آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور [مصوب ۱۳۷۸/۲/۲۲]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۳/۲۲

[به موجب آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور، مصوب  ۱۳۷۸/۳/۵، لغو شده است.]

 

 ۷۸۷۷.ت۲۱۲۴۸ه‍ – ۱۳۷۸/۰۳/۰۵


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸/۲/۲۲ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۱۰۲.۷۵۶ مورخ ۱۳۷۸.۲.۱۸ سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور‌اقتصادی و دارایی و به استناد بند “‌ه‍” تبصره (۳۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور و به منظور توسعه مشارکت مردم در امور اقتصادی، افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی و کاهش تصدی دولت، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


‌فصل اول – تعاریف


‌ماده ۱ – تعریف اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه به قرار زیر است

‌الف – دستگاه واگذارنده: کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی موضوع بند و تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور.

ب – کمیته، کمیته موضوع بند ج تبصره (۳۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور

ج – گروه‌های پیگیری و نظارت، گروه‌های موضوع جزء (۷) بند ج تبصره (۳۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور.


‌فصل دوم – وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های واگذارنده :


‌ماده ۲ – دستگاه‌های واگذارنده مکلفند در چار چوب مفاد این آیین‌نامه در مورد واگذاری سهام شرکت‌ها و کارخانجات خود اقدام نمایند.


ماده ۳ – به منظور تعیین تکلیف کلیه شرکت‌ها دستگاه‌های واگذارنده مکلفند حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به ارایه اطلاعات‌ زیر شامل سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم به هر میزان، به دبیرخانه کمیته اقدام نمایند:

۳-۱- اعلام اسامی آن دسته از شرکت‌ها و کارخانجات که اطلاعات آنها در سال ۱۳۷۷ در اجرای تبصره (۳۵) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ ارایه نشده، به‌ همراه پیشنهاد دستگاه اجرایی در مورد واگذاری، انحلال ادغام یا ابقای آنها در بخش دولتی و روش و زمان‌بندی واگذاری، انحلال، ادغام آنها حسب‌ مورد.

۳-۲ – ارایه برنامه زمان‌بندی واگذاری و انحلال آن دسته از شرکت‌هایی که در سال ۱۳۷۷ در کمیته موضوع بند ج تبصره (۳۵) بررسی، تصمیم‌گیری و‌ مشمول واگذاری یا انحلال شده‌اند.

‌ماده ۴ – دستورالعمل مربوط به نحوه واگذاری، چگونگی فروش و نحوه تعیین نرخ‌های پایه و همچنین گزارش عملکرد توسط کمیته معین و به‌دستگاه‌های واگذارنده ابلاغ خواهد شد.

‌ماده ۵ – در واحدهایی که سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولید دارای سهام اصالتی می‌باشد سهام مذکور همانند سایر سهام قابل واگذاری،‌ بر اساس این آیین‌نامه واگذار خواهد شد.

‌تبصره ۱ – سهام وکالتی موجود نزد سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی از شمول این آیین‌نامه مستثنی است .

تبصره ۲ – سهامی که توسط سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی از دستگاه‌های واگذارنده به قیمت میانگین قیمت اسمی و روز خریداری‌شده از شمول این ماده مستثنی است و سازمان مزبور مکلف است این نوع سهام را به کارگران واجد شرایط به قیمت میانگین قیمت اسمی و روز واگذار‌ نماید.

تبصره ۳ – هر یک از کارگران شاغل در واحدهای مورد واگذاری در صورت تمایل می‌توانند با پرداخت ثمن معامله تا میزان سه میلیون ریال از سهام‌ قابل واگذاری همان واحد را با اولویت و مستقیماً خریداری نمایند. دستور العمل نحوه واگذاری و پرداخت قیمت توسط کمیته تعیین می‌شود.

‌تبصره ۴ – شرکت‌های تعاونی متشکل از واحدهای تولیدی که تولیدات یا خدمات شرکت‌های مورد واگذاری در فعالیت آنها تأثیر مستقیم دارد نسبت به‌سایر متقاضیان در اولویت خواهند بود.


‌ماده ۶ – دستگاه‌های واگذارنده مکلفند نسبت به واریز وجوه حاصل از فروش سهام و همچنین خالص وجوه ناشی از انحلال شرکت‌ها به شرح ذیل اقدام‌ نمایند.

۶-۱ – وجوه مربوط به سهام متعلق به دولت، مستقل از نوع سازمان اداره‌کننده آن سهام، به حساب در آمد عمومی موضوع ردیف ۳۹۰۸۵۰ قسمت‌ سوم قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور واریز می‌گردد.

۶-۲ – وجوه مربوط به سهام متعلق به شرکت‌های دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت پس از وضع و پرداخت مالیات بر عملکرد آن شرکت‌ها در‌چار چوب بودجه مصوب شرکت یا مؤسسه انتفاعی ذیربط، با اولویت به مصرف هزینه‌های سرمایه‌ای و پرداخت بدهی‌های شرکت‌های دولتی موضوع‌ ماده (۳۲) قانون برنامه و بودجه – مصوب ۱۳۵۱ – خواهد رسید.


‌فصل سوم – دبیرخانه کمیته وظایف و اختیارات آن:


‌ماده ۷ – در اجرای بند ج تبصره (۳۵) سازمان مالی گسترش واحدهای تولیدی مسئولیت دبیرخانه کمیته را عهده دار بوده و رییس سازمان دبیر کمیته‌ خواهد بود. وظایف دبیرخانه به شرح زیر است:

۷-۱ – جمع‌بندی اطلاعات ارایه شده توسط دستگاه‌های واگذارنده موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه و ارایه آن به همراه پیشنهادات دبیرخانه جهت‌ بررسی و اتخاذ تصمیم به کمیته.

۷-۲ – پیشنهاد ضوابط و سیاست‌های واگذاری و فروش سهام و شرایط قابل پیش‌بینی در آگهی‌های مزایده، تعهدات قابل دریافت از خریداران برای‌ سرمایه‌گذاری، حفظ یا افزایش کمی و کیفی سطح تولید، توسعه و نوسازی تعهد صادرات محصول به خارج، حفظ اشتغال، شرایط فروش و زمان‌بندی‌ پرداخت بهای معامله به صورت نقد و اقساط حداکثر تا سه سال و همچنین نوع تضمین‌های قابل دریافت وصول مطالبات به کمیته جهت بررسی و‌ تصویب.

۷-۳ – پیشنهاد دستورالعمل نحوه تعیین نرخ‌های پایه واگذاری شرکت‌ها

۷-۴ جمع آوری نظرات دستگاه‌های واگذارنده در مورد برنامه‌ها و روش‌های بازاریابی سهام و بالا بردن قدرت جذب و تقاضای سهام در بازار و ارایه آن‌ همراه با پیشنهادات دبیرخانه به کمیته جهت تصویب .

۷-۵ـ پیشنهاد ترکیب و شرح وظایف گروه‌های پیگیری و نظارت به کمیته جهت تصویب

۷-۶ – پیشنهاد نحوه ارایه گزارشات نظارتی قبل و بعد از واگذاری و انحلال شرکت‌ها به کمیته جهت تصویب

۷-۷ – ابلاغ مصوبات کمیته به دستگاه‌های ذی‌ربط.

۷-۸ – جمع‌بندی و ارایه گزارش نتیجه اقدامات نهایی دستگاه‌های واگذارنده به مراجع ذی‌ربط جهت اطلاع

۷-۹ – سایر وظایفی که حسب تشخیص کمیته به دبیرخانه محول می‌گردد.


‌ماده ۸ – اعتبارات مورد نیاز دبیرخانه کمیته جهت تجهیز نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز برای انجام وظایف محوله، توسط سازمان برنامه و بودجه‌ با رعایت قوانین و مقررات تأمین و پرداخت خواهد شد.


حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور