آیین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره ۴۳ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۳/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۳/۲۲

۶۹۶۷ت۲۱۰۷۳هـ – ۱۳۷۸.۰۳.۱۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۳.۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱۵۴۷۵ مورخ ۱۳۷۷.۱۲.۲۴ وزارت صنایع و در اجرای بند (ج) تبصره (۴۳) قانون‌ بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 – جدول اخذ عوارض از کالاهای وارداتی و ساخت داخل الکترونیکی برحسب تعرفه های گمرکی کالاهای مشمول به شرح ذیل می باشد:

کالاهای وارداتی عوارض ( درصد قیمت فروش )
70/84 بجز 30/8470 ( ماشینهای اداری و محاسب بجز ماشینهای محاسب غیر از نوع الکترونیکی ) 4
71/84 ( ماشینهای خودکار داده پردازی و انتقال داده ها ) 5
21/8473 ( ماشینهای محاسب الکترونیک ) 5/3
17/85 ( دستگاههای برقی برای تلفن و سیستمهای کاریر) 5/5
19/85 ( دستگاههای پخش صوت ) 5
20/85 ( دستگاههای ضبط یا پخش ویدئو ) 5
21/85 ( دستگاه ضبط یا پخش صوت ) 3
23/85 ( نوار و دیسک مغناطیسی ) 5/3
25/85 ( دستگاههای فرستنده برای رادیو تلفن و پخش رادیویی و تلویزیونی و دوربین تلویزیونی ) 5/3
27/85 ( دستگاههای گیرنده رادیو و تلفن یا تلگراف ) 8
28/85 ( گیرنده های تلویزیونی یا نمایشگر رایانه ای و اجزاء قطعات آن ) 8
31/85 ( سیستمهای دزدگیر، اعلام حریق و پانل( LCD 3
09/90 ( دستگاههای فتوکپی ) 5

 

ساخت داخل عوارض ( درصد قیمت فروش )
تلویزیون رنگی و نمایشگر رایانه ای 2
اقلام مخابراتی و صوتی 5/1

 

‌تبصره ۱ – آن بخش از کالاهای جدول (۱)‌ وارداتی که مورد نیاز دستگاههای دولتی می‌باشد از شمول پرداخت عوارض موضوع این آیین‌نامه معاف‌ می‌باشد. واحدهای تولیدی دولتی مشمول پرداخت عوارض خواهند بود.

‌تبصره ۲ – واردات موقت از پرداخت عوارض معاف می‌باشند.

‌تبصره ۳ – صادر کنندگان (‌اعم از آنکه خود تولید کننده باشند یا پس از خرید از تولید کنندگان اقدام به صادرات نمایند) در صورت صادرات اقلام مذکور‌ از پرداخت عوارض معاف می‌باشند

‌تبصره ۴ – مبنای محاسبه عوارض برای اقلام وارداتی، ارزش وارداتی است که در محاسبه سود بازرگانی و عوارض گمرکی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

‌ماده ۲ – از محل ردیف ۵۰۳۴۱۵ صد در صدر (۱۰۰%) عوارض اخذ شده تا سقف مقرر در قانون در اختیار وزارت صنایع قرار گیرد تا در قابل طرح‌ ارتقای صنعت الکترونیک هزینه شود و علاوه بر اهداف فعلی این طرح طبق بند الف ماده (۲۲) اساسنامه صندوق حمایت از صنعت الکترونیک و در‌ راستای بند (۱۹) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۹۶) تا میزان ۵۰ میلیارد ریال سرمایه اولیه شرکت صندوق حمایت از صنعت الکترونیک که دولت متعهد به‌تأمین آن شده است در اختیار این صندوق قرار گیرد.

‌تبصره – وزیر صنایع موظف است گزارشی از چگونگی هزینه وجوه مذکور در این آیین‌نامه را تا ۱۵ اسفند ماه ۱۳۷۸ به هیأت دولت ارائه نماید.

‌ماده ۳ – گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است قبل از صدور مجوز ترخیص کالا، عوارض یاد شده در ماده (۱) این آیین‌نامه را از وارد کنندگان کالا‌ علاوه بر سود بازرگانی اخذ و به حساب مشخص شده واریز نماید.

‌ماده ۴ – کلیه تولید کنندگان داخلی کالاهای مشمول موظفند همزمان با فروش محصول، عوارض مشخص شده در ماده (۱) این آیین‌نامه را براساس‌ قیمت فروش ذیل فاکتور از مصرف کننده دریافت و به حساب یاد شده واریز نمایند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور