش‌ غیردولتی‌ و یا شهرداری‏ها

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۱۲/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۵/۰۱

شماره ۴۶/۱۴ – ۱۳۷۹/۱/۳۱


شورای‌ عالی‌ اداری‌ در هشتاد و ششمین‌ جلسه مورخ‌ ۱۱/۱۲/۱۳۷۸ در اجرای‌ بند ۲ مصوبه شماره‌ ۱۰۱/۱۴ مورخ‌ ۲۷/۵/۱۳۷۸ و به‌ منظور تحدید تشکیلات‌ دولت‌ و کاهش‌ نیروی‌ انسانی‌ آن‌ در بخش‌های‌ خدماتی‌ و غیرتخصصی‌ و فراهم‌ نمودن‌ زمینه‌های‌ واگذاری‌ امور عمومی‌ و خدماتی‌ به‌ بخش‌ غیردولتی‌ بنا بر پیشنهاد سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور تصویب‌ نمود:

۱ـ [اصلاحی ۱۳۷۹/۱۲/۱۰]
وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، موظفند آن دسته از امور عمومی و خدماتی خود را که در اجرای مصوبه‌ شماره ۵۴۳۵/دش‌ مورخ‌ ۱۳۷۳/۸/۴ شورای‌ عالی‌ اداری‌ واگذار ننموده‌‏اند، از طریق عقد قرارداد با اشخاص حقوقی، به بخش غیردولتی و یا شهرداری‏ها واگذار و با خروج طبیعی مستخدمین رسمی شاغل در امور مذکور از خدمت دولت، نسبت به حذف پستهای سازمانی آنان اقدام نمایند.

تبصره ۱) عناوین‌ مشاغل‌ قابل‌ واگذاری‌ باتوجه‌ به‌ اصلاحات‌ بعمل‌ آمده‌ به‌ شرح‌ پیوست‌ می‌باشد.

تبصره ۲) پست‌های‌ سازمانی‌ و مشاغل‌ موضوع‌ این‌ تصویبنامه‌ در حوزه‌ دفاتر وزراء و معاونان‌ رئیس‌ جمهور، استانداران‌، معاونان‌ وزراء و همطرازان‌ آنها از شمول‌ این‌ تصویبنامه‌ خارج‌ می‌باشند.
همچنین‌ دستگاه‌های‌ اجرایی‌ در موارد استثنا که‌ تداوم‌ پست‌های‌ سازمانی‌ و مشاغل‌ موضوع‌ این‌ تصویبنامه‌ را به‌ دلایل‌ امنیتی‌ و یا ضرورتهای‌ اجتناب‌ناپذیر ضروری‌ تشخیص‌ دهند دلایل‌ مربوط‌ را قبل‌ از اتمام‌ مهلت‌ مقرر در این‌ بند بهمراه‌ آخرین‌ اطلاعات‌ از تعداد پست‌های‌ سازمانی‌ و تعداد شاغلین‌ مربوط‌ به‌ سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور منعکس‌ خواهند نمود تا نسبت‌ به‌ این گونه‌ پست‌های‌ سازمانی‌ و شاغلین‌ آنها تصمیم‌گیری‌ گردد.

تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۳۷۹/۱۲/۱۰]
دستگاههای اجرایی موظفند با رعایت مفاد تبصره ۲، پستهای سازمانی شاغلان مشاغل مزبور را به «پست با نام شاغل» تبدیل و پس از خروج از خدمت شاغلان پستهای مذکور به صورت طبیعی، این پست ها را از مجموعه پستهای سازمانی حذف نمایند. این دسته از پستهای سازمانی قابل تبدیل به پستهای سازمانی دیگر نخواهند بود و هرگونه استخدام رسمی و پیمانی (یا عناوین مشابه) در این پست ها ممنوع می‏باشد.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۷۹/۱۲/۱۰]
سنوات خدمت شاغلان پستهای سازمانی با نام موضوع تبصره ۳، از ۳۰ سال فراتر نخواهد رفت و دستگاههای اجرایی موظفند سازوکارهای تشویقی مناسب را با توجه به قوانین، مقررات و تسهیلات پیش‏بینی شده در قانون برنامه سوم توسعه برای خروج از خدمت این افراد از طریق بازخریدی و بازنشستگی زودرس فراهم نمایند.

 ‎‎‎‎۲- ایثارگران‌ از شمول‌ احکام‌ این‌ مصوبه‌ مستثنی‌ بوده‌ و دستگاههای‌ مزبور نسبت‌ به‌ ادامه‌ اشتغال‌ آنان‌ به‌ استناد تبصره‌ (۲) بند (۱) این‌ مصوبه‌ اقدام‌ و با ارایه‌ آموزشهای‌ لازم‌ موجبات‌ اشتغال‌ آنان‌ را در سایر بخشهای‌ دستگاه‌ از طریق‌ انتصاب‌ در پستهای‌ بلاتصدی‌ و یا تغییر عنوان‌ پستهای‌ سازمانی‌ فراهم‌ خواهند آورد و یا با ایجاد پستهای‌ سازمانی‌ با نام‌ نسبت‌ به‌ تداوم‌ اشتغال‌ آنان‌ اقدام‌ خواهند نمود.
تبصره) در صورتی‌ که‌ ایثارگران‌، داوطلب‌ استفاده‌ از مزایای‌ این‌ مصوبه‌ باشند مشمول‌ این‌ مصوبه‌ خواهند بود.

 ‎‎‎‎۳- در واگذاری‌ خدمات‌ موضوع‌ بند (۱) لازم‌ است‌ ضمن‌ رعایت‌ شرایط‌ و ضوابط‌ مناقصه‌ عمومی‌، جنبه‌های‌ حفاظتی‌، اقتصادی‌ بودن‌ و سایر جوانب‌ امر مورد ملاحظه‌ قرار گیرد.

 ‎‎‎‎۴- دستگاهها موظفند در واگذاری‌ امور به‌ بخش‌ غیردولتی‌، حتی‌ الامکان‌ تأمین‌ لوازم‌ و تجهیزات‌ را نیز به‌ عهده‌ طرف‌ قرارداد گذاشته‌ و لوازم‌ و تجهیزات‌ دولتی‌ مرتبط‌ با این‌ امور را با رعایت‌ ضوابط‌ به‌ فروش‌ رسانند.

 ‎‎‎‎۵- دستگاهها می‌توانند در مورد واگذاری‌ اموری‌ که‌ در پیوست‌ مصوبه‌ ذکر نشده‌اند و نیز فعالیتهای‌ اصلی‌ و تخصصی‌ خود، پیشنهاد لازم‌ را به‌ سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور ارایه‌ و پس‌ از تأیید نسبت‌ به‌ واگذاری‌ آن‌ اقدام‌ نمایند.

۶- [اصلاحی ۱۳۷۹/۱۲/۱۰]
وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نسبت به بررسی، طبقه‌بندی (رتبه‌بندی) و تأیید صلاحیت شرکت‌های خدماتی اقدام و فهرست شرکت‌های واجد شرایط را به کلیه دستگاه‌های اجرایی اعلام نماید. دستگاه‌های دولتی موظفند با این گونه شرکت‌ها از طریق مناقصه قرارداد منعقد نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی آنها موضوع را به اطلاع وزارت کار و امور اجتماعی برسانند تا نسبت به تجدیدنظر در صلاحیت آنها اقدام نمایند.
وزارت کار و امور اجتماعی موظف است فهرست شرکت‌های لغو صلاحیت‌شده را به کلیه دستگاه‌ها اعلام نماید.

تبصره ۱- [الحاقی ۱۳۷۹/۱۲/۱۰]
وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است نسبت به فراهم‌نمودن زمینه لازم برای واگذاری تدریجی فعالیت‌های مربوط به تعیین صلاحیت و طبقه‌بندی شرکت‌های خدماتی به بخش غیردولتی و انجمن‌های صنفی مربوط حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۳ اقدام نماید.

تبصره ۲- [الحاقی ۱۳۷۹/۱۲/۱۰]
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌تواند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی دستگاه‌های اجرایی یا شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد، مراتب را برای رسیدگی و اقدام قانونی به ترتیب به وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت کار و امور اجتماعی اعلام نماید.

تبصره ۳- [الحاقی ۱۳۷۹/۱۲/۱۰]
بررسی و تعیین صلاحیت شرکت‌های خدماتی رایانه‌ای موضوع بندهای ۲ و ۴ تصویبنامه فوق هیأت‌وزیران توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک) انجام می‌شود.

 ‎‎‎‎۷- در تنظیم‌ متن‌ قراردادها می‌باید ترتیبی‌ اتخاذ شود که‌ رعایت‌ الزامات‌ قانون‌ کار و پاسخگوئی‌ در برابر شکایات‌ کارکنان‌ خدماتی‌ متوجه‌ شرکت‌ طرف‌ قرارداد باشد و دستگاههای‌ اجرایی‌ هیچگونه‌ تعهدی‌ در مورد امور استخدامی‌، رفاهی‌ و پرداختهای‌ کارکنان‌ موصوف‌ نداشته‌ باشند.

تبصره ۱) قرارداد باید برای‌ انجام‌ حجم‌ مشخصی‌ از خدمات‌ تنظیم‌ و منعقد گردد و دستگاهها مجاز به‌ تنظیم‌ قرارداد برای‌ به‌ کارگیری‌ تعداد مشخصی‌ نیروی‌ انسانی‌ برای‌ یک‌ فعالیت‌ مشخص‌ نمی‌باشند.

تبصره ۲) سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور عنداللزوم‌ دستورالعملهای‌ مربوط‌ را با همکاری‌ وزارت‌ کار و امور اجتماعی‌ تهیه‌ و ابلاغ‌ خواهد نمود.

 ‎‎‎‎۸- کمیته‌ موضوع‌ ماده‌ ۲۱ آیین‌نامه‌ اجرائی‌ قانون‌ نظام‌ هماهنگ‌ پرداخت‌ کارکنان‌ دولت‌ مسئولیت‌ نظارت‌ بر حسن‌ اجرای‌ واگذاری‌ امور، متناسب‌ بودن‌ هزینه‌ها با اعتبارات‌ مربوط‌ به‌ پستهای‌ محذوف‌ و رعایت‌ جنبه‌های‌ امنیتی‌، حفاظتی‌ و … را به‌ عهده‌ خواهد داشت‌.

تبصره) کلیه‌ پرداختهای‌ مربوط‌ به‌ اینگونه‌ قراردادها از محل‌ فصل‌ دوم‌ اعتبارات‌ جاری‌ دستگاههای‌ اجرائی‌ صورت‌ خواهد گرفت‌.

 ‎‎‎‎۹- سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ کشور مسئول‌ نظارت‌ بر حسن‌ اجرای‌ مصوبه‌ است‌ و در ارائه‌ پیشنهادها و انجام‌ اقدامات‌ اداری‌ و استخدامی‌ برای‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ همچون‌ صدور مجوزهای‌ استخدامی‌ و ایجاد پستهای‌ سازمانی‌ با توجه‌ به‌ مفاد این‌ مصوبه‌ اقدام‌ خواهد نمود.

 ‎‎‎‎۱۰- این‌ مصوبه‌ جایگزین‌ مصوبه‌ شماره ۵۴۳۵/دش‌ مورخ‌ ۱۳۷۳/۸/۴ شورای‌ عالی‌ اداری‌ می‌گردد.

محمد باقریان
معاون‌ رئیس‌ جمهور و دبیر شورای‌ عالی‌ اداری‌


 ‎‎‎‎پیوست‌ مصوبه‌ شماره‌ ۴۶/۱۴ مورخ‌ ۳۱/۱/۷۹ شورای‌ عالی‌ اداری‌

فعالیت‌های‌ خدماتی‌ و پشتیبانی‌ مورد نظر مصوبه‌، دربرگیرنده‌ پست‌های‌ سازمانی‌ زیر می‌باشد:

 ‎‎‎‎الف‌ – امور نقلیه‌:
راننده‌ – کمک‌ راننده‌ – مکانیک‌ – تعمیرکار – رنگ‌ کار – صافکار – مسئول‌ امور نقلیه‌ – متصدی‌ امور نقلیه‌.
‎‎‎‎ب‌ – امور چاپ‌ و انتشارات‌:
صحاف‌ – حروفچین‌ – غط‌‌گیر – ماشین‌‌چی‌ – مسئول‌ چاپ‌ و تکثیر – متصدی‌ چاپ‌ و تکثیر – خطاط‌.
‎‎‎‎ج‌ – امور آشپزخانه‌:
آشپز – کمک‌ آشپز – مسئول‌ و متصدی‌ آبدارخانه‌، بوفه‌ و رستوران‌.
‎‎‎‎د – امور خدمات‌ عمومی‌ و تأسیساتی‌:
ماشین‌‌نویس‌ – پیشخدمت‌ – نظافتچی‌ – مسئولان‌ و متصدیان‌ و تعمیرکاران‌ ساختمان‌ – برق‌ و تأسیسات‌.