واگذاری مالکیت دولت در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۱۱/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۱۲/۰۱

۶۱۹۷۲ت۲۲۴۶۱هـ ـ ۱۳۷۸.۱۱.۱۹


‌تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد نحوه اجرای بندهای (ج) و (ی) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور و پرداخت بخشی از‌ بدهی‌های دولت به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی که براساس اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران و به استناد تصویبنامه شماره ۵۳۴۰۹ت۲۲۲۸۸هـ مورخ ۱۳۷۸.۱۰.۷ به عنوان تصمیم هیأت وزیران اتخاذ شده است، به شرح زیر جهت اجرا‌ ابلاغ می‌شود:

۱ـ مالکیت دولت نسبت به پنجاه و یک درصد (۵۱%) از سهام و سایر حقوق و امتیازات مربوط در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به نسبت‌ بیست و پنج و نیم درصد (۲۵.۵%) به صندوق بازنشستگی کشوری و بیست و پنج و نیم درصد (۲۵.۵%) به سازمان تأمین اجتماعی واگذار تا طبق‌ مقررات قانون تجارت و با رعایت سایر مقررات مربوط و مفاد این تصمیم نامه اداره شود.

۲ـ واگذاری این سهام به سازمان‌های مزبور بر اساس این تصمیم نامه منوط به آن است که حداکثر ظرف دو (۲) ماه پس از انتقال سهام، مجمع عمومی‌ فوق العاده شرکت به منظور اصلاح اساسنامه و انطباق آن با مفاد لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ایران مصوب اسفندماه (۱۳۴۷) و به‌ نحوی که متضمن حداقل تغییرات ذیل باشد، تشکیل شود و نسبت به تصویب اساسنامه جدید برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام‌ نماید.

‌الف ـ ریاست مجمع عمومی شرکت همواره با وزیر بازرگانی باشد.

ب ـ در انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت همواره حق انتخاب نصف به اضافه یک اعضا برای چهل و نه درصد (۴۹%) سهام باقیمانده متعلق به دولت‌ محفوظ بماند.

پ ـ در مجامع عمومی فوق العاده برای تغییر اساسنامه هر یک از سهام متعلق به دولت (۴۹% باقیمانده) دارای حق رأی به میزان دو (۲) برابر هر یک از‌سهام مربوط به پنجاه و یک درصد (۵۱%) واگذار شده باشد.

۳ـ سازمان بورس اوراق بهادار تهران ملزم است حسب درخواست سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی حداکثر ظرف سه (۳) ماه از‌ تاریخ درخواست نسبت به قیمت‌گذاری سهام واگذار شده طبق ضوابط بورس اقدام و گزارش مربوط را به سازمان‌های یاد شده اعلام نماید. دو سازمان‌ یادشده موظفند حداکثر ظرف یک هفته پس از ابلاغ تصمیم نامه، درخواست خود را به سازمان بورس اوراق بهادار تهران اعلام نمایند.

۴ـ سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی موظفند حداکثر ظرف پانزده (۱۵) روز از تاریخ وصول گزارش سازمان بورس اوراق بهادار‌ تهران، مراتب را جهت ثبت در دفاتر قانونی مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام نمایند.

۵ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (‌خزانه‌داری کل کشور) و دستگاه‌های ذی‌ربط معادل مبالغ قیمت‌گذاری سهام به سازمان‌های یاد شده را که در اجرای‌ بندهای (ج) و (ی) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور تعیین می‌شود، به نسبت سهام سازمان‌های یاد شده بابت رد دیون دولت به آنها منظور‌ و اقدامات لازم را معمول خواهند داشت .

۶ـ به استثنای نقل و انتقال سهام این تصمیم نامه بین صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی، واگذاری و فروش سهام یاد شده به‌اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر، مگر به موجب قانون، ممنوع است .

۷ـ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از نقل و انتقال سهام نیز کماکان حمل کالای ویژه و اساسی و محموله‌های مربوط به‌وزارت بازرگانی را در اولویت قرار دهد.

۸ـ کلیه هزینه‌های مورد نیاز جهت انجام تشریفات قانونی موضوعات این تصمیم نامه به نسبت درصد سهام واگذار شده بین سازمان تأمین اجتماعی و‌ صندوق بازنشستگی کشوری تقسیم خواهد شد.

حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور