قانون الحاق چند ماده به قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۶۵/۵/۹ و الحاق‌ یک تبصره به ماده (۲۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸/۹/۷

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۱۰/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۱۰/۲۰

‌ماده ۱ – شورای نگهبان می‌تواند در هر یک از شعب اخذ رأی حسب تشخیص هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه، به تعداد مورد نیاز نماینده تعیین‌ نماید.


‌ماده ۲ – برگ رأی باید به مهر هیأت نظارت نیز ممهور باشد، و آرای بدون مهر مزبور جزء آراء باطله محسوب خواهد شد و جزء آراء مأخوذه‌ نخواهد بود.


‌ماده ۳ –

[به موجب بند ب ماده ۱۱۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نسخ شده است.]

[تعرفه‌های انتخابات از سه قسمت به شرح زیر تشکیل می‌شود:
۱- قسمت ثبت مشخصات رأی دهنده.
۲- قسمت ویژه نظارت.
۳- قسمت رأی.]


‌ماده ۴ – [به موجب بند ب ماده ۱۱۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نسخ شده است.]

[‌ماده ۴ – [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۱/۴]
اعضاء شعب اخذ رأی و ناظرین شورای نگهبان مشترکاً موظفند قسمتهای مختلف تعرفه‌های انتخابات را حفظ نموده و پس از شمارش آراء ،‌چنانچه تعداد آراء ریخته شده در صندوق رأی با تعداد برگ ویژه نظارت تطبیق داشت، صورت جلسه مربوطه را تنظیم و کلیه آراء مردم را تحویل هیأت‌ اجرائی مرکز حوزه انتخابیه و برگه‌های ویژه نظارت را تحویل هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه مربوطه بدهند.

‌تبصره – چنانچه تعداد برگه‌های رأی با برگه‌های ویژه نظارت تطبیق نداشت، با مبنا قرار دادن تعداد برگه‌های نظارت به قید قرعه با حضور اعضاء شعب‌ اخذ رأی و نماینده هیأت اجرایی و نظارت به همان تعداد از آراء صندوق کسر و جزء آراء مأخوذه نخواهد بود.]


‌ماده ۵ –

[به موجب بند ب ماده ۱۱۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نسخ شده است.]

بار مالی احتمالی اجرای این طرح از محل اعتبارات برگزاری انتخابات، و در صورت کمبود از محل ردیف ۵۰۳۰۰۱ بودجه سالیانه «‌هزینه‌های پیش‌بینی نشده جاری» و سایر امکانات موجود تأمین و پرداخت می‌گردد.


‌ماده ۶ – تبصره زیر به عنوان تبصره (۲) مکرر به ماده (۲۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸.۹.۷ الحاق می‌گردد:

‌تبصره ۲ مکرر – به منظور تسهیل امر نظارت و حفظ آراء واقعی مردم و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان نمایندگی ، چنانچه نامزدی در حوزه‌ انتخابیه به تشخیص هیأت اجرائی یا نظارت برای عامه مردم ناشناخته و گمنام باشد ولی نام خانوادگی و یا نام و نام خانوادگی او مشابه نام خانوادگی و‌ یا نام و نام خانوادگی یکی از داوطلبان سرشناس و معروف آن حوزه باشد، باید مشخصه‌ای مانند شماره (‌کد)، شغل ، محل سکونت ، نام پدر و غیره‌برای او تعیین و در آگهی انتشار اسامی نامزدهای انتخاباتی درج گردد. آراء فاقد آن مشخصه، برای او منظور نخواهد شد.
‌فرد مذکور می‌تواند در تبلیغات انتخاباتی خود مشخصه تعیین شده را قید نماید و چنانچه در ایام تبلیغات انتخاباتی اعلام انصراف نماید ، داوطلب‌ همنام او می‌تواند قبل از روز انتخابات از طریق روزنامه و یا صدور اطلاعیه ادامه داوطلبی خود را برای رفع ابهام اعلام نماید.


‌ماده ۷ –

[به موجب بند ب ماده ۱۱۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نسخ شده است.]

[این قانون پنج روز پس از تأیید شورای نگهبان لازم‌الاجراء می‌باشد.]


قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و دو تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ سیزدهم دیماه ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1378/10/13 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری