۲۱۰۷۴ت۱۸۹۴۸هـ – ۱۳۷۸.۰۵.۱۱
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۳.۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۹۲۳۳ مورخ ۱۳۷۶.۵.۱۲ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (۲۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین – مصوب ۱۳۷۳ – آییننامه تعیین تعرفه ارائه خدمات علمی، فنی و کارشناسیسازمان میراث فرهنگی کشور را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ – تعرفه خدمات طراحی و نظارت سازمان میراث فرهنگی به شرح زیر تعیین میشود:
الف – [اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۸]
حق الزحمه طراحی و نظارت برای ساخت بناهای جدید، در حدود قوانین خود براساس تعرفه خدمات مشاوره سازمان برنامه و بودجه محاسبه دریافت خواهد شد.
ب – حق الزحمه پژوهش و تهیه طرح مرمت و احیای ابنیه، اماکن و محوطههای تاریخی حداکثر تا سقف درصدهای موضوع جدول زیر محاسبه و دریافت خواهد شد.
برآورد هزینه تمام شده مرحله اول مرحله دوم مرحله سوم
(میلیون ریال) پژوهش و مطالعه در طرح اولیه تهیه نقشههای اجرایی نظارت عالی
۳۰۰ـ۱۰۰ ۱۵% ۱۳% ۱۰%
۵۰۰ـ۳۰۱ ۱۴% ۱۲% ۹%
۵۰۱ـ۱۰۰۰ ۱۳% ۱۱% ۸%
۵۰۰۰ـ۱۰۰۰ ۱۲% ۱۰% ۷
از۵۰۰۰ به بالا ۱۰% ۹% ۶%
تبصره ۱ – در صورتی که حق الزحمه محاسبه شده در هر ردیف، کمتر از حداکثر حق الزحمه ردیف قبل باشد، رقم اخیر دریافت میگردد.
تبصره ۲ – حق الزحمه مدیریت اجرای طرح، معادل بیست(۲۰%) درصد برآورد هزینه تمام شده طرح تعیین میگردد.
تبصره ۳ – چنانچه طرح، نیاز به طرح اجرایی معماری داخلی داشته باشد، به حق الزحمه مرحله دوم ده درصد (۱۰%) اضافه میشود.
تبصره ۴ – حق الزحمه تهیه طرحهای شهرسازی بر اساس تعرفههای سازمان برنامه و بودجه و طرحهای احیای بافتهای تاریخی براساس تعرفههای وزارت مسکن و شهرسازی تعیین خواهد شد.
تبصره ۵ – سازمان میراث فرهنگی کشور مکلف است به منظور فراهم نمودن مبانی اطلاعاتی دقیق و قابل استناد برای بهنگام سازی تعرفههای موضوع این آییننامه در سالهای آینده، آمار عملکرد هزینههای طرحهای مرمت و احیای ابنیه، اماکن و محوطههای تاریخی را تنظیم و به دولت ارائه نماید.
ج – حق الزحمه کارشناسی برای تشخیص ماهیت تاریخی – فرهنگی اموال منقول و غیرمنقول تاریخی – فرهنگی براساس هر (نفر – روز) کارشناس، یکصد هزار ریال دریافت خواهد شد.
د – حق الزحمه مطالعات تاریخی، باستان شناسی، مردم شناسی و سایر مطالعات مرتبط با میراث فرهنگی که به در خواست متقاضی و خارج از حدود وظایف سازمان میباشد، براساس مفاد بند “ج” ماده (۱) تعیین و دریافت خواهد شد. استعلام دستگاههای اجرایی در جهت اجرای طرحهای مورد نظراشخاص حقیقی یا حقوقی از موضوع بندهای “ج” و “د ” ماده (۱) مستثنی خواهد بود.
تبصره – در صورتی که محل انجام کارشناسی بیش از سی کیلومتر خارج از محل استقرار سازمان باشد، به ازای هر روز (۵۰.۰۰۰ ) ریال به مبلغ مذکور اضافه خواهد شد .تأمین هزینه ایاب و ذهاب و اقامت بر عهده متقاضی خواهد بود.
ماده ۲ – تعرفه خدمات آزمایشگاهی سازمان میراث فرهنگی به شرح زیر تعیین میشود:
الف – تعرفه بخش پلاسمای جفت شده به روش القایی (ICP)
۱ – نمونه مایع بدون استاندارد برای هر عنصر ۴۰.۰۰۰ ریال
۲ – نمونه مایع با استاندارد برای هر عنصر ۳۵.۰۰۰ ریال
۳ – نمونه جامد بدون استاندارد برای هر عنصر ۵۰.۰۰۰ ریال
۴ – نمونه جامد با استاندارد برای هر عنصر ۴۵.۰۰۰ ریال
ب – تعرفه بخش متالوگرافی
۱ – آماده سازی نمونه ۶۰.۰۰۰ – ۴۰.۰۰۰ ریال
۲ – بررسی ساختاری ۹۰.۰۰۰۰ – ۷۰.۰۰۰ ریال
۳ – ریز سختی سنجی ۴۰.۰۰۰ ریال
۴ – تهیه فیلم نگاتیو و اسلاید ۵۰۰۰۰ ریال
۵ – بررسی وضعیت خوردگی در ریز ساختارها ۹۰.۰۰۰ – ۷۰.۰۰۰۰ ریال
۶ – بررسی و گزارش کیفی نوع آلیاژ ۸۰.۰۰۰ – ۶۰.۰۰۰ ریال
ج – تعرفه بخش پراش اشعه ایکس (XRD)
۱ – آماده سازی نمونه ۱۰.۰۰۰ ریال
۲ – تهیه الگوی پراش اشعه X ۴۰.۰۰۰ ریال
۳ – تعیین کانیهای موجود به صورت کیفی تاسه فاز ۳۰.۰۰۰ ریال
۴ – تعیین کانیها (چهار فاز) ۴۰.۰۰۰ ریال
۵ – تعیین کانیهای (پنج فاز و بیشتر) ۵۰.۰۰۰ ریال
۶ – آنالیز کانیهای رسی ۱۰۰.۰۰۰ ریال
د – تعرفه بخش تبدیل فوریه – مادون قرمز (FT-IR)
۱ – نمونه مایع آلی و معدنی ۱۰۰.۰۰۰ ریال
۲ – نمونه ویسکوز ۱۱۰.۰۰۰ ریال
۳ – نمونه پودر ۱۳۰.۰۰۰ ریال
۴ – نمونه جامد ۱۳۵.۰۰۰ ریال
۵ – نمونههایی که به روش معمولی امکان آماده سازی وجود ندارد و پوشش سطحی (طیفگیری با میکروسکوپ IR) ۱۵۰.۰۰۰ ریال
۶ – شناسایی کامل نمونه با کمک قایلهای موجود در حافظه کامپیوتر ۵۰۰.۰۰۰ ریال
هـ – تعرفه بخش سالیابی ترمولومینسانس
۱ – سالیابی TLD برای درخواستهای داخل پژوهشگاه میراث فرهنگی ۵۰۰.۰۰۰ ریال
۲ – سالیابی TLD برای درخواستهای خارج از پژوهشگاه میراث فرهنگی ۶۰۰.۰۰۰۰ ریال
و – تعرفه بخش فلوئور سانس اشعه ایکس (XRF)
۱ – تهیه قرص پودری ۱۵.۰۰۰ ریال
۲ – تهیه قرص ذوبی ۳۰.۰۰۰ ریال
۳ – آنالیز نیمه کمی (حداکثر تا ۵ عنصر) ۶۰.۰۰۰ ریال
۴ – آنالیز نیمه کمی (حداکثر تا ۱۰ عنصر ۱۰۰.۰۰۰ ریال
۵ – آنالیز کمی (حداکثر تا ۵ عنصر) ۱۰۰.۰۰۰ ریال
۶ – آنالیز کمی (حداکثر تا ۱۰ عنصر) ۱۵۰.۰۰۰ ریال
ز – تعرفه بخش سالیابی کربن ۱۴۱۴) (X سالیابی C۱۴ برای هر نمونه ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال
ح- تعرفه بخش پتروگرافی
۱ – تهیه مقطع نازک ۲۰.۰۰۰ ریال
۲ – مطالعه کیفی مقاطع نازک ۵۰.۰۰۰ ریال
۳ – مطالعه بافت و ساختار نمونه ۵۰.۰۰۰ ریال
۴ – تهیه عکس و اسلاید ۵۰.۰۰۰ ریال
ط – تعرفه بخش الکترو شیمی
۱ – آماده سازی نمونه ۲۰.۰۰۰ ریال
۲ – تعیین عناصر به صورت کیفی برای هر عنصر ۴۰.۰۰۰ ریال
۳ – مطالعه در مورد میزان خوردگی ۱۰۰.۰۰۰ ریال
ی – تعرفه بخش میکروسکوپی (میکروسکوپ کانفوکال)
۱ – آماده سازی نمونه ۱۵.۰۰۰ ریال
۲ – بررسی ریز ساختار (ساعتی) ۱۰۰.۰۰۰ – ۸۰.۰۰۰ ریال
۳ – تهیه فیلم و نگاتیو و اسلاید (ساعتی) ۶۰.۰۰۰ ریال
ماده ۳ – تعرفههای بخش مرمت سازمان میراث فرهنگی شامل خدمات فنی تزیینات وابسته به بنا و مرمت اشیای موزهای به شرح زیر تعیین میشود:
الف – خدمات فنی تزیینات وابسته به بنا (براساس متر مربع) ثبت و مستند نگاری تصویری فنشناسی و ارائه طرح انجام اقدامات و فنی آسیب شناسی اجرایی حفاظتی ۲۰۰۰۰۰ریال ۳۰۰۰۰۰ ریال ۵۰۰۰۰۰ ریال ۱۰۰۰۰۰۰ ریال
ب – مرمت اشیای موزهای شامل آثار فلزی، سفال، پارچه ،کاغذ، شیشه، چوب، سنگ و غیره (براساس نفر – روز): تکنسین و کاردان کارشناس بالاتر از کارشناس ۱۰۰۰۰۰ ریال ۲۰۰۰۰۰ ریال ۲۵۰۰۰۰ ریال
تبصره ۱ – تمامی هزینههای مورد نیاز برای اجرای طرح از قبیل عکس، اسلاید، چاپ، خدمات آزمایشگاهی و هزینه مواد مصرفی بر اساس تعرفههای اعلام شده، به مبالغ موضوع جداول فوق افزوده میشود.
تبصره ۲ – حق الزحمه بازدید کارشناسی در موارد لازم، بر اساس بندهای هـ و ج تبصره (۳) بند ب ماده (۱) این آییننامه محاسبه و دریافت خواهد شد.
تبصره ۳ – معادل بیست درصد (۲۰%) جمع مبلغ هزینههای خدمات ارائه شده بیشتر از ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان حق الزحمه مدیریت اجرای طرحها محسوب و در جمع نهایی در نظر گرفته خواهد شد.
ماده ۴ – تعرفه خدمات مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی به شرح زیر تعیین میگردد.
الف – تعرفه حق عضویت
شرح مدت هزینه
۱ – کارمندان رسمی سازمان میراث فرهنگی دائم رایگان
۲ – کارمندان قراردادی سازمان میراث فرهنگی پایان قرارداد رایگان
۳ دانشجویان مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی یکسال ۲۰.۰۰۰ ریال
۴ – دانشجویان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یکسال ۱۰.۰۰۰ ریال
۵ – اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یکسال ۷۰.۰۰۰ ریال
۶ – سایر اشخاص حقیقی و حقوقی یکسال ۲۰۰.۰۰۰ ریال
ب – تعرفه خدمات پایگاههای اطلاعاتی
نوع خدمات قطع تعداد .واحد هزینه
۱ – جستجو — ——- رایگان
۲ – ذخیره اطلاعات روی دیسک —- یک رکورد ۲۰۰ ریال
۳ – چاپ اطلاعات روی کاغذ
پرینتر سوزنی A۴ یک صفحه ۸۰۰ ریال
پرینتر لیزری A۴ یک صفحه ۱.۰۰۰ ریال
۴ – چاپ فهرست برگه ۱۲×۷.۵ یک برگ ۱۵۰ ریال
۵ – اسکن تصویر و ذخیره فایل روی دیسک
تصویر سیاه و سفید A۴ یک برگ ۲.۰۰۰ ریال
تصویر رنگی A۴ یک برگ ۲۰.۰۰۰ ریال
۶ – چاپ فایل تصویری سیاه و سفید
پرینتر سوزنی A۴ یک برگ ۲.۰۰۰ ریال
پرینتر لیزری A۴ یک برگ ۷.۰۰۰ ریال
۷ – کپی روی CD —- یک عدد ۸.۰۰۰ ریال
ج – تعرفه خدمات چاپ نقشه
نوع خدمات قطع چک پلات کاغذ معمولی کاغذ مخصوص
AO ۱۰.۰۰۰ ۱۲.۰۰۰ ریال ۳۵.۰۰۰ ریال
A۱ ریال ۸.۵۰۰ ریال ۲۵.۰۰۰ ریال
A۲ ۷.۰۰۰ ریال ۶.۵۰۰ ریال ۱۵.۰۰۰ ریال
۱ – پلات نقشه سیاه و سفید یا A۳ ۵.۰۰۰ ریال ۴.۰۰۰ ریال ۱۰.۰۰۰ ریال
تک رنگ A۴ ۳.۵۰۰ ریال ۳.۰۰۰ ریال ۶.۰۰۰ ریال
۲.۵۰۰ ریال
A۰ — ۲۰.۰۰۰ ریال ۴۲.۰۰۰ ریال
۲- پلات نقشه رنگی —-۲۰.۰۰۰ ریال ۴۲.۰۰۰ ریال
A۱— ۱۵.۰۰۰ ریال ۳۰.۰۰۰ ریال
A۲ — ۸.۵۰۰ ریال ۲۰.۰۰۰ ریال
A۳ —- ۵.۰۰۰ ریال ۱۳.۰۰۰ ریال
A۴ —- ۳.۵۰۰ ریال ۸.۰۰۰ ریال
۳ – پلات تصاویر رنگی A۰ —– ۱۵۰.۰۰۰ ریال۱۵۰.۰۰۰ ریال به بالا
A۱ —- ۱۰۰.۰۰۰۰ ریال ۱۴۰.۰۰۰ ریال
A۲ — ۴۵.۰۰۰ ریال ۵۰.۰۰۰ ریال
A۳ — ۲۵.۰۰۰ ریال ۳۰.۰۰۰ ریال
A۴ —- ۱۵.۰۰۰ ریال ۲۵.۰۰۰ ریال
د – تعرفه خدمات تکثیر و فتوکپی
نوع خدمات قطع تعداد . واحد هزینه
۱ – فتوکپی سیا و سفید یک رو A۴یک برگ ۲۵۰ ریال
دورو A۴ یک برگ ۳۵۰ ریال
یک رو A۳ یک برگ ۴۵۰ ریال
دو رو A۳ یک برگ ۶۵۰ ریال
یک رو A۴ یک برگ ۲.۵۰۰ ریال
۲ فتوکپی رنگی یک رو A۳یک برگ ۵.۰۰۰ ریال
۳ – تکثیر با کپی پرینتر شماره ۳۰۰تا ۵۰۰ A۴ یک برگ ۲۰۰ ریال
۳ – شماره ۱۰۰۰۰ به بالا A۴ یک برگ ۱۵۰ ریال
هـ – تعرفه خدمات لابراتوار عکس
۱ – نوع خدمات قطع تعداد . واحد هزینه
۲ – چاپ کنتاکت سیاه و سفید ۲۵×۲۰ یک برگ ۱۱.۰۰۰ ریال
۳۰×۲۰ یک برگ ۱۲.۰۰۰ ریال
۳۰×۲۴ یک برگ ۱۴.۰۰۰ ریال
۳ – چاپ عکس سیاه و سفید ۱۳×۹ یک قطعه ۲.۵۰۰ ریال
۱۸×۱۳ یک قطعه ۳.۵۰۰ ریال
۲۵×۲۰ یک قطعه ۱۳.۰۰۰ ریال
۳۰×۲۰ یک قطعه ۱۴.۰۰۰ ریال
۳۰×۲۴ یک قطعه ۱۶.۰۰۰ ریال
۴۰×۳۰ یک قطعه ۲۲.۰۰۰ ریال
تبصره ۱ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۴/۸]
تعدیل حق الزحمه های موضوع تعرفه های فوق، سالانه براساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منوط به تصویب شورای اقتصاد خواهد بود.
تبصره ۲ – تهیه کپی، پرینت، پلات و اسکن برای بار دوم از یک موضوع به منظور تغییر موارد نیم بها محسوب خواهد شد.
تبصره ۳ – دانشجویان با ارائه کارت معتبر از سی در صد (۳۰%) تخفیف خدمات استفاده خواهند کرد.
حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهوری