‌آیین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره ۲۸ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۳/۲۲

شماره ۵۷۴۶ت۲۱۲۱۱‌هـ – ۱۳۷۸.۰۳.۰۵


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸.۲.۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و‌ به استناد ردیف ۴ بند (ج) تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود.

۱ – سهمیه ارزی مربوط به اجرای بند(ج) تبصره (۲۸)‌ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار می‌باشد که از محل‌ سهمیه ارزی موضوع مصوبه شماره ۱۴۷۲۹۰ مورخ ۱۳۷۷.۱۲.۱۲ نمایندگان ویژه رییس جمهور تأمین و به شرح زیر مصرف می‌گردد.

۱-۱ – وزارت کشاورزی موظف است حداکثر لغایت ۱۳۷۸.۳.۱۵، میزان ارزی را که در نظر دارد از محل آن، از خارج مواد اولیه برای تولید و تبدیل به‌ کود شیمیایی وارد نماید، تعیین و باقی مانده آن را نسبت به پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار به بانک مرکزی اعلام نماید.

۱-۲ – بانک مرکزی موظف است لغایت خرداد ماه ۱۳۷۸، مابه‌التفاوت ریالی ارز باقی مانده را نسبت به قیمت ارز واریز نامه‌ای، به درآمد عمومی‌ موضوع ردیف ۴۲۰۵۰۸ واریز نماید.

۲ – کمیته تعیین واحدهای ذیصلاح تولید کننده کود بخش خصوصی، مرکب از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشاورزی، وزارت صنایع،‌ طی سال ۱۳۷۸، حسب مورد بر اساس ضوابطی که تعیین می‌نمایند، مناسب‌ترین واحدهای ذیصلاح تولید کننده کود بخش خصوصی را برای دعوت‌ به مناقصه و انعقاد قرارداد برای هر مورد تعیین و به شرکت خدمات حمایتی معرفی می‌نمایند.

۳ – [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
شرکت خدمات حمایتی با تولیدکنندگان موضوع ردیف (۳) بند یاد شده که حاضر به انعقاد قرارداد برای تولید کود باشند، از طریق برگزاری مناقصه،‌ قرارداد منعقد می‌نماید.

۴ – شرکت خدمات حمایتی مجاز است برای برای تولید کود توسط بخش خصوصی، مواد اولیه داخلی و خارجی را به صورت یک جا خریداری و در‌اختیار تولید کنندگان قرار دهد.

۵ـ برای تأمین نقدینگی کود موضوع بند (۳) این آیین‌نامه، شرکت خدمات حمایتی موظف است به شرح زیر پیش پرداخت نماید.

۱-۵ – معادل قیمت مواد اولیه داخلی یا وارداتی با اخذ سفته معادل مبلغ پیش پرداخت.

۲-۵ – علاوه بر ردیف (۱-۵) ، تا سقف ۲۵% مبلغ قرارداد با اخذ سفته به میزان دو برابر مبلغ پیش پرداخت برای خرید تجهیزات، ماشین آلات و‌ تکمیل خط تولید. (‌جمع پیش پرداخت ردیف‌های ۱ – ۵ و ۲ – ۵ معادل ۲۵ % مبلغ قرارداد).

۳-۵ – پرداخت پیش پرداخت مازاد بر ردیف‌های (۱-۵)‌ و (۲-۵) تا سقف ۵۰% مبلغ قرارداد برای طرف قرارداد تولید یا تبدیل کودهای ماکرو با اخذ‌ ضمانت‌نامه بانکی یا پوشش بیمه‌ای یا اوراق مشارکت یا سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا هر اوراق بهادار دیگر به تشخیص شرکت‌ خدمات حمایتی (‌جمع پیش پرداخت ردیف‌های ۱-۵،۲ – ۵ و ۳ – ۵ معادل ۵۰% مبلغ قرارداد).

۶ – [توقف اجرا ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]

[پرداخت تعهدات ناشی از قراردادهای منعقده بر اساس بند (‌و) تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور در سال ۱۳۷۸ از محل اعتبار ردیف ۴۲۰۵۰۸ در اولویت قرارداد.]

۷ – بانک مرکزی موظف است برای تولیدکنندگان کود بخش خصوصی طرف قرارداد شرکت خدمات حمایتی، تا میزان بیست میلیون دلار ارز با نرخ‌ تسعیر واریزنامه‌ای، برای واردات ماشین آلات و تجهیزات خط تولید اختصاص دهد.

۸ـ [اصلاحی ۱۳۷۸/۱۰/۲۲]
شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک ماه تسهیلات لازم برای ارایه به داوطلبان تولید انواع کودماکرو (‌بخش خصوصی) و احداث واحد تولیدی تعیین و اعلام نماید.

۱ – ۸ – خوراک به قیمت فروش داخلی با اعمال ۳۰% تخفیف.

۲ – ۸ – تحویل زمین، آب، برق، بخار و هوای فشرده در محدوده یا مجاورت مجتمع‌های پتروشیمی موجود با انعقاد قراردادهای درازمدت و نرخ‌های‌ حمایتی.

۹ – تولیدکنندگان کود (‌بخش خصوصی)، برای تأمین قطعات یدکی، ابزار و ماشین آلات جزئی تکمیلی که الزاماً باید از خارج از کشور وارد شوند، از‌ ارز واریزنامه‌ای استفاده می‌نمایند.

۱۰ – وزارت صنایع، وزارت بازرگانی و گمرکات کشور موظفند در جهت تسریع و تسهیل اجرای این آیین‌نامه، مساعدت‌های لازم را در جهت واردات‌ مواد اولیه و قطعات یدکی به عمل آورند.

۱۱ – مسئولیت پیگیری مستمر و اجرای این آیین‌نامه با وزارت کشاورزی (‌شرکت خدمات حمایتی) می‌باشد.

۱۲ – کمیته‌ای مرکب از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی با دبیری نماینده شرکت خدمات‌ حمایتی وزارت کشاورزی و ریاست نماینده سازمان برنامه و بودجه با تشکیل جلسات دو ماه بر حسن اجرای آیین‌نامه نظارت می‌نماید.

۱۳ – شرکت خدمات حمایتی موظف است هر ماهه گزارش کتبی عملکرد خود را در اجرای این آیین‌نامه به سازمان برنامه و بودجه ارائه نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور