اساسنامه سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۴/۱۷

شماره ۱۵۸۳۲-۱۳۷۸.۴.۱۷ روزنامه رسمی
‌شماره ۹۹۰. . دش ۱۳۷۸.۳.۲۶
(‌مصوب جلسه ۴۴۱ مورخ ۷۸.۲.۲۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
‌ماده ۱ – تعریف:
‌به منظور اعتلای شخصیت دینی، اخلاقی، عقلانی، عاطفی، علمی و اجتماعی دانش‌آموزان
و ایجاد زمینه مشارکت همه جانبه انها در زمینه‌های‌اعتقادی فرهنگی، اجتماعی،
سیاسی، ورزشی و هنری، سازمانی عمومی و غیر دولتی با عنوان سازمان دانش آموزی
جمهوری اسلامی ایران و با‌مقررات خاص تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود.
‌ماده -۲ اهداف:
‌الف – زمینه سازی تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان در ابعاد مختلف فردی و
اجتماعی برای کسب فضایل اخلاقی
‌و کمالات انسانی براساس تعالیم عالیه اسلام ناب محمدی (ص).
ب -‌زمینه سازی برای بسط مشارکت فعال دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف انقلاب و
کشور.
ج – برنامه‌ریزی برای استفاده مفید از اوقات فراغت دانش‌آموزان و آماده سازی آنان
برای پذیرش مسئولیتهای فردی و اجتماعی.
‌د – ترویج الگوها و اسوه‌های انقلابی، اسلامی و ملی در بین دانش‌آموزان.
‌هـ – تقویت روحیه تعاون، نیکوکاری، نوع دوستی و کمک به دیگران و ترغیب به رعایت
نظم وانضباط اجتماعی و روحیه قانون گرایی و احترام به‌قانون در جامعه.
‌و – مشارکت در ارتباطات بین المللی دانش‌آموزان بویژه با دانش‌آموزان کشورهای
اسلامی.
‌ز – ایجاد علاقه و ایمان به فرهنگ خودی، خودباوری و توجه به شعار نه شرقی و نه
غربی.
‌ماده ۳ – اصول کلی حاکم بر سیاستها، فعالیتها و برنامه‌ها :
۳.۱ – اهتمام به حفظ اصول و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلاب اسلامی بویژه پاسداری از
حریم ولایت و قانون اساسی در شکل دادن و سازماندهی‌فعالیتهای مختلف دانش‌آموزان.
۳.۲ – پاسداری از ارزشهای اخلاقی، اسلامی و انسانی در کلیه شئون سازمان.
۳.۳ – تلاش برای تحت پوشش قرار دادن آحاد دانش‌آموزان و گروههای سنی کمتر از ۱۸
سال.
۳.۴ – توجه به نیاز، علاقه، استعداد و قابلیتهای اعضای تحت پوشش و تلاش برای رشد
همه جانبه فردی و اجتماعی
‌آنان.
۳.۵ – مشارکت فعال اعضا درهمه عرصه‌های فعالیت سازمان.
۳.۶ – بهره برداری مناسب و درست از ظرفیتهای موجود ملی اعم از فرهنگی، آموزشی،
اجتماعی و اقتصادی جامعه.
۳.۷ – ایجاد زمینه‌های خود اتکایی در انجام مأموریتهای سازمان اعم از انسانی و
منابع مالی.
۳.۸ – حضور در کلیه عرصه‌های توسعه کشور اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و
غیره به منظور ارتقای توانمندیهای فردی و اجتماعی‌دانش‌آموزان متناسب با مقتضیات
سنی، اجتماعی و محل جغرافیایی.
۳.۹ – عدم تمرکز در انجام وظایف محوله و تفویض اختیار به سطوح منطقه‌ای و آحاد
نیروهای مرتبط با سازمان.
۳.۱۰ – ایجاد هویت ملی و اسلامی و تقویت روح جمعی و سازمان پذیری از طریق نشانها و
علائم.
۳.۱۱ – رعایت اصل هماهنگی کلیه فعالیتها با برنامه‌های تعلیم و تربیت عمومی کشور .
۳.۱۲ – تأکید برانجام فعالیتها به شیوه کار گروهی، پویا و فعال .
۳.۱۳ – تداوم در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای برنامه‌های تربیتی .
۳.۱۴ – تأکید برتعلیم مهارتها و ایجاد روحیات و صفات مطلوب از طریق فعالیتهای
عملی.
‌ماده ۴ – وظایف :
۴.۱ – جلب مشارکت کلیه مخاطبان اصلی و اعضای وابسته و مردمی برای تحقق اهداف
سازمان.
۴.۲ – اقدام لازم برای به عضویت در آوردن داوطلبانه دانش‌آموزان.
۴.۳ – برنامه‌ریزی برای فعالیتهای پرورشی دانش‌آموزان در خارج از مدارس.
۴.۴ – پژوهش، آموزش و مشاوره برای افزایش توانمندیهای دانش‌آموزان عضو.
۴.۵ – سازماندهی و هماهنگی برای جلب حمایتهای ملی و محلی.
۴.۶ – تأمین منابع مورد نیاز سازمان از طریق جلب مشارکتهای مردمی در کنار کمکهای
دولت.
۴.۷ – اجرای روشهای تربیتی مناسب برای رشد اعتقادی و اخلاقی اعضا.
۴.۸ – استفاده مفید و مؤثر از فضاهای پرورشی موجود در کشور و توسعه و تجهیز فضاهای
مناسب برای فعالیت سازمان.
۴.۹ – برنامه‌ریزی برای شناسایی، جذب و آموزش مربیان واجد صلاحیت و داوطلب به
منظور آماده سازی آنان برای اداه گروههای سازمان یافته دانش‌آموزی.
۴.۱۰ – برقرارری ارتباط با مراکز فرهنگی، علمی و نیز تشکلهای مشابه در داخل و خارج
از کشور برای تبادل اطلاعات و تجربیات و همکاریهای‌مشترک از طریق مراجع مسئول.
۴.۱۱ – برگزاری گردهمایی، همایش جشنواره، اردو، مسابقات فرهنگی و ورزشی، کنگره‌ها
و مجمع‌های گوناگون برای اعضا.
۴.۱۲ – تشویق و ترغیب دانش‌آموزان عضو به فراگیری و استفاده از شیوه‌های تعاون در
فعالیتهای مختلف اقتصادی و اجتماعی در واحدهای آموزشی.
‌ماده ۵ – اعضاء :
‌اعضای سازمان، دانش‌آموزان می‌باشند و سازمان می‌تواند از مربیان و معلمان به
عنوان همکاری افتخاری استفاده نماید.
ماده ۶ – ارکان:
۶.۱ – هیأت امناء.
۶.۲ – شورای برنامه‌ریزی.
۶.۳ – رئیس سازمان.
۶.۴ – مجمع عمومی (‌کنگره)
‌ماده ۷ – ترکیب اعضای هیأت امنا:
۱ – وزیرآموزش و پرورش (‌رئیس هیأت امناء).
۲ – معاون رئیس جمهور و سرپرست سازمان تربیت بدنی.
۳ – دبیرشورای عالی جوانان.
۴ – فرمانده نیروی مقاومت بسیج یا نماینده تام الاختیار او.
۵ – رئیس اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان.
۶ – مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
۷ – چهار نفر از اعضای اصلی سازمان (‌دو پسر – دو دختر) به انتخاب مجمع نمایندگان
اعضا.
۸ – دو نفر ازمیان همکاران افتخاری سازمان (‌یک نفر زن – یک نفر مرد)
‌به انتخاب مجمع عمومی.
۹ – دو نفر از افراد مطلع و صاحبنظر در امور پرورشی نوجوانان و جوانان به انتخاب
وزیر آموزش و پرورش.
۱۰ – دونفر از معاونان وزارت آموزش وپرورش با انتخاب وزیر.
۱۱ – معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش (‌نایب رئیس هیأت امنا).
‌تبصره ۱ – رئیس سازمان دانش آموزی دبیر هیأت امنا می‌باشد.
‌تبصره ۲ – احکام هیأت امنا توسط وزیر آموزش و پرورش صادر می‌شود.
‌تبصره ۳ – دانش‌آموزان در دوره اول به پیشنهاد رئیس سازمان و دردوره‌های بعدی با
رأی اعضای کنگره سازمان دانش آموزی انتخاب خواهند شد.
‌تبصره ۴ – مصوبات هیأت امنا با رأی ۲.۳ اعضاو تأیید ریاست هیأت امنا قابل
اجراخواهد بود.
‌ماده ۸ – وظایف هیأت امنا:
۸.۱ – سیاستگذاری و تعیین خط مشی‌های کلی سازمان و نظارت بر تحقق اهداف آن.
۸.۲ – تصویب برنامه‌های سالانه و توسعه سازمان.
۸.۳ – تأیید رئیس سازمان برای انتصاب.
۸.۴ – تصویب چگونگی تشکیل و ترکیب شوراهای برنامه‌ریزی استانها و شهرستانها و
همچنین نحوه انتخاب نمایندگان اعضا در ارکان سازمان.
۸.۵ – بررسی گزارشهای مالی و عملکرد سازمان و تصویب آن.
۸.۶ – بررسی و تأمین منابع مالی و بودجه سالانه سازمان.
۸.۷ – تصویب ساختار و تشکیلات سازمان براساس مقررات عمومی .
‌ماده ۹ – ترکیب اعضای شورای برنامه‌ریزی:
– رئیس سازمان دانش آموزی (‌رئیس شورا)
– یک نفر از معاونان سازمان دانش آموزی (‌عضو و دبیر شورا).
– یک نفر از شخصیت‌های فرهنگی به انتخاب وزیر آموزش و پرورش.
– دو نفر از حوزه معاونت پرورشی به پیشنهاد معاون پرورشی و تأیید وزیر آموزش و
پرورش.
– دو نفر از نمایندگان اعضای اصلی.
‌تبصره – احکام اعضای منتخب شورای برنامه‌ریزی توسط وزیر آموزش و پرورش برای مدت ۴
سال صادر می‌شود.
‌ماده ۱۰ – وظایف شورای برنامه‌ریزی:
۱۰.۱ – تصویب آیین‌نامه‌ها و ضوابط مربوط به فعالیتهای سازمان.
۱۰.۲ – تصویب آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی مربوط به فعالیتهای اعضا.
۱۰.۳ – پیشنهاد برنامه‌های سازمان به هیأت امنا.
۱۰.۴ – پیشنهاد ساختار سازمانی و شرح وظایف و نحوه تشکیل
شورای برنامه‌ریزی استانها و شهرستانها به هیأت امنا.
۱۰.۵ – تصویب آیین‌نامه و ضوابط انتخاب نمایندگان اعضا در ارکان سازمان و همچنین
ضوابط چگونگی شکل‌گیری‌و گروه بندی مجمع‌های اعضا.
۱۰.۶ -‌تصویب برنامه همکاریهای سازمان با سایر دستگاهها.
۱۰.۷ – برنامه‌ریزی برای اجرای مصوبات هیأت امنا.
‌ماده ۱۱ – رئیس سازمان:
‌رئیس سازمان که مسئولیت اجرای برنامه‌ها و وظایف سازمان را عهده داراست، بنا به
پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید هیأت امنا و باحکم وزیر‌آموزش و پرورش برای
مدت ۴ سال منصوب و تحت نظارت معاونت پرورشی انجام وظیفه می‌نماید.
‌ماده ۱۲ – شوراهای برنامه‌ریزی استانها و شهرستانها:
‌سازمان برای برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی و پشتیبانی لازم درسطح استانها و
شهرستانها دارای شوراهای برنامه‌ریزی می‌باشد.
‌تبصره: ترکیب، وظایف و چگونگی تشکیل این شوراها با پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی
مرکز و تصویب هیأت امنا خواهد بود.
‌ماده ۱۳ – مجمع‌های اعضا و تشکیلات اجرایی:
‌مجمع‌های اعضا به منظور اعمال نظریات و مشارکت فعال دانش‌آموزان عضو در مدیریت و
اجرای فعالیتها تشکیل می‌شود. ترکیب، وظایف و نحوه‌انتخاب این مجمع‌ها توسط رئیس
سازمان تهیه و پس از تأیید شورای برنامه‌ریزی به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.
‌ماده ۱۴ – منابع و امکانات:
۱۴.۱ – حق عضویت.
۱۴.۲ – کمک مالی و تجهیزاتی وزارت آموزش وپرورش
۱۴.۳ – درآمدهای حاصل از فعالیتهای سازمان.
۱۴.۴ – کمکهای داوطلبانه، اعانات و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر
دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی.
۱۴.۵ – استفاده از کمکهای مستمر دولت متناسب با رشد فعالیت و برنامه‌های سازمان.
‌تبصره: بخشی از نیروهای مورد نیاز سازمان از طریق مأمور نمودن کارکنان وزارت
آموزش و پرورش و سایر دستگاههای دولتی تأمین خواهد شد. منابع‌پرداخت حقوق و مزایای
این گونه کارکنان از محل بودجه دستگاههای دولتی مربوط و به عنوان بخشی از کمک دولت
به سازمان منظور و تأمین خواهد‌شد.
‌اساسنامه فوق در ۱۴ ماده و ۷ تبصره در جلسه ۴۴۱ مورخ ۱۳۷۸.۲.۲۱ به تصویب شورای
عالی انقلاب فرهنگی رسید.
‌رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سید محمد خاتمی