قانون جبران و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی [مصوب ۱۳۷۸]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۵/۰۲

‌ماده واحده – مبلغ یکهزار و دویست میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۲۰۰ ۱)‌ ریال به سقف مانده تسهیلات تکلیفی موضوع بند (ج) تبصره (۳) قانون‌ بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور اضافه می‌شود.

‌تبصره ۱ – مبلغ یک هزار میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۱)‌ ریال اعتبار فوق برای اعطای تسهیلات جدید به کشاورزان ، دامداران و عشایر مشمول‌ این قانون در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد و مبلغ دویست میلیارد (۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۲۰۰) ریال آن برای پیشگیری ناشی از خسارات خشکسالی‌ اختصاص خواهد یافت.

‌تبصره ۲ – مهلت باز پرداخت اقساط تسهیلات اعطایی از سوی بانک کشاورزی و سایر بانک‌ها به کشاورزان ، دامداران و عشایر که در سال جاری‌ به واسطه خشکسالی و سایر بلایای طبیعی از قبیل سرمازدگی، سیل، تگرگ و زلزله خسارت دیده‌اند به مدت یک سال تمدید می‌گردد.

‌تبصره ۳ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هزینه مربوط به کارمزد تمدید اقساط اصلی و هزینه‌های سود اقساط تمدید شده تا تاریخ سررسید‌ سال بعد را به سازمان برنامه و بودجه اعلام تا سازمان اعتبار مربوط را در بودجه سال ۱۳۷۹ منظور کند.

‌تبصره ۴ – به دولت اجازه داده می‌شود حداکثر سه درصد (۳%) از اعتبارات عمرانی قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور را به منظور انجام‌ فعالیت‌های مربوط به پیشگیری و جبران خسارت‌های ناشی از مشکلات خشکسالی و سایر حوادث غیرمترقبه (‌از قبیل آبرسانی به شهرها و‌ روستاها، پرداخت خسارت به کشاورزان و دامداران و…) کسر و در ردیف ۵۰۳۴۶۱ تحت عنوان “‌پیشگیری و جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی‌ و سایر حوادث غیرمترقبه ” منظور و هزینه کند. اعتبار فوق از شمول قانون محاسبات عمومی کشور و سایر قوانین و مقررات عمومی دولت مستثنی‌ می‌باشد.

‌تبصره ۵ – حداقل نود درصد (۹۰%) تسهیلات و نود درصد (۹۰%) اعتبار موضوع این قانون به منظور جبران خسارت و اجرای طرح‌های مربوط‌به خشکسالی منظور می‌شود.

‌تبصره ۶ – اعتبار و تسهیلات موضوع این قانون حتی‌الامکان به نسبت خسارت وارده بین استان‌های مختلف توزیع می‌گردد.

‌آیین‌نامه اجرائی این قانون حداکثر ظرف یک ماه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و شش تبصره در جسه علنی روز سه شنبه مورخ پانزدهم تیرماه یکهزار و سیصد و هفتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۸/۴/۱۶ به تأیید شورای نگهبان رسیده است .

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری