ممنوعیت تولید و ورود مینی بوسها و اتوبوسهای دیزلی که فاقد استاندارد مصوب یورو – یک

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۶/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۷/۲۴

۷۵۶۶۰ت۲۰۷۱۱هـ – ۱۳۷۸.۰۷.۱۲

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۶.۲۸ به به پیشنهاد شماره ۱۳۹۲۰-۶۵-۱۰۱ مورخ ۱۳۷۷.۱۰.۱۴ سازمان حفاظت محیط زیست و براساس‌ اصل یکصد و سی هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تبصره (۸۲) قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و‌ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۳ – تصویب نمود :

‌ماده ۱ – به استناد مواد (۸) و (۱۰) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا -‌مصوب ۱۳۷۴ – از تاریخ ۱۳۸۰.۱.۱ تولید و ورود مینی بوسها و اتوبوسهای‌ دیزلی که فاقد استاندارد مصوب یورو یک (EURO-۱) موضوع بند (۳) مصوب شماره (۱۶۲) مورخ ۱۳۷۷.۵.۲۷ شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست باشند. ممنوع می‌باشد.
‌تشخیص عدم تطبیق نوع موتورهای اتوبوسها و مینی بوسهای دیزلی موضوع این ماده با استاندارهای مصوب (‌یورو -‌یک)، با سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌باشد.

‌ماده ۲ –
[اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۳۰]
[اصلاحی ۱۳۸۲/۸/۴]

شماره‌گذاری اتوبوسهای شهری مصرف کننده گازوییل از تاریخ ۱۳۸۲/۱/۱ در شهر تهران ممنوع‌ می‌باشد. شماره‌گذاری مینی‌بوسهای شهری گازوییل سوز همچنان از تاریخ ۱۳۸۰/۱/۱ در تهران ممنوع است‌.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۸۲/۸/۴]
شهرداری تهران مجاز است از محل اعتبارات خود، تعداد پانصد دستگاه اتوبوس دیزلی علاوه برسهمیه اتوبوس گاز طبیعی سوز در سال ۱۳۸۲ شماره‌گذاری و به ناوگان حمل و نقل همگانی اضافه‌ نماید. استانداردهای زیست محیطی خودروهای یادشده با توافق وزارت صنایع و معادن‌، به تأیید سازمان حفاظت‌ محیط زیست می‌رسد.

تبصره‌ ۲-
[الحاقی ۱۳۸۲/۸/۴]
[اصلاحی ۱۳۸۴/۵/۵]
در قبال هر دستگاه از پانصد دستگاه اتوبوس دیزلی یادشده که در تهران تحویل و به بهره‌برداری می‌رسد شهرداری تهران موظف است یک دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده را از رده خارج نماید.

‌ماده ۳ – به منظور گاز سوز کردن مینی بوسها و اتوبوسهای تحت پوشش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور‌ اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به استناد تبصره‌های (۱)‌ و (۴)‌ ماده (۱۱) آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۶) قانون نحوه‌ جلوگیری از آلودگی هوا -‌مصوب ۱۳۷۶- تسهیلات و اعتبارات لازم را به صورت اعطای وام و تسهیلات بانکی با سود متضمن نرخ ترجیحی با معرفی‌ شهرداریها، در اختیار مالکان مینی بوسهای موضوع این ماده قرار خواهند داد.

‌ماده ۴ – شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به تناسب تأمین اعتبار موضوع ماده (۴) مکلف است مینی بوسهای تحت پوشش را به گازسوز تبدیل‌ نماید

‌تبصره – خروجی اگزوز مینی بوسهای گاز سوزی که جانشین می‌شوند، باید استانداردهای مربوط را دارا باشند .

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور